چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

گروه ورزشی: وردربرمن امشب فرصت دارد نتایج ضعیفش در بوندس‌لیگا را با شکست شاختار دونتسک و قهرمانی در جام یوفا جبران کند.

مدعی همیشگی بوندس‌لیگا در این فصل در رتبه دهم جدول قرار دارد ولی توانسته به فینال جام یوفا و جام حذفی آلمان برسد.

توماس شاف سرمربی وردربرمن که در سال 1992 به عنوان بازیکن به قهرمانی این جام رسیده، از بازیکنانش خواسته که آرامش‌شان را برای این بازی بزرگ حفظ کنند: «خاطرات فوق‌العاده‌ای از 1992 دارم و نمی‌توانم یکی را نام ببرم. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که خیلی دوست دارم این موفقیت را به عنوان مربی هم تکرار کنم، هرچند هنوز کار زیادی در پیش داریم. هنوز هیچ دستاوردی نداشته‌ایم جز اینکه یکی از فینالیست‌ها باشیم.

تنها با بردن فینال است که کارمان تکمیل می‌شود. باید توانایی‌های‌مان را باور داشته باشیم. بازیکنان قطعا برای این بازی عصبی خواهند بود ولی باید تا جایی که می‌توانیم آرامش‌مان را حفظ کنیم.»

شاف درباره توانایی‌های حریف اضافه می‌کند: «ما وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم و بازی‌های شاختار را دیده‌ایم. آنها در خط حمله بسیار ماهر و انعطاف‌پذیر و در دفاع مستحکم هستند و از طریق گوش‌ها می‌توانند فشار زیادی وارد کنند. آنها نفراتی عالی دارند ولی در کار تیمی هم به همان اندازه خوب هستند. آنها کاملا شایسته رسیدن به فینال بودند.»

غیبت دیه گو و آلمیدا

 برمن برای رسیدن به فینال سناریویی باورنکردنی را پشت‌سر گذاشت و در حالی که در بازی رفت و در خانه با یک گل مغلوب شده بود، در بازی برگشت توانست هامبورگ را در خانه‌اش با نتیجه 3 بر 2 شکست دهد. این موفقیت اما به قیمت محرومیت هوگو آلمیدا، مهاجم پرتغالی و مهمتر از آن دیه‌گو، بازیساز برزیلی تیم تمام شد. شاف برای پر کردن جای خالی دیه‌گو می‌خواهد از مسعود اوزیل هافبک ترک‌تبارش استفاده کند. فرانک باومن کاپیتان و  احتمالا پرمرته ساکر مدافع میانی ملی‌پوش تیم هم به دلیل مصدومیت به این بازی نمی‌رسند. با وجود غایبان پرشمار برمن، کلاوس آلوفس، مدیر فنی تیم سعی می‌کند که خوشبین باشد و می‌گوید: «ما بازیکنان سطح بالای کافی داریم و مهم نیست چه کسی بازی کند.»

مارکوس روزنبرگ سوئدی جانشین آلمیدای محروم در خط حمله خواهد بود و در این میان طبیعی است که بار اصلی گلزنی روی شانه‌های کلودیو پیزاروی پرویی باشد. این مهاجم 30 ساله فصل گذشته عملکرد ضعیفی در چلسی داشت و در لیگ برتر تنها دو گل زد ولی از وقتی که به طور قرضی به برمن پیوسته کاملا متحول شده و توانسته 28 گل به ثمر برساند. پیزارو که بین سال‌های 99 تا 2001 هم عضو برمن بود، درباره دلایل انتخاب این تیم می‌گوید: «من مربی و باشگاه را می‌شناختم و آنها اعتمادشان به من را نشان دادند.»

اوج درخشش پیزارو در  ورزشگاه سن‌سیرو مقابل میلان بود که با زدن دو گل، شانس اول قهرمانی این تورنمنت را حذف کرد. او همچنین در بازی برگشت نیمه‌نهایی در زمین هامبورگ هم زننده یکی از گل‌ها بود. اما وضعیت شکننده خط دفاع که با وجود غایبان مهم تیم تشدید خواهد شد، او را نگران می‌کند: «ما مهاجمانی عالی داریم و گل‌های زیادی می‌زنیم. ولی این فصل گاهی اتفاق افتاده که چهار گل زده‌ایم و پنج گل خورده‌ایم. باید ساختار دفاعی‌مان را بهتر کنیم تا گل‌های زیادی نخوریم بدون اینکه زهر خط حمله‌مان کمتر شود.»

نقش لوچسکیو

هرچند شاختار دونتسک دیگر فینالیست استانبول شهرت برمن را ندارد ولی در مسیر فینال به نتایج فوق‌العاده‌ای رسیده. شاختار که در گروه C لیگ قهرمانان بعد از بارسلونا و اسپورتینگ لیسبون به مقام سوم رسید، در جام یوفا موفق شد به ترتیب تیم‌های تاتنهام، زسکامسکو، مارسی و دیناموکیف را حذف کند. آندری پیاتف دروازه‌بان شاختار با دریافت تنها پنج گل در این هشت بازی آمار فوق‌العاده‌ای دارد، با این وجود دلیل آن را عملکرد خوب مدافعانش می‌داند: «بیشتر باید از مدافعان تیم تشکر شود. من تنها نقش لیدر خط دفاع را دارم.» میرچه آلوچسکیو سرمربی باتجربه رومانیایی نقش غیرقابل انکاری در موفقیت شاختار داشته.

او در سه فصل از چهار فصل نخست حضورش در شاختار به قهرمانی لیگ اوکراین رسید تا به سلطه دیناموکیف پایان دهد. در این فصل اما شاختار شروع بدی در لیگ داشت ولی موفقیت در اروپا می‌تواند آن را جبران کند چراکه حالا آنها اولین باشگاه اوکراینی هستند که پس از تجزیه شوروی به یک فینال اروپایی می‌رسند. لوچسکیو معتقد است که پیروزی 3 بر 2 مقابل بارسلونا در نوکمپ در آخرین بازی لیگ قهرمانان، راه موفقیت این تیم درجام یوفا را هموار کرد: «بعد از این پیروزی کل تیم اعتماد به نفسش را دوباره پیدا کرد و نمایش‌های خوب و حتی تماشایی تیم شروع شد.

فکر می‌کنم بعد از حذف تیم‌هایی در اندازه زسکامسکو، تاتنهام، مارسی و دیناموکیف شایسته حضور در فینال باشیم. بعد از این چهار تیم فکر می‌کنم بتوانیم هر تیمی را شکست بدهیم، حتی وردربرمن.» لوچسکیو در حالی به استانبول بازمی‌گردد که توانسته در سال 2002 با گالاتاسرای و یک سال بعد با بشیکتاش قهرمان لیگ ترکیه شود. این آخرین فینال
جام یوفا محسوب می شود، چرا که این تورنمنت از سال بعد به نام « جام اروپا » برگزار می شود.

کد خبر 81796

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز