پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: گزارشگر سی‌ان‌ان گفت هدف اصلی سخنرانی 21 مه (31 اردیبهشت) رئیس جمهور آمریکا پاسخگویی به انتقادات داخلی بود

جان کینگ خبرنگار ارشد سی ان ان در تحلیلی درباره سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهور امریکا در خصوص امنیت ملی و تهدیدات علیه این کشور گفت هدف اصلی و صریح این سخنرانی پاسخ به مشکلات سیاسی باراک اوباما در داخل این کشور بود زیرا اخیرا انتقادات زیادی درباره طرح وی در خصوص بستن زندان گوانتانامو بدون ارائه جزئیات این طرح از سوی اعضای حزب متبوع وی یعنی حزب دمکرات و جمهوریخواهان مطرح شده است.

خبرنگار سی ان ان گفت باراک اوباما در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به جزئیات طرح تعطیلی زندان گوانتانامو و سرنوشت زندانیان آن نکرد.

خبرنگار سی ان ان افزود مساله بستن زندان گوانتانامو و مسائل مطرح شده در سخنرانی رئیس جمهور آمریکا توجه رهبران دیگر کشورها و دوستان و دشمنان و سازمان‌های تروریستی را هم به خود جلب می‌کند زیرا همه می‌خواهند بدانند ایا مردم امریکا و کنگره از طرح اوباما در خصوص تعطیلی زندان گوانتانامو حمایت خواهند کرد یا خیر.

خبرنگار سی ان ان گفت دولت امریکا از برخی از کشورها درخواست کرده شماری از زندانیان گوانتانامو را بعد از تعطیلی آن نگهداری کنند اما این کشورها رغبتی به پذیرش این خواسته امریکا ندارند زیرا انها می‌خواهند بدانند آیا رئیس جمهور امریکا قادر خواهد بود که مردم این کشور را درباره طرح‌هایی مانند تعطیلی زندان گوانتانامو، اعزام نیروی بیشتر به افغانستان، اقدامات در پاکستان و تداوم جنگ علیه تروریسم و القاعده متقاعد کند یا خیر.
جان کینگ گفت مردم هنوز در حال آزمودن رئیس جمهور آمریکا در سطح داخلی و بین‌المللی هستند و میزان موفقیت وی در سطح بین‌المللی به میزان موفقیت وی در داخل امریکا وابسته است

اوباما و شکنجه‌های دوران بوش

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی ضمن انتقاد شدید از عملکرد دولت جرج بوش در شیوه برخورد با مظنونان تروریستی دلایل دولت خود برای پایان دادن به شیوه های پیشرفته بازجویی و بستن زندان گوانتانامو را تشریح کرد.[بوش نامحبوب‌ترین رییس جمهور تاریخ آمریکاست]

باراک اوباما در سخنانی در ساختمان آرشیو ملی امریکا گفت بعد از یازدهم سپتامبر ما می‌دانستیم وارد دوره جدیدی شده‌ایم دوره‌ای که در آن دشمن به هیچ یک از قوانین جنگ پایبند نبود و همین دشمن چالش‌های جدیدی را برای ما در بکارگیری قانون ایجاد می‌کرد.

وی افزود بعد از یازدهم سپتامبر می‌دانستیم که دولت ما به ابزارهای جدیدی برای محافظت از مردم امریکا نیاز دارد و می‌دانستیم که این ابزارها باید به ما اجازه جلوگیری از حملات را بدهد نه اینکه خیلی ساده به پیگرد کسانی بپردازیم که تلاش کردند حملات را انجام دهند.

رئیس جمهور امریکا تصریح کرد متاسفانه دولت امریکا که با تهدید نامشخصی روبرو شده بود دست به تصمیم گیریهای عجولانه‌ای زد. به اعتقاد من بسیاری از این تصمیم‌ها ناشی از علاقه صادقانه برای محافظت از مردم آمریکا بودند اما در عین حال اعتقاد دارم که دولت ما (امریکا) اغلب تصمیم‌هایی گرفت که اساس آنها به جای آنکه اینده نگری باشند ترس بودند.

وی خاطرنشان کرد دولت آمریکا اغلب به آراستن حقایق و مدارک اقدام کرد تا انها را مطابق با زمینه‌های مستعد ایدئولوژیکی قرار دهد. دولت امریکا به جای انکه به شیوه راهبردی قدرت و اصول امریکا را اعمال کند، اغلب اصول خود را کنار گذاشت.

در این دوره از ترس، بسیاری از ما چه دمکراتها و چه جمهوریخواهان، سیاستمداران، خبرنگاران و شهروندان سکوت کردند به عبارتی دیگر ما از مسیر خارج شدیم. انچه که گفته‌ام تنها ارزیابی من نیست.

باراک اوباما ادامه داد مردم امریکا هم در این ارزیابی سهیم هستند. مردم آمریکا نامزدهایی را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کردند که هم از حزب دمکرات و هم از حزب جمهوریخواه با وجود اختلافات بسیار خواستار رویکرد جدیدی در امریکا شدند. رویکردی که در آن شکنجه رد شود و ضرورت بستن زندان گوانتانامو را به رسمیت بشناسد.

اوباما گفت می‌خواهم صریح و روشن صحبت کنم. ما به راستی با القاعده و افراد مرتبط با ان در جنگ هستیم. ما به راستی نیازمند روز آمد کردن نهادهای خود هستیم تا بتوانیم به این تهدید پاسخ دهیم.

اما باید این کار را با اعتماد، براساس حاکمیت قانون، روند درست، کنترل شده و متوازن و پاسخگویی انجام دهیم. من توضیح خواهم داد که تصمیماتی که در هشت سال گذشته گرفته شدند براساس رویکرد فی‌البداهه قانونی برای نبرد با تروریسم بودند درحالی که این تصمیم ها نه تاثیر گذار بودند و نه دوام داشتند.

در این چارچوب روی سنت‌های قانونی و نهادهایی که در گذر زمان ازمون خود را پس داده بودند اتکا نشد. در این چارچوب همچنین از ارزش‌های ما استفاده نشد. به همین علت بود که من بعد از در دست گرفتن دولت امریکا برای محافظت بهتر از مردم آمریکا گام‌هایی را برداشتم.

رئیس جمهور امریکا گفت: نخستین گامی که من برداشتم ممنوع کردن بکار گرفتن شیوه‌های به اصطلاح پیشرفته بازجویی در امریکا بود[شکایت زندانی گوانتانامو از واتربوردینگ]

می‌دانم که برخی استدلال کردند که شیوه‌های بی‌رحمانه همانند "ریختن آب روی صورت مظنونان برای ایجاد حس غرق شدگی در انان"برای حفظ امنیت امریکایی‌ها ضروری بودند. من به عنوان فرمانده کل اطلاعات را می‌بینم. من مسئولیت حفظ امنیت این کشور را به عهده دارم. من به صراحت رد می‌کنم که بکارگیری چنین شیوه هایی کارامدترین روش‌های بازجویی باشند.

باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود در ساختمان آرشیو ملی امریکا گفت بکارگیری این شیوه‌ها باعث تضعیف شدن حاکمیت قانون شدند و امریکا را در دنیا بیگانه و منزوی کردند.

این شیوه‌های بازجویی به عنوان ابزار جذب نیرو برای تروریست‌ها تبدیل شدند و همچنین عزم دشمن را برای نبرد با ما تقویت کردند، درحالیکه باعث کاهش عزم دیگران برای همکاری کردن با آمریکایی‌ها شدند. به‌کارگیری این شیوه‌های بازجویی جان نظامیان ما به خطر انداختند چون این شیوه‌ها احتمال تسلیم شدن دیگر تروریست‌ها در نبرد با امریکایی‌ها را کاهش دادند. همچنین احتمال شکنجه و بدرفتاری با امریکایی‌ها در صورت به اسارت گرفته شدن انها افزایش یافت. خلاصه اینکه این شیوه‌های بازجویی نبرد ما را به پیش نبردند، تلاش‌های ضد تروریستی را به پیش نبردند بلکه باعث تضعیف انها شدند به همین علت بود که من یکبار برای همیشه به انها پایان دادم.

باراک اوباما گفت باید بگویم که استدلال‌ها علیه این شیوه‌های بازجویی از دولت من نشات نمی‌گیرند بلکه حتی سناتور جان مک کین هم زمانی گفته بود که شکنجه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بزرگ برای کسانی خدمت می کند که می خواهند افراد را برای نبرد با ما به خدمت بگیرند. حتی در زمان رئیس جمهور بوش هم در میان اعضای دولت وی افرادی بودند که این مسئله را درک می کردند. وزیر امور خارجه دولت بوش دیگرمقامات ارشد و بسیاری در ارتش و نهادهای اطلاعاتی از جمله این افراد بودند.

وی گفت دومین تصمیمی که من گرفتم دستور بستن زندان گوانتامو بود. برای مدت بیش از هفت سال ما صدها نفر را در گوانتانامو بازداشت کردیم در این مدت سیستم کمیسیون‌های نظامی که در گوانتانامو فعالیت می کردند تنها در محکوم کردن سه مظنون تروریستی موفق شدند. می خواهم این عدد را تکرار کنم محکوم شدن سه نفر در مدت بیش از هفت سال. به جای انکه عدالت درباره تروریست‌ها اجرا شود پیگردها ادامه یافت و پرونده‌ها طول کشیدند .در سال 2006 دیوانعالی امریکا کل این سیستم را بی اعتبار و باطل اعلام کرد.

کد خبر 81899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز