عده‌ای فقط به عشق شرکت در مراسم «تخریب بز یوله» در سوئد چمدانشان را بسته‌اند و عده‌ای راه دراز آمریکای جنوبی را در پیش می‌گیرند تا «رژه پادشاهان دیوانه» کشور برزیل را از دست ندهند. عده‌ای هم قدم زدن در خیابان اعیان نشین شانزه لیزه را به زمان عید کریسمس و برگزاری جشن «سن نیکولای» موکول کرده‌اند

کریسمس

همشهری آنلاین - رابعه تیموری: تعدادی هم راه دور نمی‌روند و به تماشای آتش بازی عید کریسمس درکشورهای همسایه قناعت می‌کنند، اما همه این مسافران به آسانی راهی این سفرهای دورودراز لاکچری نمی‌شوند و بسیاری از آنها حتی به بهای از دست دادن خودروی زیر پا یا پس اندازهای خود بار سفر کریسمس را می‌بندند:
در محله نارمک قرارگرفته است. ظاهرا سرشان چندان شلوغ نیست و خلوت به نظر می‌رسد، اما ١٠ خط تلفن‌شان لحظه‌ای آزاد نیست و مشتریان قدیمی و پروپاقرصشان با یک تماس تلفنی و واریز میلیونی ریال و دلار و یورو به‌حساب مالک آژانس، سور و سات سفرشان را به آسانی فراهم می‌کنند. مقاصد سفرشان هم متفاوت است و از تورهای گرجستان و ترکیه تا تورهای تایلند و برزیل، اسپانیا و دوبی مشتری دارند. تعطیلات ژانویه نزدیک است و کسانی که نمی‌خواهند ریسک دیر حاضرشدن ویزا و جاماندن از سفر را به‌جان بخرند، ترجیح می‌دهند این‌روزها را در کشورهایی مانند مالزی، ترکیه، گرجستان، ارمنستان و قبرس شمالی بگذرانند که سفر به آنها بدون ویزا میسر است.

فروش خانه و خودرو برای سفر کریسمس

قیمت تورهای لحظه آخری تعطیلات ژانویه حسابی بالا کشیده و اگر قبلا هزینه تور ۵ روزه گرجستان برای هر نفر ١٠ میلیون و ٧٧٠ هزار تومان آب می‌خورد، حالا باید لااقل ٢٠ میلیون تومان بپردازد. یا تور ۵ روزه ترکیه از ١٩ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان به ازای هر نفر، به ٢٩ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسیده است. این هزینه‌ها در مورد تورهای اروپا و آمریکای جنوبی نجومی‌تر است.
برای مدیر جوان و اطو کشیده آژانس که در مورد حفظ اطلاعات مشتریانش وسواس زیادی دارد، انتظارات غیرمتعارف افراد متمول از تورهای مسافرتی ژانویه عجیب و غریب نیست و می‌گوید: «امکانات ویژه تورهای مسافرتی به تامین هتل‌های لوکس، پرواز با ایرلاین‌های مشهور، تورلیدر، ترانسفر و گشت شهری محدود می‌شود، اما بعضی از مسافران حتی برای تهیه لباس‌های تم جشن‌های کریسمس در کشورهای مقصد یا رزرو رستوران‌های مناسب و... از ما کمک می‌گیرند.»

بیشتر بخوانید:وقتی یلدا هست، چرا کریسمس؟ | سرخ مثل انار، مثل هندوانه

بر خلاف تصور ما همه مشتریان تورهای کریسمس درآمدهای میلیاردی ندارند. این مدیر آژانس مشتریانی را سراغ دارد که با فروش خودرو یا محل سکونت خود همپای همسفران متمول می‌شوند. او می‌گوید: «تعداد قابل توجهی از مشتریان مرفه نیستند، اما حاضرند به قیمت سر کردن در هتل‌های نامناسبی که در محله‌های ناامن قرار دارند و به‌جان خریدن رنج سفرهای زمینی پرخطر و پرمشقت در جشن‌های کریسمس سایر کشورها شرکت کنند.» او مسافران بسیاری را سراغ دارد که برای شرکت در جشن‌های کریسمس کشورهای مختلف، گرفتار سودجویانی شدند که با وعده سفر ارزان‌قیمت از ناکجاآباد سردرآوردند. او که تجربه سفر به کشورهای مختلف در ایام کریسمس را دارد، می‌گوید: «در بسیاری از کشورها این جشن‌ها رنگ‌وبویی ندارند، اما تبلیغات کاذب باعث ولع بعضی از ایرانیان به تماشای این جشن‌ها می‌شود.»

کریسمس گردی لاکچری | تورهای سفر به اروپا و ترکیه با قیمت‌های نجومی


تقویم‌های متفاوت

تعطیلات کریسمس از تاریخ ٢۵ دسامبر آغاز می‌شود و تا آخر هفته اول ژانویه ادامه‌دارد. از آن جایی که تعطیلات کریسمس با تعطیلات سال نو میلادی متفاوت است، در بسیاری از کشورها تعطیلات هر دو مناسبت با هم جمع شده و حدود ١٢ روز تعطیلات دارند تا مردم این کشورها با آسودگی خاطر به برگزاری جشن‌ها، مراسم و فستیوال‌های خاص این ایام بپردازند، اما در بعضی از کشورها تعطیلات کریسمس به یک روز و تعطیلات سال نو به یک هفته محدود می‌شود. در کشورهایی مانند هلند هم این جشن بدون تعطیلات و در کنار فعالیت‌های عادی این کشور برگزار می‌شود. شاید به همین دلیل است که ایرانیان متمول پا به سفر ترجیح می‌دهند اعیاد آغاز سال ٢٠٢٤ را در کشورهایی مانند کانادا بگذرانند که هم تقویمی پر از تعطیلات دارند و هم مراسم کریسمس را با شور و حال بیشتری برگزار می‌کنند.
همه مسافران تورهای کریسمس ایرانیان مسیحی و ارمنی نیستند و بسیاری از مسلمانان هم روزهای میلاد عیسی مسیح (ع) و آغاز سال نو میلادی را در گوشه کنار دنیا می‌گذرانند.

کد خبر 818423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha