سید حمید حسینی* بخش خصوصی اکنون با تبعات بحران اقتصادی جهان دست و پنجه نرم می‌کند.

در این شرایط، بخش خصوصی پیش از آنکه انتظار اجرای صحیح سیاست‌های اصل 44 را داشته باشد، منتظر اجرایی شدن برنامه‌های دولت برای حمایت‌ از بنگاه‌های تولیدی و صادراتی در شرایط رکود جهانی است.

باتوجه به اختلال‌هایی که در نظام بانکی و اقتصادی دنیا ایجاد شده است، بنگاه‌هایی که کار صادرات انجام می‌دهند، مشکل‌هایی در پیش رو خواهند داشت. در شرایط بحران اقتصادی فشار اصلی روی بنگاه‌هایی است که کار صادرات انجام می‌دهند، کاهش مصرف باعث رقابتی‌تر شدن صادرات شده است و از آنجا که پیش از بحران، کشور ما با شرایط نیمه تحریم و برخی مشکل‌های بین‌المللی روبه‌رو بود، بنگاه‌های صادراتی با 2 مشکل کاهش در حجم صادرات و نیز قیمت کالاها روبه‌رو شده‌اند.

در طول 4-5سال گذشته روند فروش در بازارهای دنیا حاکم بود، اما اکنون بازار خریدار ایجاد شده است که در این وضعیت اگر نتوانیم بنگاه‌های صادراتی را حمایت کنیم، بازارهای خود را از دست می‌دهند و به دست آوردن دوباره بازار، کار سختی خواهد بود.

بحران جهانی اقتصاد روی پروژه‌های عمرانی، مصالح ساختمانی، کالاهای معدنی و تقاضا برای خرید مواد غذایی گران قیمت و کالاهای لوکس تاثیر گذاشته است و مردم در مصرف کالاها محافظه کار شده و مصرف خود را کاهش داده‌اند.

نقش دولت در کم‌کردن آثار زیانبار بحران روی واحدهای تولیدی مهم است. دولت باید اجازه دهد که نرخ ارز حرکت کند تا به این ترتیب هم کاهش قیمت صادرات با فروش ارز با قیمت بالاتر تامین شود و هم جلوی واردات بی‌رویه کالا به کشور گرفته شود. در شرایط فعلی که برخی کشورها دچار مشکل نقدینگی شده‌اند، دولت می‌تواند معامله‌های تواتری خود را با کشورهای دیگر توسعه دهد و از اهرم واردات برای توسعه صادرات استفاده کند.

با توجه به محفوظ ماندن نظام بانکی کشور از بحران مالی جهانی، این بحران برای ما یک فرصت است و اگر دولت سیاستی برای چاپ اوراق قرضه پیش بگیرد، می‌تواند پول زیادی جمع‌آوری و جذب کند و دولت نباید بگذارد تولید از رمق بیفتد و با تامین نقدینگی مورد نیازشان از آنها حمایت کند. دولت باید در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کند تا مردم بتوانند کار کنند و از فرار سرمایه‌ها جلوگیری شود.

بودجه سال‌جاری دولت به خوبی تدوین شده است و اگر دولت بودجه عمرانی خود را زیاد کند، نفع زیادی برای اقتصاد کشور خواهد داشت؛ زیرا مردم تحمل رکود اقتصادی را ندارند و دولت باید از ساخت و ساز مسکن حمایت کند؛ زیرا این صنعت بسیاری از واحدهای اشتغال‌زا را سرپا نگه داشته است.

*عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی

کد خبر 84619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز