نیویورک تایمز از اوپن ای‌آی (OpenAI) و مایکروسافت به دلیل نقض حقوق آثار دارای کپی رایت شکایت کرد.

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، نیویورک تایمز ار اوپن ای ‌آی و مایکروسافت شکایت کرد و آن‌ها را متهم کرد که از میلیون‌ها مقاله روزنامه بدون مجوز برای کمک به آموزش چت‌بات‌ها به منظور ارائه اطلاعات به کاربران استفاده می‌کنند.

تایمز اعلام کرد که اولین سازمان رسانه‌ای بزرگ ایالات متحده است که از اوپن ای‌آی، خالق پلتفرم محبوب هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی، و مایکروسافت، سرمایه‌گذار اوپن ای‌آی و خالق پلتفرم هوش مصنوعی که اکنون به عنوان کوپایلت شناخته می‌شود، به دلیل نقض کپی رایت آثارش شکایت می‌کند.

نویسندگان نیز شکایت کرده‌اند تا جمع‌آوری خودکار داده‌ها توسط سرویس‌های هوش مصنوعی محتوای آنلاین را بدون پرداخت غرامت محدود کنند.

شکایت این روزنامه که در دادگاه فدرال منهتن ثبت شد، اوپن ای‌آی و مایکروسافت را متهم کرد که با استفاده از این مطالب برای ارائه اطلاعات بعه خوانندگان، سرمایه‌گذاری هنگفت تایمز در تولید این مطالب را برای خود مجانی تمام کنند.

تایمز می‌گوید: در مورد استفاده از محتوای تایمز بدون پرداخت هزینه برای ایجاد محصولاتی که جایگزین تایمز می‌شوند و مخاطبان را از آن می‌دزدند، هیچ استثنایی وجود ندارد.

اوپن ای‌آی و مایکروسافت به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند. آنها گفته‌اند که استفاده از آثار دارای کپی رایت برای آموزش محصولات هوش مصنوعی «استفاده منصفانه» است.

استفاده منصفانه یک دکترین قانونی حاکم بر استفاده بدون مجوز از مطالب دارای حق چاپ است. تایمز به دنبال مبلغ مشخصی برای خسارت نیست، اما روزنامه ۱۷۲ ساله خسارات وارده را «میلیاردها دلار» برآورد کرده است.

نیویورک تایمز از شرکت‌ها می‌خواهد که مدل‌های چت بات را نابود کنند. این روزنامه گفت که مذاکرات امسال برای جلوگیری از شکایت و رسیدن به «مبادله ارزش متقابل سودمند» با متهمان ناموفق بود.

شرکت‌های هوش مصنوعی برای آموزش روبات‌های چت مولد هوش مصنوعی، اطلاعات را به صورت آنلاین جمع‌آوری می‌کنند و میلیاردها دلار سرمایه جذب کرده‌اند. سرمایه‌ اوپن ای‌آی را بیش از ۸۰ میلیارد دلار ارزیابی کرده‌اند.

رمان نویسانی از جمله دیوید بالداچی، جاناتان فرانزن، جان گریشام و اسکات تورو نیز از اوپن ای‌آی و مایکروسافت در دادگاه فدرال در منهتن شکایت کرده‌اند. در ماه ژولای، سارا سیلورمن کمدین و سایر نویسندگان از اوپن ای‌آی و متا پلتفرمز در سانفرانسیسکو به دلیل «بلعیدن» آثارشان شکایت کردند. یک قاضی در نوامبر بیشتر شکایات آن پرونده را رد کرد.

کد خبر 819521
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha