چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رئیس‌جمهور آمریکا تاکید کرد: اتحادیه اروپا آماده پذیرش عضویت کشورهای اسلامی است.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا که به بوسنی و هرزگوین سفر کرده طی سخنانی در پارلمان بوسنی تصریح کرد: درهای اتحادیه اروپا به روی بوسنی و هرز گوین باز است، اما رهبران آن باید در جهت پایبندی به شرط‌های پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله کناره‌گیری از تعصبات نژادی و افراط گرایی نژادی و ساخت بوسنی بر اساس معیارهای تعدد قومی متحد تلاش کنند.

بایدن تصریح کرد: واشنگتن همواه از حمایت از حاکمیت بوسنی و هرزگوین و وحدت ارضی آن حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: تلاش برخی رهبران تندرو جهت ایجاد شکاف‌های نژادی، وحدت ملی و طرح‌های مربوط برای پیوستن بوسنی به اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

معاون رئیس جمهور آمریکا بار دیگر گفت: دولت جدید آمریکا از تمایلات بوسنی برای پیوستن به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما این کشور باید برخی اصلاحات قانونی را عملی سازد که این اقدام به حمایت از حاکمیت مشترک و تحقق امنیت، ثبات و توازن ملی و نژادی بین نژاد‌های مختلف این کشور منجر می‌شود.

بایدن گفت: نسل جدید در بوسنی خواهان پیوستن به اروپای متحد است که بر اساس آن تمامی ملت‌های منطقه به پیشبرد صلح و شکوفایی و همکاری مشترک پایبند شده‌اند.

وی در انتقادی غیر مستقیم از میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی گفت: خواسته‌های بعضی‌ها جهت تضعیف کشور مشترک و سوء استفاده از احساسات نژادی هرگز با موفقیت روبه‌رو نخواهد شد زیرا این منطقه بخشی از اروپایی متحد است که نسل‌های آن خواهان پیوستن به اروپا و برخورداری از صلح و شکوفایی مشترک هستند.

براساس گزارش خبرگزاری کویت، بایدن با اشاره به دیدار امروز (چهارشنبه 30 اردیبهشت) خود با رهبران صرب در بلگراد عنوان داشت: من در این دیدار تمایل آمریکا را به ایجاد روابط جدید با صربستان مشروط به احترام گذاشتن دولت بلگراد به حاکمیت و استقلال کشور‌های همجوار و عدم دخالت در امور داخلی آن ابلاغ می‌کنم.

وی بار دیگر با تاکید بر آمادگی اتحادیه اروپا جهت پذیرش عضویت کشورهای اسلامی گفت: پیوستن آلبانی به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نزدیک شدن این کشور به عضویت در اتحادیه اروپا مهمترین دلیل برای اثبات این امر است.

کد خبر 81846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز