دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل‌: یک هفته قبل از آغاز رزمایش بزرگی که اسرائیل از چند ماه پیش انجام آن را اعلام کرده بود، این رژیم رزمایش 3 روزه‌ای را برگزار کرد که در آن چند سناریوی احتمالی حمله از سوی کشورهای منطقه اجرا شد.

 این رزمایش که به‌صورت سالانه و هر سال توسط این رژیم انجام می‌شود، امسال با هیاهوی خبری زیاد و با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی برگزار شد. یکی از مراحل این رزمایش 3 روزه اعلام وضعیت اضطراری سراسری برای کل شهروندان بود که طی آن از همه شهروندان خواسته می‌شد به‌دلیل بروز یک حمله فرضی گسترده از سوی دشمن، به پناهگاه‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته‌شده بروند. مسئولان برگزاری این رزمایش به رسانه‌ها گفته‌اند که بعضی نقاط آسیب‌پذیری طی این رزمایش از نیروی هوایی به دست آمده که قرار است اصلاح شود.

روزنامه اسرائیلی‌ ها آرتص درباره رزمایش 3‌روزه‌ای که این هفته اسرائیل برگزار کرد نوشت، در این رزمایش حملات فرضی از چند کشور عربی و چند گروه تروریستی بازسازی شد. در این رزمایش همه بخش‌های نیروی هوایی در کنار نیروی زمینی شرکت داشتند. جزئیات این رزمایش مانند دیگر فعالیت‌های نظامی اسرائیل مخفی می‌ماند.

این در حالی است که قرار است رزمایش بزرگی تا هفته آینده توسط اسرائیل برگزار شود که براساس تحلیل‌ها و اظهارنظرها، بزرگ‌ترین رزمایش در تاریخ این رژیم است. این رزمایش قرار است تا 4 ژوئن ادامه یابد. این تمرین‌های نظامی گسترده در شرایطی اجرا می‌شود که لبنان به شدت مشغول مقدمه‌چینی برای انتخابات پارلمانی خود است.

درباره تاثیر این رزمایش‌ها بر واقعه مهمی مانند انتخابات آینده لبنان که تا 2‌هفته دیگر برگزار می‌شود، 2دیدگاه وجود دارد. گروه اول هر اقدامی را از اسرائیل در سایه این مانورها بعید نمی‌دانند و در مقابل گروه دوم بر این باور هستند که وقت جنگ فرانرسیده و اسرائیل نمی‌تواند قبل از گرفتن موافقت آمریکا ماشه را فشار دهد. ولی چه کسی می‌گوید که آمریکا با چنین جنگی موافق نیست؟ گروه اول بر این باور هستند که دلایل علنی (حتی اندک) وجود دارند که بیانگر وجود خطر است.

از جمله این دلایل می‌توان به هشدار اخیر دولت آمریکا به آمریکایی‌های ساکن لبنان اشاره کرد، به‌خصوص بعد از بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا که احتمال داده ممکن است اوضاع داخلی لبنان به‌صورت ناگهانی به خشونت کشیده شود. اما گروه دوم می‌گویند این هشدارها به خاطر رقابت‌های انتخاباتی است و ربطی به جنگ ندارد.

به هر حال انگیزه اسرائیل از انجام این تمرین‌های نظامی هر چه که باشد، نباید کشورهای منطقه از آن غافل شوند. تل‌آویو از هفته‌ها پیش درباره این رزمایش تبلیغات رسانه‌ای انجام می‌داد و پیش از آنکه خود عملیات شروع شود، ماشین تبلیغات آن را به راه انداخته‌بود.

این تبلیغات به‌ویژه در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی- به واشنگتن برای دیدار با باراک‌اوباما و بعد از پایان این سفر شدت گرفت. رسانه‌های اسرائیلی سعی داشتند هدف از این تمرین‌های نظامی را مقابله با تهدید ایران اعلام کنند. اما اخبار حاکی از آن است که در این تمرین‌ها، نظامیان و غیرنظامیان اسرائیلی برای حمله احتمالی چندین کشور عربی آماده می‌شوند.

کد خبر 82137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز