دکتر محمد لسانی، استاد سواد رسانه دانشگاه درباره موضوع غزه و اهمیت رسانه‌ها می‌گوید: «تا میزان قابل ملاحظه‌ای، اسرائیل و متحدانش در جنگ رسانه‌ای غزه ناکام مانده‌اند چرا که در عصر «رسانه‌های اجتماعی» به جای «رسانه‌های مسلط» اصحاب قدرت نمی‌توانند فیلترینگ پنهان (shadowban) خود را داشته باشند.»

دکتر محمد لسانی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: دکتر محمد لسانی، استاد سواد رسانه دانشگاه درباره موضوع غزه و اهمیت رسانه‌ها می‌گوید: «تا میزان قابل ملاحظه‌ای، اسرائیل و متحدانش در جنگ رسانه‌ای غزه ناکام مانده‌اند چرا که در عصر «رسانه‌های اجتماعی» به جای «رسانه‌های مسلط» اصحاب قدرت نمی‌توانند فیلترینگ پنهان (shadowban) خود را داشته باشند.»

دکتر محمد لسانی، استاد سواد رسانه‌ای دانشگاه گفت: «بحث اصلی که مهم است، تفاوت رسانه جمعی با رسانه اجتماعی است. دوران رسانه‌های جمعی، دوران کنترل و مدیریت هدفمند و کانالیزه کردن اطلاعات بود. به نحوی که اصحاب قدرت در دوران رسانه جمعی، امکان کنترل کامل صداها را داشتند اما در دوران رسانه‌های اجتماعی، کنشگری کاربران و خلاقیت آنها، امکان دورزدن بسیاری از خلاقیت‌های آنها و همچنین فضای بسته اطلاعات را فراهم می‌کند. در حوزه غزه هم گرچه در زمینه فیلترینگ در سایه یا فیلترینگ پنهان (shadowban)، اصحاب قدرت و ثروت سعی کردند در مقابل صدای مردم مظلوع غزه ایستادگی کنند و آن را به هر نحوی مسدود کنند، اما پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مسیر را به سمتی پیش بردند که شاهد تظاهرات چند صد هزار نفری در قلب واشنگتن، پاریس و اروپا بودیم. به نظر می‌رسد رسانه اجتماعی به خوبی مدیریت پیام را چند بعدی و غیر متمرکز کرده و برای کاربران هم نقش خاص و ویژه‌ای را برقرار شده است.»

وی با اشاره صریح‌تر به این موضوع که رسانه‌های خارجی چگونه ناکام مانده‌اند و برای جبران ناکامی‌های خود چه کار می‌کنند توضیح داد: «اتفاقی که می‌افتد این است که ما در حوزه رسانه‌های طرفدار اسرائیل شاهد پمپاژ پول و خبر فیک و اتکا به رسانه‌های مسلط(mainstream) هستیم. کمپین‌های تبلیغات پولی در شبکه‌های اجتماعی به نفع رژیم صهیونیستی و با مادرخرجی رژیم صهیونیستی انجام شد. به همین دلیل آنها هم سعی کردند فرایند توفیق خودشان را با همان ثروت و قدرت ادامه دهند.»

وی در پاسخ به این پرسش که نقش ایالات متحد امریکا در این بین چه بوده است، افزود: «بایدن بلندگوی فیک نیوز شد. یعنی سربریدن ۴۰ نوزاد که توسط i۲۴news (شبکه اسرائیلی) بیان شد، توسط هیچ رئیس جمهور و مقام رسمی مگر بایدن عنوان نشده بود. رئیس جمهور امریکا در دیدار با انجمن‌های یهودی، اعلام ناراحتی و انزجار کرد که چگونه جهان به اینجا رسیده که ۴۰ نوزاد سر بریده می‌شوند و به همین دلیل به صورت خاص هم رسانه‌های مسلط، رئیس جمهور و ساختار ایالات متحد امریکا، در چند دور وتو و رأی منفی که این کشور علیه آتش‌بس در غزه داد، برای افکار عمومی جا انداخت که انگیس، امریکا و رژیم صهیونیستی متحدان عیان و روی صحنه‌اند و در جنایات شریک هم‌اند.»

باید به حال فجایع غزه خون گریست

پرطرفدارترین نویسندگان امسال را بشناسید | ۱۵ نامی که نمی توانید حدس بزنید

لسانی در پایان یادآور شد: «انسانیت زدایی رسانه‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی از مردم فلسطین، در طرحی بود که آنها پیش گرفتند. در این طرح، تیترها و مصاحبه‌هایی که آنها تهیه و تنظیم می‌کردند، آنان را تحت عنوان حیوانات و نازی‌ها تصویر کردند. حتی الفاظی به آنها دادند که سابقه نداشت. مشاور بنیامین نتانیاهو، حنانیا نفتالی از کودکان فلسطینی با عنوان «بمب‌های متحرک» یاد کرد. او مشاور بلندپایه نتانیاهوست و می‌گوید که باید جهان از ما خشنود باشد که اجازه نمی‌دهیم این بمب‌های کوچک در سطح اروپا و امریکا منفجر شوند! با همین گفته و واکنش کوتاه پیداست که او مجوز کشتار عظیم می‌دهد و قریب به ۱۰۰ خبرنگار کشته می‌شوند و این ۱۰۰ نفر بالاتر از کشته شدگان تعداد خبرنگاران جنگ جهانی اول و دوم است. این مهم ثابت می‌کند که در این زمینه صدای نه تنها فلسطینیان بلکه هر کسی که هنجره مردم مظلوم فلسطین باشد، توسط رژیم صهیونیستی مورد هجمه سنگین قرار خواهد گرفت.»

کد خبر 818774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha