با کوچ بخش قابل توجهی از جمعیت ارامنه به شرق تهران، درمانگاه خیریه ارامنه هم به محله پرجمعیت زرکش و نارمک فعلی انتقال پیدا کرد و درمانگاه جدید به نام آودیسیان دست بر قضا با استقبال عموم اهالی این محله مواجه شد.

رمانگاه خیریه ارامنه

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی : در سال ۱۳۲۴ و پس از پایان جنگ جهانی دوم، عده‌ای از ارامنه شهرهای مختلف ایران برای مهاجرات دسته‌جمعی به ارمنستان شوروی، دارایی‌شان را فروختند و به تهران آمدند، اما وقتی جمعیت ارمنستان به یک میلیون نفر رسید، دولت موقت ارمنستان دعوتش را پس گرفت و ارامنه به ناچار در تهران ماندگار شدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

هویک میناسیان، نویسنده و پژوهشگر، این داستان را با تاسیس نخستین درمانگاه خیریه ارامنه در تهران مرتبط می‌داند: «ارامنه که بعد از این ماجرا در پایتخت سرگردان شده بودند در محله های حاشیه‌ای تهران مثل وحیدیه، زرکش، نارمک، مجیدیه، حشمتیه، بهجت‌آباد و یوسف‌آباد ساکن شدند. ارامنه‌ای که در این محله ها ساکن شده بودند از نظر بهداشتی وضع مطلوبی نداشتند و در چنین اوضاع و احوالی چند نفر از دانشجویان ارمنی رشته پزشکی به نام های راطاووس کاراپتیان، زوان نرسیسیان، ئارتکس ناهاپتیان و ... با کمک جمع دیگری از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه تهران تصمیم گرفتند درمانگاه کوچکی در حیاط مدرسه ارامنه در حوالی خیابان فیشرآباد و سپهبد قرنی فعلی بسازند.»

داستان درمانگاهی که ارامنه در فیشرآباد ساختند

ارامنه ساکن تهران در دهه ۴۰، زندگی پرتلاطمی را در پایتخت تجربه کردند و درمانگاه خیریه ارامنه هم دوره پرفراز و نشیبی را طی کرد. با کوچ بخش قابل توجهی از جمعیت ارامنه به شرق تهران، درمانگاه هم به محله پرجمعیت زرکش و نارمک فعلی انتقال پیدا کرد و دست بر قضا این جا به جایی با استقبال عموم اهالی این محله مواجه شد.

هویک میناسیان در باره دوره جدید فعالیت درمانگاه خیریه ارامنه در تهران می‌گوید: «یکی از دانشجویان رشته پزشکی به نام آودیس آودیسیان که در درمانگاه فعالیت می کرد بر اثر عفونت آپاندیس درگذشت و پدر و مادر او برای زنده ماندن نام فرزندشان ساختمان سه‌طبقه‌ای در خیابان ثریا (سمیه کنونی) را وقف درمانگاه کردند. گئورگ آودیسیان، فرزند دیگر خانواده، هم وسائل مدرن پزشکی را خرید و در اختیار مدیریت درمانگاه قرار داد و دست آخر درمانگاه را به نام فرزند درگذشته آودیسیان با همه تجهیزاتش به شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران اهدا کردند.»

ساختمان جدید درمانگاه در سال ۱۳۴۹ افتتاح شد و تا سال ۱۳۵۸ به فعالیتش ادامه داد، اما مدتی به دلیل تعمیرات اساسی تعطیل شد و ۳ سال بعد فعالیتش را از سر گرفت. به گفته میناسیان، بعد از شروع به کار دوباره درمانگاه خیریه ارامنه، طرح انتقال آن به محله پرجمعیت زرکش و نارمک فعلی به تصویب مجمع نمایندگان ارامنه تهران رسید. خرید یک قطعه زمین در محله زرکش و ساخت درمانگاه جدید تا سال ۱۳۸۱ طول کشید و درمانگاه جدید در ۶ طبقه ساخته شد.

این درمانگاه در سال ۱۳۸۶ از طرف وزارت بهداشت به عنوان یکی از درمانگاه‌های نمونه تهران شناخته شد و هم اکنون به بیماران ارمنی و مسلمان خدمات پزشکی می دهد.

کد خبر 820067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha