رئیس اداره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری در رابطه با شناسایی در راه ماندگان و کمک به آنها گفت: سه پایگاه خدمات اجتماعی شهرداری در پایانه‌های مسافری غرب، شرق و جنوب فعال هستند و یک پایگاه نیز با مجموعه راه آهن تهران همکاری می‌کند و به شکل تخصصی موضوع افراد در راه مانده را مورد توجه قرار دادند.

پایانه

به گزارش همشهری آنلاین، در راه ماندگان همان مهمان‌های تهران هستند که هر یک به دلیلی پای در پایتخت گذاشته‌اند اما تلنبار شدن مشکلات، جیب‌های آنها را از پول خالی کرد تا جایی که برای برگشت به شهر و کاشانه خود نیز پولی ندارند. بسیاری از این مهمان‌ها برای کار به پایتخت می‌آیند و زمانی که به خواسته خود نمی‌رسند و پولی نیز برای بازگشت ندارند، مجبور می‌شوند به پایگاه‌های خدمات اجتماعی شهرداری در پایانه‌ها مراجعه کنند.

احمد احمدی صدر مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران در این رابطه اعلام کرده بود که در ۸ ماه گذشته، ۲ هزار و ۱۰۵ در راه مانده از سوی شهرداری خدمات گرفته‌اند و از این تعداد یک هزار و ۵۵۹ نفر آقایان و ۵۴۶ نفر را بانوان تشکیل داده‌اند.

پایگاه‌های خدمات اجتماعی شهرداری در پایانه‌های شرق، غرب و جنوب روزنه امیدی برای در راه ماندگان است و محمد اسماعیلی، رئیس اداره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با همشهری آنلاین گفت: ۲۹ پایگاه خدمات اجتماعی در شهر تهران داریم که بخشی از فعالیت‌هایشان مربوط به افراد در راه مانده است. سه پایگاه خدمات اجتماعی شهرداری در پایانه‌های مسافری غرب، شرق و جنوب فعال هستند و یک پایگاه نیز با مجموعه راه آهن تهران همکاری می‌کند و به شکل تخصصی موضوع افراد در راه مانده را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گفته اسماعیلی«سایر پایگاه‌های حاضر در مناطق نیز در صورت مراجعه افراد در راه مانده، آنها را با توجه به مقصدشان به پایگاه‌های حاضر در پایانه‌ها ارجاع می‌دهند که بعد از تهیه بلیط به شهرشان باز گردند.»

او در رابطه با نحوه شناسایی این افراد گفت: به طور معمول افراد در راه مانده به مراکز تحت مدیریت ما مراجعه می‌کنند و به ما می‌گویند که به دلیل مشکل مالی امکان بازگشت به شهر خود را ندارند، در صورت تأمین هزینه بلیط به شهر خود باز خواهند گشت. به عنوان مثال ما ارتباطی با دفتر شهردار داریم و در هفته شاهد هستیم که برخی از در راه ماندگان به دفتر شهردار تهران مراجعه می‌کنند، آنها به ما معرفی می‌شوند تا مشکلشان حل شود.

رئیس اداره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: مددکارها در پایگاه‌ها مستقر هستند و از طریق خیرین، کمک تعاونی‌های مسافربری، کمیته امداد و ...هزینه بلیط تهیه می‌شود، به عنوان مثال تعاونی‌های مسافربری در ماه چند بلیط برای این کار در اختیار ما قرار می‌دهند.

بیشتر در راه ماندگان برای کدام شهرها هستند؟

اسماعیلی در رابطه با پرتراکم ترین پایانه‌ها در موضوع در راه ماندگان، توضیح داد: بیشتردر راه ماندگان، خودشان را به پایانه‌ها می رسانند، بعد از معرفی آنها به پایگاه‌ها، مددکارهایمان دست به راستی آزمایی و مشاوره می‌زنند و پس از آن بلیط بازگشت به شهر برایشان تهیه می‌شود. متأسفانه بیشتر در راه ماندگان مربوط به شهرهای محروم در جنوب کشور هستند و بر همین اساس پایانه مسافربری جنوب در رتبه اول و پس از آن نیز پایانه غرب و شرق در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

او با اشاره به این موضوع که بیشتر در راه ماندگان برای کار به تهران مراجعه می‌کنند،‌ افزود: در راه ماندگان دلایل مختلفی دارند، برخی برای کار آمده‌اند اما کاری پیدا نکردند و چون پول نداشتند، نمی‌توانستند به شهرشان باز گردند، برخی نیز برای کارهای حقوقی و درمانی به تهران آمده‌اند و بی پول مانده‌اند.

رئیس اداره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران افزود: مشتری‌های ثابت نیز داریم و برخی افراد بارها به ما مراجعه می‌کنند اما ما هر بار به آنها کمک می‌کنیم. بسیاری از مددجوها تحت نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند و ما از آنها استعلام می‌کنیم.

زنان در راه مانده

او در رابطه با آمار زنان در راه مانده، گفت: بسیاری از زن‌ها نیز برای کار و تحصیل به تهران می‌آیند اما زمان بازگشت به شهر با مشکل مالی روبرو می‌شوند و به ما مراجعه می‌کنند. در این میان برخی از دختران فرار هم هستند،‌ که پس از شناسایی توسط ما و ارائه مشاوره از سوی مددکار راضی به بازگشت می‌شود اما به دلیل اینکه برخی از این خانواده‌ها حتی توان پرداخت بلیط را ندارند، ما این هزینه را تقبل می‌کنیم.

اسماعیلی در مورد خانواده‌های بی سرپناه توضیح داد: این خانواده‌ها همان افرادی هستند که به دلیل مشکل مسکن در خیابان به صورت خانوادگی چادر زده‌اند. ابتدا واحد گشت این افراد را شناسایی می‌کند چرا که ۹۰ درصد این خانواده‌ها برای تکدی گری، چادر می‌زنند، در مرحله بعد با نیروی انتظامی، شهرداری ناحیه و کمیته امداد ارتباط می‌گیریم تا در مسیر درست مشکل را حل کنیم.

به گفته رئیس اداره ساماندهی آسیب‌های اجتماعی سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران«ما ۲۳ پایگاه در مناطق شهرداری تهران داریم و منطقه ۱۶ دو پایگاه دارد. ۶ پایگاه متمرکز نیز در پایگاه‌های مسافربری، حرم امام خمینی(ره)، سازمان بهشت زهرا(ع) و سازمان تاکسیرانی فعال هستند.»

او در رابطه با فعالیت مددکارها در شب‌های سرد تهران گفت: در شب‌های گذشته که هوای تهران سردتر شده است، ما تعداد واحدهای گشت را از ۲۰ واحد به ۳۵ واحد افزایش دادیم و همچنین طرح گشت حامی شهر مناطق نیز از ابتدای فصل سرما کلید خورد و هر منطقه باید یک واحد را برای این کار در نظر بگیرد. شهروندان هم در صورت مشاهده افراد آسیب دیده می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

کد خبر 818411
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 25
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    27 6
    خداخیرتون بده
  • علی IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    19 3
    تا به حال نمی‌دانستم همچین خدماتی برای محرومین وجو دارد. مفید بود امیدواریم در کشور فقر و محرومیت در این حد وجود نداشته باشد و ایرانی سر بلند داشته باشیم.
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    20 22
    همین ...ها تهران رو شلوغ کردن
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    12 12
    متاسفانه انقدر دروغ شنیدیم که باور حرفها سخته ولی ایشالله هدفتون خیر باشه و واقعا خدا بهتون خیرو سلامتی بده و جوریم بشه ما این عینک بدبینی رو دور بندازیم خداوند همهمونو هدایت کنه ایشالله
    • ض IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      47 2
      تهران با ورود هم وطن شلوغ نمیشه این میلیونها محاجر باعث کمبود کار شده تمام موقعیت شغلی را افاغنه اشغال کرده که باعث کمبود کار برای هم وطن میشه
    • سعید IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      4 0
      گرسنگی میدونی چیه گشنگی چطور
  • مجید IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    25 1
    عزیز من اقتصاد خرابه و الا دوره فرق کرده تو هر جای کشور که باشن خانواده ها می تونند پول به کارتشون بزنند ولی متاسفانه اینقدر خانواده ها درمانده و فقیر هستن که ندارند با خرید بلیط مشکل اینها حل نمی شه باید کار با درآمد مکفی و مسکن مناسب داشته باشند
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      6 0
      درسته اینا که فقط مشکلشون بلیت نیست فقر داره بیداد. می‌کنه به دادمردم ایران برسین
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    27 1
    لعنت‌براین‌روزگار
    • محمد IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      2 2
      قسم به روزگار که انسان در زیان است شما انسان بی ادبی هستید که زبانت فقط به لعنت عادت کرده اشتباه انسانها چه ربطی به روزگار داره
  • علیرضا IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    29 3
    نتیجه سیاست های غلط دولت مردان بهتر از این نمیشه زمان جنگ که انقدر فشار اقتصاد داشتیم ولی همچین فاجعه ای نبود بعد از گذشت چند دهه بدتر شدیم خدا بخیر کنه
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      8 37
      چه ربطی داره دختر با دوست پسرش فرار میکند تقصیر دولت مقصر اصلی تربیت پدر مادرش دیشب دخترانه و چندتا پسر داشت سیگار می‌کشند ساعت ۲۲شب پدر مادرش شما کجا یی
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    12 6
    خدا خیرتان بده انشاالله
    • رضا IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
      6 0
      بیشتر موارد دختران فراری مربوط به مشکلات خانوادگی و دعواهای خانوادگی... هستش درصد کمی مربوط به عشق و عاشقیه
  • داودی US ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    8 8
    درود به عزیزان محترم شهرداری تهران که با درک ومسئولیت که حتی یک مورد آن میتواند مشکلات ناگوار برای کشور ایجاد نماید بایستی باکمک سازمان بهزیستی پلیس وسایرارکانها از بروز این آسیبهای اجتماعی جلوگیری نمودیاعلی
  • بازنشسته ایرانی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    11 6
    باسلام و احترام بنده به سهم خودم از شهرداری تهران وتمامی عزیزانی که این کارهای خیرراانجام میدهندوخیرانی که کمک می‌کنند قدردانی میکنم سپاسگزارم از زحماتتون تشکر میکنم خداوندخیردنیاوآخرت به این مسئولان دلسوز عنایت بفرماید ان شاء الله واجرکم عندالله
  • ایران IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    7 0
    اقتصاد فلج نتیجه ای جز این انتظارش نمیرود.
  • رضا IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    1 0
    امیدوار شدم به آینده واقعا دمتون گرم! این خدمات و بیشتر از این موارد در رابطه با دختران فراری باید انجام بشه
  • ناشناس GB ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    3 1
    تهران پر از زنان خیابانی شده یکی از عواملش کرایه روزانه آپارتمان است که باید جلوی این کار گرفته شود
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
      2 0
      بزرگترین عاملش گرانی ومعیشته ومجردی هست
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    5 0
    مردم را به چه روزی انداختهاید
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    4 0
    به کجا میرویم خدا میداند الان در تمام شهرها این دست مسایل وجود دارد
  • دوست دار وطن IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 1
    خدا خیرتون بده ان شاءالله با تلاش مسولین همه ی شهرها و ایجاد شغل در همه ی شهر ها ما شاهد این چنین خبرها نباشیم اگر چه کارکنان شهرداری محترم تهران و مسولین امور اجتماعی کار خدا پسندانه ای انجام دادند ولی ناراحت کننده است که برخی از مردم ما اینگونه زندگی کنند
  • فتاح IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    2 0
    حق هر ایرانی بیشتر از این است و صدقه بگیر نیست
  • هم وطن IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 1
    ممنون از شهرداری تهران که همچین برنامه ای گذاشته خدا خیرتون بده
  • ابوالفضل مرندی IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    7 0
    مایه خجالت وشرمساری مسولین کشور باید باشد که در کشوری که درآمدش از جنوب هست. مردم آن استان در فقر و گرفتاری به خاطر کار وارد پایتخت شود
  • IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    4 0
    شهرهای جنوبی بهترین موقعیت وظرفیت را دارند این بی ،،،مسولان است که از این ظرفیت‌ها استفاده نمیکنند این مشکلات پیش میاد