سال نو میلادی در بسیاری از کشورها تحت الشعاع تحولات فلسطین و همدردی با مردم غزه آغاز شد.

غزه

همشهری آنلاین: جهان در حالی سال نو میلادی ۲۰۲۴ را جشن گرفت که غزه از ۸۷ روز قبل از آن درگیر جنگ بود و بمباران غزه حتی با آغاز سال نو میلادی جدید متوقف نشد. نسل کشی در غزه در اولین بامداد سال نو میلادی جدید ادامه یافت، هرچند مسئله فلسطین سایه سنگینی بر مراسم‌های سال نو میلادی در همه دنیا چه کشورهای عربی-اسلامی و چه کشورهای غربی انداخت و در بسیاری از کشورها مراسم‌های مرتبط با سال نومیلادی تحت تاثیر تحولات غزه قرار گرفت.

واکنش سرد رهبران عربی

در حالی که انتظار می‎‌رفت در بسیاری از کشورهای عربی به دلیل همدردی با مردم فلسطین، برگزاری مراسم‌های سال نو با محدودیت همراه باشد، اما این انتظار از رهبران و دولت‌های عربی محقق نشد.

خونسردی دولت‌های عربی: در کشورهای عربی مانند عربستان، مصر، امارات، اردن، قطر، عمان، بحرین و لبنان دولت‎‌ها به صورت رسمی هیچگونه محدودیتی برای برگزاری مراسم سال نو میلادی اعلام نشد.

محدودیت جشن نه برای شهدای غزه: در میان کشورهای عربی فقط در کویت بود که برگزاری جشن سال نو میلادی با محدودیت و ممنوعیت برگزار شد، اما این محدودیت نه برای همدردی با مردم فلسطین بلکه بدلیل همدردی با خانواده امیر فقید کویت صورت گرفت. امیر کویت دو هفته پیش از آغاز سال نو میلادی بدرود حیات گفت.

شارجه، تنها امیرنشین همراه با فلسطین: در امارات متحده عربی از میان ۶ امیرنشین، فقط امیر نشین شارجه بود که در آن ممنوعیت برگزاری مراسم شادی سال نو از سوی پلیس بدلیل همدردی با مردم غزه اعلام شد. فرماندهی کل پلیس شارجه اعلام کرد که به منظور همبستگی انسان دوستانه با برادران در نوار غزه، هرگونه جشن و آتش بازی در شب سال نو ۲۰۲۴ ممنوع است. در دیگر مناطق امارات جشن سال نو میلادی ۲۰۲۴ بدون توجه به تحولات غزه برگزار شد و دوبی میزبان یکی از بزرگترین آتش بازی‌ها و جشن‌های سال نو میلادی در جهان بود.

بی خیالی سیاستمداران، حرمت نگه‌داشتن شهروندان

با وجود بی خیالی رهبران عربی، اما شهروندان در برخی کشورهای عربی برای همدردی با مردم فلسطین مراسم‌های سال نو میلادی را لغو کردند.

اردن: با جود آن که دولت اردن هیچ محدودیتی برای مراسم های شاد سال نو بدلیل جنگ غزه ایجاد نکرد، اما سندیکای هنرمندان اردن جشن های سال نو میلادی را لغو کرد و «محمد یوسف العبادی»، رئیس سندیکای هنرمندان اردن اعلام کرد که بدلیل همدردی با غزه هیچ کنسرتی به مناسبت سال نو برگزار نخواهد شد. «راغب علامه»، خواننده اردنی نیز تور کنسرت سال نو خود در کانادا را در حمایت از غزه لغو کرد.

مصر: در سرزمین فراعنه بسیاری از شهروندان جشن‌های سال نو را لغو کردند. تارنمای مصری القاهره گزارش داده است که تعداد زیادی از هتل‌ها در استان اسکندریه تمام جشن‌های سال نو خود را در حمایت از غزه لغو کردند و مدیران این هتل‌ها تصمیم گرفتند هیچ مراسم جشنی از سوی گردشگران بدلیل کشتار غیرنظامیان در غزه برگزار نشود. این در حالی است که اسکندریه طی سال‌های گذشته یکی از مقاصد گردشگری در آغاز سال نو میلادی بوده است.


بیشتر بخوانید:

وقتی غزه آماج حملات بود عربستان فستیوال زیباترین سگ دنیا را برگزار می‌کرد

مسیحیان فلسطین، امسال کریسمس ندارند


همدردی پاکستان با غزه

بمباران بی امان غزه باعث شد تا پاکستان برگزاری جشن و شادی را ممنوع اعلام کند. در همین ارتباط نیز، «انور الحق کاکار»، نخست‌وزیر موقت پاکستان هفته گذشته در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که امسال به خاطر مردم غزه، جشن‌های سال نوی میلادی و هرگونه مظاهر شادی ممنوع است. براساس گزارش دیلی میل، کاکر در این پیام تلویزیونی که شامگاه پنجشنبه گذشته پخش شد، گفت: «تمامی ملت پاکستان و امت اسلام عمیقاً از نسل‌کشی فلسطینیان مظلوم اندوهگین است، خصوصاً کشتار کودکان در غزه و کرانه باختری.»

مسیحیان پیشروتر از رهبران عربی!

همزمان با آغاز سال نو میلادی، مسیحیان کشورهای عربی واکنش درخوری در همدردی با مردم غزه داشتند و جشن‌های سنتی از سوی برخی کلیساها در حمایت از مردم فلسطین لغو شد.

همدردی مسیحیان فلسطینی با غزه: بیشتر مسیحیان فلسطینی در شهرهای کرانه باختری بویژه بیت المقدس و بیت اللحم ساکن هستند و جمعیت مسیحیان بیت المقدس به تنهایی به ۹ هزار نفر می رسد، اما همه آنان امسال جشن‌های سال نو میلادی را به احترام مردم غزه لغو کردند. مسیحیان بیت المقدس امسال رژه پیشاهنگی کاروان پاتریارک به سمت کلیسای مهد در بیت لحم برای مراسم عشای کریسمس را برگزار نکردند. همچنین بیت‌اللحم، زادگاه حضرت عیسی مسیح(ع) در سالروز میلادش به مانند هرسال با چراغ‌ها آذین بندی نشد و امسال خاموش ماند.

مسیحیان اردن: شورای رهبران کلیسا در اردن هم در پیامی همبستگی خود را با اعضای جامعه مسیحی فلسطین و مردم غزه اعلام و تاکید کرد که امسال تبریک سال نو میلادی ممنوع است و برگزاری مراسم دعاهای کلیسا کافی است. در اردن همچنین بازارچه های کریسمس و رژه های موسیقی پیشاهنگی و توزیع هدایایی برای کودکان و تزئینات کریسمس به احترام قربانیان غزه لغو شد.

مسیحیان سوریه: کلیساهای اصلی سوریه هم اعلام کردند که دعای سال نو فقط برای همبستگی با فلسطینیان در نوار غزه برگزار می شود و خبری از جشن کریسمس در خیابان های بسیاری از محلات دمشق و دیگر شهرهای سوریه نیست.

مسیحیان لبنان: در لبنان نیز کلیساها از نمازگزاران با پارچه مشکی به نشانه عزا پذیرایی کردند و بیشتر دعاهای «بشاره بوتروس الرای»، رهبر مسیحیان مارونی لبنان در عشای ربانی کریسمس بر روی مردم غزه تمرکز داشت.

مسیحیان مصر: مراسم کریسمس در کلیسای کاتولیک اسکندریه مصر با پیام تسلیت «اسقف ابراهیم اسحاق»، اسقف اسکندریه به بازماندگان شهدای غزه آغاز شد و برخلاف سال‌های گذشته این کلیسای معروف مصر هیچ جشنی برگزار نکرد.

مسیحیان ایران: مسیحیان ایرانی نیز به مانند بسیاری از هم کیشان خود در کشورهای منطقه در آیین عبادی خود در کلیسای «گریگور لوساووریچ مقدس» تهران برای مردم غزه دعا کردند و خواستار پایان جنگ علیه فلسطین شدند.

اهتزار پرچم فلسطین در مراسم سال نو اروپا و آمریکا

مراسم سال نو در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز تحت الشعاع تحولات فلسطین برگزار شد. در سوئیس، فنلاند، فرانسه و آلمان پرچم فلسطین در میان جشن‌های خیابانی سال نو به کرات دیده شد و حامیان فلسطین در حالی در برلین پایتخت آلمان گرد آمدند، که پلیس آلمان از قبل، گردهمایی حامیان فلسطین در سال نو را ممنوع کرده بود.

در آمریکا نیز در برخی شهرها مانند بوستون، هزاران نفر در شب سال نو برای راهپیمایی حمایت از فلسطین در تالار شهر بوستون گرد هم آمدند و سال ۲۰۲۳ را یک سال سیاه برای فلسطین توصیف کردند. تظاهرات حمایت از فلسطین در شب سال نو ۲۰۲۴ در شهرهای نیویورک و میشیگان نیز برگزار شد.

موشک باران بجای آتش بازی

متجاوزان صهیونیست که از حدود ۳ ماه پیش جنگ علیه غزه را آغاز کرده‌اند، در شب سال نو میلادی غافلگیر شدند. اسرائیلی‌ها پس از ۸۷ روز بمباران و نبرد زمینی علیه غزه انتظار نداشتند که اولین شب سال میلادی ۲۰۲۴ را با موشک باران حماس آغاز کنند. موشک باران حماس در آسمان تل آویو با شلیک ۲۰ موشک میانبرد از غزه تحت اشغال صورت گرفت و روزنامه عبری زبان یدیعوت اخرونوت در گزارشی اعلام کرد که تل آویو سال ۲۰۲۴ را با موشک باران حماس آغاز کرد. شدت موشک باران تل آویو تا جایی بود که بسیاری از شهروندان بجای حضور در جشن‌های خیابانی ناگزیر به رفتن به پناهگاه شدند.

صهونیست‌ها در پناهگاه، شکرگذاری فلسطینی‌ها در خیابان

اگرچه غافلگیری حماس برای صهیونیست‌ها در اولین شب سال نو میلادی باعث شد تا بسیاری از صهیونیست‌ها به پناهگاه‌ها بروند، اما عملیات بزرگ موشکی مقاومت فلسطین در اولین شب سال میلادی جدید، امیدواری و شور و خوشحالی را به شهروندان ماتم زده غزه بازگرداند. اهالی رام الله و برخی دیگر از شهرهای کرانه باختری نیز که صدای موشک باران تل آویو در اولین شب سال نو میلادی را شنیدند، از این عملیات موفقیت آمیز مقاومت استقبال کرده و شعارهای الله اکبر را با آغاز سال نو۲۰۲۴ سردادند.

کد خبر 821175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
    0 0
    عجب غم انگیز شدی #غزه