دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

الهام اناری: با گرم شدن هوا و همچنین نزدیکی به موسم انتخابات، گیشه فیلم‌های ایرانی رو به سرما گذاشته است.

سینمای ایران سال 88 را با فروش استثنایی «اخراجی‌ها2» آغاز کرد ولی این روزها دیگر خبری از صف‌های طولانی در اطراف سالن‌های سینما نیست.

«پاتو زمین نذار»، «حریم»، «کلبه» و «در میان ابرها»- فیلم‌هایی که به مرور جایگزین برخی از آثار اکران نوروز 88 شدند- هیچ کدام به فروش قابل توجهی دست پیدا نکرده‌اند تا همچنان «اخراجی‌ها2» و در مقام بعد «سوپر استار»  در صدر جدول گیشه قرار گیرند.

البته وضعیت فیلم‌های اکران دوم خیلی هم ناامید‌کننده نیست و در این میان «حریم» با توجه به اینکه اثری در ژانر وحشت است در نزدیک به 4هفته 130 میلیون تومان فروخته که رقم امیدوار‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

فروش «اخراجی‌ها 2» نسبت به هفته‌های گذشته افت داشته اما استقبال از دومین فیلم ده‌نمکی در سینماهای تهران و شهرستان‌ها ادامه پیدا کرده است. این فیلم شصت و سومین روز نمایش را پشت سر گذاشته و  در سینماهای تهران فروشی نزدیک به 3میلیارد و 850 میلیون  تومان داشته است.

آمار پنجشنبه و جمعه گذشته افت فروش «اخراجی‌ها 2» نسبت به آخر هفته‌های قبل را نشان می‌دهد.«اخراجی‌ها 2» در 8 سالن روی پرده رفته است. اکبر عبدی، امین حیایی، جواد رضویان و محمدرضا شریفی‌نیا بازیگران این فیلم هستند.

«سوپراستار»، به کارگردانی تهمینه میلانی دیگر فیلم پرفروش اکران بهار است که با فاصله از «اخراجی‌ها 2» رتبه دوم جدول را به‌خود اختصاص داده است. این فیلم از نخستین روز فروردین در 18 سالن روی پرده رفته و فروشش تاکنون از مرز 850میلیون تومان گذر کرده است. شهاب حسینی، فتانه ملک‌محمدی، لیلا زارع و السا فیروز‌آذر بازیگران این فیلم هستند.

«وقتی همه خوابیم»، به کارگردانی بهرام بیضایی نسبت به دیگر فیلم‌های پرفروش روی پرده، سالن‌های کمتری در اختیار دارد. این فیلم که بیشتر سالن‌هایش را از دست داده هم‌اکنون 5 سینما در اختیار دارد و فروشش به مرز 370میلیون تومان رسیده است. مژده شمسایی، علیرضا جلالی‌تبار، شقایق فراهانی و حسام نواب‌صفوی بازیگران فیلم هستند.

اکران «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، پس از گذشت 2ماه در 5سالن در تهران ادامه دارد. این فیلم که یکی از پربازیگرترین فیلم‌های روی پرده است، 265میلیون تومان فروش داشته است. پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، فرشته صدرعرفایی و حبیب‌رضایی بازیگران فیلم هستند.

«حریم»، دومین تجربه فیلمسازی خطیبی در سینمای ایران در گونه وحشت ساخته شده و از 9 اردیبهشت در 19سالن روی پرده رفته است.حمید فرخ‌نژاد، عنایت شفیعی، شیرین بینا و چکامه چمن‌ماه بازیگران فیلم هستند. حریم داستان چند قتل مشکوک در جنگل‌های شمال را به تصویر می‌کشد که یک افسر مجرب مأمور رسیدگی به آن  پرونده  می‌شود.

«پاتو زمین نذار» که از 23اردیبهشت در 18 سالن روی پرده رفته پس از نزدیک به 2هفته نمایش 80 میلیون تومان فروخته است که با توجه به سوابق کارگردانش در سینمای تجاری رقم مناسبی محسوب نمی‌شود. ایرج قادری، شیلا خداداد، مهدی سلوکی و مهرانه مهین‌ترابی بازیگران این فیلم هستند که داستان مردی متمول و معتمد محل را روایت می‌کند که درگیر ماجرایی می‌شود که زندگی‌اش را تغییر می‌دهد.

«حریم»، در گروه سینمایی آفریقا اکران شده و 18 سینما در اختیار دارد. به‌نظر می‌رسد که سینماها از نیمه دوم خرداد، دوباره روزهای پررونقی را تجربه کنند؛ روزهایی که قرار است «درباره الی» جایگزین «حریم» شود. برای آخرین ساخته اصغر فرهادی که ستایش‌شده‌ترین فیلم سال سینمای ایران نیز محسوب می‌شود، چشم‌انداز روشنی در گیشه پیش‌بینی می‌شود؛ البته کسی از «الی» انتظار شکستن رکورد «اخراجی‌ها2» را ندارد ولی جذب مخاطب گسترده توسط فیلمی که با استانداردهای جهانی ساخته شده می‌تواند هر سینما دوستی را خوشحال کند.

«کلبه»، نخستین ساخته جوادافشار دیگر فیلم اکران دوم بهار است که این روزها بر پرده سینماست. این فیلم که 11سینما در اختیار دارد در نزدیک به یک هفته از مرز 25میلیون تومان فروش گذر کرده است.

«کلبه» با نام قبلی «بیرون آوردن مردگان» با فیلمنامه برزو نیک‌نژاد درباره 4دانشجو است که برای انجام تحقیق به یک غسالخانه در جنگل می‌روند اما شب اتفاق‌هایی می‌افتد. کامبیز دیرباز، احمد مهرانفر، بهاره افشاری، سحر ریحانی، علی افشار، بابک حمیدیان و جمشید هاشم‌پور در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم در بخش فیلم‌های اول و دوم، بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر نیز به نمایش درآمد و نسخه فعلی آن چند دقیقه کوتاه‌تر و صدا نیز به دالبی سراوند تبدیل شده است.

اما کم فروش‌ترین فیلم روی پرده، «در میان ابرها» است. این فیلم که نخستین ساخته روح‌الله حجازی است در گروه سینماهای آزاد اکران شده است. این فیلم مانند، «کلبه» هنوز از امکان تبلیغات تلویزیونی بی‌بهره است. «در میان ابرها» با 8 سینما نزدیک به یک هفته، کمی بیشتر از 2میلیون تومان فروخته تا کم مخاطب‌ترین فیلم در حال اکران باشد.

الناز شاکردوست تنها بازیگر حرفه‌ای این فیلم است. «در میان ابرها» سال 86 در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمد و جایزه بهترین فیلم اول را هم گرفت. البته نسخه‌ای که الان روی پرده است، نسبت به نسخه جشنواره چند دقیقه کوتاه شده است.

«در میان ابرها» بیش از یک سال در نوبت اکران باقی ماند و در نهایت هم در گروه سینماهای آزادی  به نمایش عمومی درآمد. فیلم‌هایی از این دست به سختی امکان نمایش عمومی پیدا می‌کنند و معمولا فاقد امکانات تبلیغی مناسب هستند.اینکه گیشه سینماها شاهد اتفاق خاصی تا نیمه خرداد باشد کمی بعید به‌نظر می‌رسد.

در این فاصله احتمالا «اخراجی‌ها 2» به مرز 4میلیارد تومان فروش در تهران خواهد رسید و شاید «سوپر استار» هم به باشگاه میلیاردی‌ها بپیوندد. اما این فیلم‌ها در مجموع فاقد قابلیت جذب تماشاگر گسترده به‌نظر می‌رسند.

سینماها برای آنکه دوباره گیشه‌ای پررونق را تجربه کنند، نیازمند پدیده هستند؛ پدیده‌ای که کنجکاوی عمومی برای تماشایش وجود داشته باشد.

اکران «درباره الی» در اوج مبارزات انتخاباتی، شاید چندان به سود این فیلم نباشد ولی در روزهایی که توجه عموم بیشتر معطوف به سیاست است تا سینما، اکران «الی» شاید بتواند رونق‌بخش سینماها باشد.

کد خبر 82126

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز