در شهر تهران به جز پاتوق‌ها و فضاهای مختص بانوان، کانون‌هایی هم وجود دارد که برخی از آنها ابتدا توسط یک نفر شکل گرفته و گسترش یافته و برخی‌شان هم توسط نهاد و سازمانی با محوریت بانوان اداره می‌شوند؛ کانون‌هایی که تعدادشان کم نیست و بانوان می‌توانند با عضویت در آنها از خدمات تخصصی یهره مند شوند.

راهنما

همشهری- مریم باقرپور: برخی از کانون‌های خاص و اختصاصی بانوان را در زیر معرفی کرده‌ایم که با عضویت در آنها می‌توانید حسابی خوش ‌بگذرانید.

نام کانون: گردشگری بانوان

نوع فعالیت: تفریحی- سیاحتی

راه دسترسی: مراجعه به نزدیک‌ترین سرای محله و عضویت در کانون

امکانات خاص: شرکت در جشنواره‌ها و برنامه‌های رایگان به شرط عضویت

منطقه: مناطق ۲۲ گانه

ساعت فعالیت: ۸ تا ۱۶

هزینه عضویت: رایگان

شرط عضویت: پرکردن فرم و ارائه کارت ملی و عکس

معرفی: زیرمجموعه ستاد گردشگری شهرداری تهران‌ هستند و از مجموع ۳۳۷ کانون، ۳۰۳ کانون دبیر خانم دارند؛ به‌عنوان مثال منطقه ۵ با داشتن ۲۹ محله، دبیر ۲۸ محله‌اش خانم است. بیشترین شرکت‌کنندگان را هم بانوان تشکیل می‌دهند.

جمع بانوان در کانون‌ها

برگزاری تورهای گردشی در محله‌های قدیمی و گردشگری تهران و تورهای ویژه برای خانواده شهدا، سالمندان، معلولان و دانش‌آموزان سرفصل‌های کاری کانون‌های گردشگری محله‌هاست و استقبال همیشه بالا بوده؛ تا جایی‌که ۲۴۰ هزار نفر فقط در ۶‌ماه اول سال در برنامه‌ها شرکت داشته‌اند، اما نکته جالب اینجاست که بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان را بانوان تشکیل می‌دهند یا از ۴ هزار و ۷۳۷ برنامه اجراشده در نیمه اول سال بخش زیادی برای خانم‌ها بوده است.

به نام بانوان

از کانون‌های گردشگری بیشتر به نام گردشگری بانوان نام برده می‌شود و اعضا در دورهمی‌ها از مکان‌های تاریخی و تفریحی دیدن می‌کنند و برنامه تفریحی در بازار تهران دارند. گاهی در مناسبت‌هایی مانند روز زن، گردش و تفریح مختص بانوان است و از کوهپیمایی گرفته تا رفتن به بوستان‌ها و باغ‌ها و... بدون هیچ هزینه‌ای برگزار و در این میان مسابقه و نشست‌هایی هم تدارک دیده می‌شود.

آشنایی با برخی از کانون های بانوان فعال درپایتخت | گعده‌های زنانه

نام کانون: مادرانه

نوع فعالیت: گردشگری و تفریحی

راه دسترسی: مراجعه به نزدیک‌ترین سرای محله و عضویت در کانون

امکانات خاص: شرکت در جشنواره‌ها و برنامه‌های رایگان به شرط عضویت

منطقه: همه مناطق

ساعت فعالیت: ۷:۳۰ تا ۱۸

هزینه عضویت: رایگان

شرط عضویت: پرکردن فرم و ارائه کارت ملی و عکس

معرفی: محلی برای دورهمی بانوان علاقه‌مند به بهره‌مندی از خدمات رایگان سلامت به همراه گردش و تفریح است و در شهر تهران هم ۳۵۳ نمونه از این کانون‌ها وجود دارد.

ارتقای سلامت روان در اولویت

این کانون زیرنظر اداره کل سلامت شهرداری تهران است و با توجه به رسالت این نهاد در زمینه سلامت روان، گردش و تفریح برای ارتقای روحیه مادران و بانوان فعالیت می‌کند؛ به همین دلیل در هر محله‌ای کانونی شکل گرفته و از بین اعضا هم یک نفر با انتخابات به‌عنوان دبیر منطقه به شهرداری برای انجام هماهنگی‌ها معرفی می‌شود.

گردش با چاشنی سلامت

در شهر تهران حدود ۶ هزار نفر عضو کانون مادرانه هستند و در مناسبت‌ها در برنامه‌های آموزشی، تفریحی، گردشگری، غربالگری و... شرکت می‌کنند. گاهی هم برنامه‌ها تداخلی است؛ مثلا همزمان با تور ری گردی ، برای اعضا، مطالب آموزشی توسط کارشناسان ارائه می‌شود یا حتی می‌توانند از خدمت مشاوره گروهی بهره‌مند شوند. برپایی مسابقه‌های ورزشی هم بخشی از فعالیت کانون مادرانه است؛ بنابراین این کانون گرچه با محوریت سلامت است، اما برای بانوان کلی برنامه دارد و تمامی روزهای هفته‌شان پر می‌شود.

آشنایی با برخی از کانون های بانوان فعال درپایتخت | گعده‌های زنانه

نام کانون: رصد شباهنگ

نوع فعالیت: رصد ستارگان، آموزش نجوم

راه دسترسی: مراجعه به فرهنگسرای معرفت

امکانات خاص: برپایی تورهای رصدستارگان، تماشای آسمان کویر و...

منطقه: ۵

ساعت فعالیت: گردشگری و آموزشی

هزینه عضویت: رایگان

شرط عضویت: علاقه‌مندی به نجوم

معرفی: کانونی مردم‌نهاد است که با همکاری چند بانوی علاقه‌مند به نجوم راه‌اندازی شد و حالا رشد کرده تاجایی‌که گاه ۱۵۰ نفر در هر دوره شرکت‌کننده دارد.

بانوی بنیانگذار

نرجس پاک‌نهال، بنیانگذار گروه رصد ستارگان فرهنگسرای معرفت است. او سال ۱۳۹۳، این کانون را دایر کرد تا علاقه‌مندان به نجوم بتوانند محلی برای دورهمی داشته باشند. این روزها این کانون، تنها گروه رصد تخصصی بانوان است که حتی در مدارس دخترانه برنامه دارد و با بردن تلسکوپ شخصی و تجهیزات تلاش می‌کند تا از نوجوانی این افراد را به سمت علاقه‌شان سوق دهد.

تماشای آسمان

تور رصد آسمان اطراف ابیانه، رصد ستارگان کویر، تور ماه‌گرفتگی و خورشید گرفتگی، آشنایی با صور فلکی و... نمونه‌هایی از برنامه‌های گروه رصد ستارگان شباهنگ است که این روزها تلاش می‌کنند ساعت‌های خاصی را برای شرکت‌کننده‌ها و به‌ویژه بانوان فراهم کنند؛ چون اکثر شرکت کننده‌های این گروه را بانوان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تورها به‌گونه‌ای تدارک دیده می‌شود تا بانوان بتوانند با خیالی آسوده در فعالیت‌ها مشارکت داشته باشند.

نام کانون: صعود مادرانه

نوع فعالیت: کوهپیمایی و پیاده‌روی

راه دسترسی: عضویت در کانون صعود مادرانه در اپلیکیشن بله

امکانات خاص: برپایی تورهای تفریحی و گردشی به ارتفاعات تهران

منطقه: ۱۳

ساعت فعالیت: ۹ تا ۱۵

هزینه عضویت: رایگان

شرط عضویت: علاقه‌مندی به کوهنوردی و انجام کارهای مشارکتی

معرفی: برای آن دسته از بانوان علاقه‌مند به کوهنوردی که دوست دارند در گروه خانم‌ها به کوه‌ها صعود کنند یا فرزند دارند و دلشان نمی‌آید که او را تنها بگذارند، کانون مادرانه صعود گزینه مناسبی است؛ چون ویژه بانوان و فرزندان است.

شروع از خیابان ایران

این گروه تیرماه سال ۱۳۹۸، توسط بانویی که فرزندی کوچک داشت و با وجود علاقه به کوهنوردی دلش نمی‌آمد تنهایش بگذارد، شکل گرفت. او بعدها به این فکر افتاد که افراد مشابه او زیاد هستند و چه خوب که بانوان مانند خودش را دور هم جمع کند. پس ابتدا در مسجد پارک خیابان ایران منطقه ۱۳ فراخوان داد. در کمتر از یک هفته، کلی خانم اعلام کردند مشکل مشابه او را دارند و این شد که کانون شکل گرفت.

صعود به ارتفاعات تهران

با گذشت ۸ سال از شکل‌گیری کانون، حالا تعداد اصلی به ۲۰۰ نفر می‌رسد. این افراد در روزهای مختلف هفته در میدان شهدا دورهم جمع شده و به سمت ارتفاعات تهران مانند دربند، توچال، کلکچال، درکه و... می‌روند. در این میان فرزندانشان هم آنها را همراهی می‌کنند. گاهی برنامه‌های خاص می‌گذارند؛ مثلا در مناسبت‌ها در بخشی از دربند بین شرکت کننده‌ها چای و شیرینی یا خوردنی نذری توزیع می‌کنند. همین موضوع باعث شده تا روزبه‌روز بر تعداد اعضا اضافه شود.

نام کانون: مهستان

نوع فعالیت: گردشگری و علمی

راه دسترسی: برج مهستان شهرک غرب

امکانات خاص: برپایی برنامه‌های آموزشی و مشاوره

منطقه: ۲

ساعت فعالیت: بستگی به اعلام قبلی دارد

هزینه عضویت: رایگان

شرط عضویت: ندارد

معرفی: تفریح همراه آموزش و سرگرمی، سرفصل برنامه گروهی از بانوان است که در روزهای مختلف هفته دورهم در لابی و سالن‌های برج‌های مهستان شهرک غرب جمع می‌شوند و ساعت‌های خوشی را سپری می‌کنند.

معرفی: ایده شکل‌گیری گروه از اواخر دهه ۹۰ به فکر عده‌ای از بانوان رسید و با هم تصمیم گرفتند که از داشته‌های محیط زندگی خود استفاده بهینه کنند؛ بنابراین سالن‌های مجتمع خود را به پاتوقی برای دورهمی‌ها تبدیل کردند.

دورهمی در لابی

با شروع دورهمی‌ها، بانوان شروع به برنامه‌ریزی کردند و پیشنهادهای اعضا گرفته شد. در نهایت افراد به این نتیجه رسیدند که در هر دورهمی کتابی را خوانده و تحلیل کنند. موضوع کتاب‌ها هم در زمینه روانشناسی است. با این کار علاوه بر مطالعه، افراد می‌توانستند با هم گپی داشته باشند و به هم کمک کنند. اعضا این نوع فعالیت خود را با نام تفریح فرهنگی معرفی کردند و این فعالیت در گذر زمان گسترش یافت تا جایی که در سایر برج‌های مهستان هم کم‌کم افرادی به فکر شکل‌گیری گروه‌های بانوان افتادند.

دورهمی سه‌شنبه‌ها

با گذشت چند سال از شکل‌گیری تفریح فرهنگی، حالا علاوه بر مطالعه کتاب‌ها، اعضا برای هم جشن می‌گیرند و سه‌شنبه‌های هر هفته برای رفع مشکلات هم تلاش می‌کنند. همچنین کتابی که خوانده‌اند را معرفی کرده و تحلیل می‌کنند. درواقع این گروه با برنامه هدفمند پیش می‌روند و حتی یک روانشناس گاهی اوقات در برنامه‌ها حضور یافته و خدمات مشاوره رایگان در زمینه‌های مختلف از خانوادگی گرفته تا کودک، ازدواج، حقوقی و پزشکی به آنان ارائه می‌دهد. بخش جذاب این گروه برپایی جشن‌های تولد برای اعضاست که در این زمان‌ها روزهای شادی را بانوان در کنار هم سپری می‌کنند.

کد خبر 821240
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha