شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۱
۰ نفر

گرمخانه‌ها در استان‌های مختلف از آذرماه برای پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب فعالیت خود را آغاز می‌کنند. افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها در شب‌های سرد سال به‌دلیل نداشتن سرپناه مناسب جانشان در خطر است و در بسیاری از استان‌ها اقدامات لازم برای پذیرش این افراد در گرمخانه‌ها صورت می‌گیرد.

گرمخانه

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از استان‌ها مانند تهران، خراسان رضوی  و مازندران بیشترین گرمخانه‌ها را دارند. شهر تهران با بیش از 20گرمخانه در صدر قرار دارد و خراسان رضوی با بیش از 8گرمخانه و همچنین مازندران با 5گرمخانه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد، این شهر ظرفیت پذیرش 200بی‌خانمان را در هر شب دارد. مهدی ابراهیمی به همشهری گفت: «2گرمخانه ثابت با ظرفیت پذیرش 200نفر در شهر مشهد درنظر گرفته شده است. البته در حاشیه شهر گرمخانه‌های موقتی وجود دارد که شب‌های بسیار سرد افراد بی‌خانمان از این گرمخانه‌ها به گرمخانه اصلی شهر منتقل می‌شوند.»

او ادامه داد: «سال گذشته در مشهد به‌طور متوسط 80نفر پذیرش داشتیم، ولی در یک شب خیلی سرد 180نفر را پذیرش کردیم. ما همیشه آمادگی پذیرش 200نفر را در گرمخانه‌ها داریم. البته معمولا بین 80تا 120نفر هر شب به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند.»

ابراهیمی عنوان کرد: «از ابتدای آذر گرمخانه‌ها آمادگی پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها را دارند و معمولا از دهم آذر پذیرش این افراد در گرمخانه‌ها شروع می‌شود. با اطلاع‌رسانی که صورت می‌گیرد، از ابتدای فصل زمستان افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها مراجعه می‌کنند.»

به‌گفته او، در بلوار بابانظر مرکزی است که با ضایعاتی‌ها در ارتباط است و به همین دلیل، افراد بی‌خانمان شناسایی می‌شوند. معاون اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: «2گرمخانه شهرداری مشهد نیز در مناطقی احداث شده که افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها به این مراکز دسترسی داشته باشند.»

اعتبارات

به‌گفته مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران، برای هر یک از شهرستان‌های استان یکسری اعتباراتی برای گرمخانه‌ها تخصیص داده شده است.

فرهاد عسگری به همشهری گفت: «در ساری و در محدوده جاده جویبار گرمخانه‌ای را ستاد مبارزه با موادمخدر درنظر گرفته است.»

او ادامه داد: «استانداری مازندران به شهرداری‌ها ابلاغ کرده که مبالغ خود را برای رسیدگی به وضعیت بی‌خانمان‌ها واریز کنند؛ مثلا شهرداری ساری 150میلیون تومان قدرالسهم گرمخانه‌ها را برای سال 1402پرداخت کرده و شهرهای دیگر هم باید مبالغی را واریز کنند.»

عسگری عنوان کرد: «در بابل 7شهر داریم، ولی فقط در خود شهر بابل گرمخانه داریم؛ زیرا وسعت بابل زیاد است و در شهرستان‌های دیگر بابل نیاز نیست که گرمخانه داشته باشیم.»

7 شهرستان

آذربایجان غربی یکی از استان‌های سردسیر کشور است که معمولا از مهرماه اقدامات لازم را برای پذیرش افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها در گرمخانه‌ها انجام می‌دهد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی به همشهری گفت: «وجود گرمخانه در آذربایجان غربی یک ضرورت است. به‌دلیل اینکه آذربایجان غربی جزو استان‌های سردسیر محسوب می‌شود، از مهرماه به تمامی شهرستان‌ها اعلام می‌کنیم فضای مناسبی را برای افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها درنظر داشته باشند.» افشار کبیری عنوان کرد: «البته عمدتا در شهرهای کم‌جمعیت استان مشکل حادی در رابطه با افراد بی‌خانمان وجود ندارد.»

به‌گفته او، تقریبا در 7شهرستان وجود گرمخانه ضروری است که هر ساله در این فصل اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ادامه داد: «حالا گرمخانه‌های ثابت یا به‌صورت موقت به‌ویژه در ارومیه به‌عنوان مرکز استان هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها فعال هستند.» گرمخانه‌ها بیشتر در شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد، بوکان، میانداب و ماکو قرار دارند.

استان‌های گرمسیر، نیازی به گرمخانه ندارند

یکی از مسئولان استانداری هرمزگان که نخواست اسمش گفته شود، به همشهری گفت که هنوز در این استان کولر روشن می‌کنند. در برخی از استان‌های گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان و... دغدغه‌ای برای ایجاد گرمخانه وجود ندارد. البته در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه معضل افراد بی‌خانمان به‌گونه‌ای است 5گرمخانه این استان 4فصل به این افراد خدمت‌رسانی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اینفوگرافیک | فصل سرما بدون مرگ بی خانمان ها

انتقال معتادان متجاهر به مراکز ماده ۱۶ | ساماندهی افراد بی خانمان در گرمخانه ها

کد خبر 812153
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha