لیگ بازی های رایانه ای؛ ‌ عنوان جالب و البته برای بعضی ها ناآشنا. حرف از گیمرهای حرفه ای است که پای دستگاه یا با موبایل درگیر رقابت هایی هستند که دنیای حیرت انگیزی دارد.

بازی رایانه ای

همشهری آنلاین - مژگان مهرابی: لیگ بازی های رایانه ای در واقع مسابقاتی است که از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای برگزار می شود تا گیمرها توانمندی خود را محک بزنند. این مسابقات هر سال در کشور برگزار می شود و نوجوانان و جوانان زیادی برای رسیدن به قهرمانی در آن شرکت می کنند. با اینکه از برگزاری مسابقات ملی بازی های رایانه ای زمان زیادی نمی گذرد اما در همین مدت کم توانسته طرفداران زیادی پیدا کند. در این گزارش قرار است این جامعه مبتلا به لیگ حرفه ای بازی ها را بشناسیم و با امار و ارقام تعدادشان آشنا شویم.

لیگ، یک لیگ تمام عیار

طبق آمار به دست آمده از سوی معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای، ۷ هزار گیمر نوجوان و جوان ایرانی عضو لیگ هستند و با اجرای هر مسابقه ای به مصاف هم می روند.

دهنادی مدیر ارتباطات و امور بین الملل بنیاد ملی بازی های رایانه ای، درباره لیگ بازی های رایانه ای می گوید: «لیگ در واقع مسابقاتی است که هر ساله ایام تابستان در کشور برگزار می شود. هدف از برگزاری آن شرکت دادن نوجوانان و جوانان در برنامه های فرهنگی و شکوفا شدن استعداد آنهاست.» او در ادامه با بیان اینکه عصر امروز، عصر تکنولوژی است، تاکید می کند: «در جامعه ای که زندگی عادی مردم در فضای مجازی می گذرد پس اوقات فراغت آنها هم در همین فضا سپری می شود. بنابراین می طلبد در این زمینه اقدامات جدی صورت بگیرد. به خصوص که بچه های دیجیتالی باهوش تر و خلاق تر هستند. بازی های رایانه ای به نوجوان حس قدرت می دهد. از سوی دیگر تنوع زیادی دارد. بنابراین علاقمند بودن به بازی چیز عجیبی به نظر نمی رسد.»

۳۴ میلیون ایرانی عاشق گیم | ایرانیها روزی ۹۰ دقیقه در فضای مجازی و پای بازیها سیر می کنند

گیمرهای حرفه ای و رقابت حرفه ای تر

اما گیمرها چطور باید در لیگ بازی های رایانه ای شرکت کنند و طریقه ثبت نام به چگونه است؟ دهنادی در این باره توضیح می دهد: «پلتفرومی به اسم «بازی کو» طراحی شده که بازی بازها چه تازه کار و چه ماهر در آن ثبت نام می کنند. با توجه به نشانی محل سکونتشان مکان برگزاری مسابقه برای آنها مشخص می شود. برای افراد تازه کار، بازی های موبایلی و حرفه ای ها در مسابقات فیفا رقابت می کنند. از دیگر کارایی های پلتفروم «بازی کو» اینکه ارگانی لیگ برگزار کند علاقمندان می توانند در آن شرکت کنند. مثل ایران خودرو.»

دهنادی در پایان آمار دیگری از معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای عنوان می کند:‌ «بین ۴ تا ۵ میلیون بازی باز حرفه ای در کشور ما فعالیت می کنند که با حضور مداوم خود در مسابقات بارها توانسته اند توانمندی خود را امتحان کنند. بازی باز حرفه ای معمولا ۲۱ ساعت در هفته بازی می کند. این افراد هر سال در لیگ مسابقات بازی های رایانه ای شرکت می کنند.»

هر روز ۹۰ دقیقه بازی با موبایل

طبق آمار به دست آمده معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی های رایانه ای هر ایرانی روزانه ۹۰ دقیقه وقتش را صرف گشتن در فضای مجازی و بازی با موبایل و رایانه می کند. یعنی چیزی بیشتر از سرانه مطالعه در کشور. این مهم نشان می دهد بازی های رایانه ای تا چه اندازه در سرگرم کردن کودک و جوان تاثیر دارد. شاید هم برای همین دست اندرکاران حوزه فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه راه اندازی کردند. برای اینکه بتوانند حضور نسل جوان در فضای مجازی را جهت دار کنند.

این ۲۳ ساله های روی بورس

نکته جالب تر دیگری که از تحقیقات معاونت پژوهش به دست آمده، جمعیت گیمرهای کشور است. به گفته دهنادی ۳۴ میلیون نفر از ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور بازی رایانه ای انجام می دهند که البته ۳۲ میلیون نفر درگیر بازی با موبایل هستند. او این آمار را بر اساس نظرسنجی ۲ سالانه بنیاد می دهد. دهنادی می گوید:‌ «با توجه به بررسی های صورت گرفته، حدود ۵ میلیون با کنسول بازی کرده و ۵/۳ میلیون نفر هم از pc۴ استفاده می کنند. شاید بگویید با این تفاسیر جمعیت بازی بازها بیشتر از ۳۴ میلیون نفر می شود. باید متذکر شوم بعضی ها هم با موبایل بازی می کنند و هم با کنسول برای همین جمعیت درست ۳۴ میلیون نفر است.» او در ادامه اطلاعات ارزنده ای عنوان می کند: «میانگین سنی بازی بازهای ایرانی ۲۳ سال است. بنابراین گرایش نسل جوان به بازی های رایانه ای امری است بدیهی، این سرگرمی آن قدر جذاب و متنوع است که نمی توان به آنها گفت سراغش نروند. اما نکته مهم اینکه بعضی از بازی ها با ساختار فرهنگی و ملی ما همخوانی ندارد از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای در مسیری هدایتگر گام برداشته است. در واقع سعی دارد با هدایت کردن بازی بازها در مسیر درست، ‌ باعث شکوفایی توانمندی آنها شود.»بد نیست بدانید در بین بازی های رایانه ای ایرانی، کلاچ، آمیرزا و باغ نگار پرطرفدارترین بازی ها هستند.

ایران اول خاورمیانه

بنیاد ملی بازی های رایانه ای علاوه بر تشکیل لیگ برتر مسابقات، زمینه رقابت بین بازی سازها و هم برگزاری جشنواری بازی های جدی فراهم کرده است. دهنادی رویکرد بنیاد را شرح می دهد:‌ «منظور از بازی های جدی، طراحی بازی هایی است که علاوه بر سرگرمی رویکرد پژوهشی هم داشته باشند. مراسم اختتامیه آن چند روز پیش اجرا شد. بازی الف باشی که ساختار کمک آموزشی دارد رتبه اول را به دست آورد. مسابقات بازی ساز هم در ۲۳ دی ماه انجام می شود. کسانی که در زمینه ساخت بازی مهارت دارند در فضایی دوستانه با هم رقابت می کنند.»

ایران در زمینه ساخت بازی های رایانه ای نسبت به دیگر کشورهای جهان عقب تر است. طبق بررسی های صورت گرفته از سوی بنیاد بازی های رایانه ای، ایران در خاورمیانه رتبه اول، در آسیا رتبه پنجم و در دنیا رتبه ۱۸ را از آن خود کرده است. دهنادی در ادامه به نکته مهمی اشاره می کند:‌ «در ۲ سال گذشته تمرکز مسابقات بنیاد در حوزه بازی های ایرانی بوده است. امسال از ۱۶ استان در مسابقات کشوری شرکت کردند و ۹۰ نفر موفق به کسب جایزه شدند. همچنین در نظر داریم جشنواره فجر بازی های رایانه ای را درست مثل جشنواره فیلم فجر برگزار کنیم. هدف ما فراهم کردن شرایط مناسب و سالم برای رقابت بازی بازها و بازی سازهاست.»

در حال حاضر بیشتر بازی های موبایلی و رایانه ای خارجی است که با سبک زندگی ایرانی ما خیلی همخوانی ندارد. به کار بردن خشونت در روابط اجتماعی یا نشان دادن پوشش نامناسب می تواند کودکان و نوجوانان را به چالش بکشاند. از این رو بنیاد ملی بازی های رایانه ای همه توان خود را به کار گرفته تا با تولید محتواهای مفید زمینه فعالیت نسل جوان را در حوزه تکنولوژی فراهم کند. این مسئول در پایان متذکر می شود: «در مسابقات جهانی فیفا سال ۲۰۱۷، که در فرانسه برگزار شد چند نفر موفق به کسب مقام برتر شدند.»

بیشتر بخوانید: «استاد لیلا» در چال سرویس تعمیرگاه | این زن هم بازیگر تئاتر است هم مکانیک خبره | تصاویر

این غذاها بوی زندگی می دهد

گفتگو با مادر شهیدی که تصویرش این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود | خیلی دوستش داشتم | خدا دیگر به مادر پسر نداد

اینجا کارخانه دست‌ و پا سازی است | تصاویر

کد خبر 821441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha