چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: محور اصلی اظهارات سخنرانان همایش «اصل 44 ،‌عملکرد و چشم‌اندازها» که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، انتقاد از نحوه اجرای سیاست‌های اصل‌44 بود.

سخنرانان این همایش ازجمله معاون اول قوه قضاییه، رئیس سازمان بازرسی و دادستان کل کشور از اینکه سیاست‌های اصل 44 به‌خصوصی‌سازی و خصوصی‌سازی نیز به توزیع سهام عدالت و رد دیون دولت، محدود شده، انتقاد کردند.

ابراهیم رئیسی، معاون اول قوه قضاییه، در این همایش گفت: برداشت ما این است که دولت، قوه قضاییه و مجلس برای اجرای اصل 44 مصمم هستند اما آنچه در عمل اتفاق افتاده نشان می‌دهد که حرکتی که در دولت آغاز شده در جهت خصوصی‌سازی اقدامات خوبی داشته اما خصوصی‌سازی تمام اصل‌44 نیست و آنچه حین انجام این فرایند و پس از آن باید صورت گیرد، توانمندسازی بخش خصوصی است.

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این همایش گفت: در واگذاری بسیاری از شرکت‌ها به‌دلیل توجه به سهام عدالت و رد دیون دولت عجله می‌شود و این نکته مثبتی برای واگذاری‌ها نیست، هر چند سهام عدالت فرایند قابل تقدیر دولت است ولی آیین‌نامه‌های زیادی از اصل 44 تاکنون تدوین نشده است.

وی درباره اینکه تاکنون چند درصد مسیر اجرای اصل 44 پیموده شده است، عنوان کرد: درصد‌گذاری برای این امر کار دقیقی نیست زیرا هنوز آمارهای موجود کامل نیست و نظام آماری کشور غلط است و سازمان بازرسی به بسیاری از آمارهای مثبت و منفی اعلام‌شده اعتقادی ندارد.

پورمحمدی تصریح کرد: اگر بخواهیم تحولی در حوزه‌ اقتصادی صورت گیرد باید مدیریت بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شود. عضو شورای‌عالی اصل 44 با اشاره به برگزاری هر 3ماه یک بار جلسه‌ شورای‌عالی و تاخیر در برگزاری آن اضافه کرد: بسیاری از آیین‌نامه‌های مربوط به اصل44 در حال حاضر تدوین نشده و آیین‌نامه‌های تکمیلی آن نیز باید به مجلس تقدیم شود.

همچنین چند شورا و کمیته ویژه در اصل44 وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر فعال شوند در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

نظام آماری کشور، ضعیف است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور، نظام آماری در کشور را نظام ضعیف و ناقصی دانست و عنوان کرد: در بسیاری از نهادهای بین‌المللی و در بیان آمارها سهم ایران بسیار پایین در نظر گرفته می‌شود که این امر به‌دلیل ضعف نظام آماری در کشور است و این آمارها کاملا ناقص و ناجواب است که باید ضعف نظام آماری در کشور جبران شود.

وی در ادامه واگذاری40 درصد از سهام شرکت‌ها به سهام عدالت را مورد توجه قرار داد و با توجه به اینکه سهام عدالت حرکت مثبت و قابل تقدیر دولت است ادامه داد: ولی در موضوع سهام عدالت حاشیه‌هایی از جمله موضوع مدیریت، نظام واگذاری و تبعات واگذاری وجود دارد که باید به آن توجه شود.

پورمحمدی توضیح داد: یکی از مباحث مهم فعلی در سهام عدالت موضوع مدیریت است و افرادی که قصد دارند سهام شرکت‌ها را خریداری کنند با توجه به واگذاری 40 درصد از سهام شرکت به سهام عدالت انتقاد می‌کنند که اگر مدیریت عدالت دولتی است، همچنان مدیریت در دست دولت باقی می‌ماند. بنابراین، این موضوع یکی از موانع مشکل ساز خواهد بود.

کد خبر 81873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز