سه‌شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

تشدید درگیری‌ها در غزه هر روز ابعاد اقتصادی تازه‌تری پیدا می‌کند که مهم‌ترین آن افزایش هزینه‌های تجارت جهانی از طریق دریای سرخ است که ۱۲درصد تجارت جهانی از این منطقه انجام می‌شود. تداوم درگیری‌ها در دریای سرخ می‌تواند نقش کانال سوئز را در تجارت جهانی به‌شدت کاهش دهد.

کشتی اسرائیلی

به گزارش همشهری آنلاین، در هفته‌های اخیر انصارالله یمن در حمایت از مردم فلسطین و با هدف توقف تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه، اقداماتی را علیه کشتی‌هایی انجام داده که مبدا یا مقصد آنها اسرائیل بوده است.

این موضوع منجر شده تا اغلب کشتیرانی‌های تجاری مسیر خود را برای حمل بار از مسیر دریای سرخ تغییر دهند. تاکنون شرکت‌های کشتیرانی بریتیش پترولیوم، مرسک، و هاپاگ لوید،‌ام اس سی، کشتیرانی مدیترانه (MSC) و سی‌ام‌ای(CMA CGM) تصمیم گرفتند که تردد خود را از این مسیر متوقف کنند. دیروز همچنین خبرگزاری رسمی ژاپن اعلام کرد که چندین شرکت کشتیرانی ژاپنی نیز مسیر کشتی‌های خود به مقصد اروپا و از مبدا آنجا را تغییر دادند.آمارها نشان می‌دهد تا روز پنجشنبه ۱۵۸ شناور حامل بیش از ۲.۱ میلیون کانتینر، مسیر خود را از دریای سرخ تغییر دادند. ارزش این محموله‌ها با تخمین هر کانتینر ۵۰ هزار دلار بالغ بر ۱۰۵ میلیارد دلار است. همچنین نرخ حمل‌ونقل دریایی برای یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به انگلیس از ۲۴۰۰ دلار به ۱۰ هزار دلار افزایش یافته است که ضربه بزرگی به تجارت جهانی تلقی می‌شود و به‌معنای آن است که نرخ کالاها در سطح جهانی درصورت تداوم این وضع با افزایش قابل‌توجهی مواجه خواهد شد.

خبر گزاری سی‌ان‌بی‌سی در این‌باره نوشت: شرکت‌های حمل‌ونقل جهانی با افزایش نرخ قیمت حمل‌ونقل دریایی به‌دلیل تغییر مسیر کشتی‌ها از دریای سرخ ضربه خورده‌اند.

مشکل از آنجا آغاز می‌شود که کشتی‌هایی که دیگر از دریای سرخ عبور نمی‌کنند دسترسی به کانال سوئز را که نزدیک به ۱۲درصد تجارت دریایی جهانی از آن عبور می‌کند را از دست می‌دهند. این کشتی‌ها مجبورند دماغه امید نیک را دور بزنند که منجر به افزایش شدید کرایه‌های حمل می‌شود و به‌معنای آن است که تجارت جهانی به قبل از وجود کانال سوئز بازگشته است. تداوم این وضع می‌تواند نقش کانال سوئز را در تجارت جهانی بسیار کمرنگ کند.

اقتصاد جهانی ۲ سال سخت را پشت سرگذاشته و تورم باعث ایجاد افزایش هزینه زندگی در بسیاری ازکشورهای دنیا شده است.

این سفر طولانی‌تر، هزینه‌های سوخت را افزایش می‌دهد، بازده حمل‌ونقل را کاهش می‌دهد و می‌تواند قیمت کالاهای وارداتی را افزایش دهد، که شامل محموله‌های مهم غلات از آسیا و نفت از خاورمیانه می‌شود.

کد خبر 818878
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha