مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

آفرودسواری در دل طبیعت و مزه کردن هیجانی که تکان‌ها و فراز و فرود ماشین هنگام عبور از تپه‌ها، سنگلاخ‌ها، دامنه کوه‌ها و دشت‌ها برایتان به ارمغان می‌آورد، تجربه‌ای لذتبخش و فراموش نشدنی است.

آفرود

همشهری- پریسا نوری: هر چند این تفریح مهیج و دلهره‌آور درصورتی که با آموزش اصولی و رعایت نکات ایمنی همراه نباشد پرخطر است، اما اگر در محل‌های استاندارد و با رعایت نکات ایمنی انجام شود، می‌تواند به متفاوت‌ترین و مهیج‌ترین تجربه زندگی‌تان تبدیل شود. اگر فکر می‌کنید آفرودسواری مختص شهرهای کویری یا جنگل‌های شمال و جزایر کیش و قشم است، این راهنما را بخوانید چون در آن بخشی از مکان‌های آفرودسواری تهران را به شما معرفی کرده‌ایم.

نام مقصد: روستاهای وردیج و واریش

نشانی: بزرگراه شهید خرازی غرب، نرسیده به بلوار شهید اردستانی، سمت راست، جاده وردیج و واریش

راه دسترسی: در انتهای بزرگراه شهید همت غرب با ورود به بلوار پژوهش و به شهرک دانشگاه و سپس خیابان شهید اردستانی می‌رسید. در انتهای شمالی خیابان، تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج – روستای واریش» وجود دارد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.

جنس و نوع مسیر: شن پوک، خاکی- سنگلاخ، کوهستانی

درجه سختی مسیر: ۵ از ۵

زمان مناسب آفرودسواری: اول بهار تا اواخر پاییز

دره‌ها در کمین شماست!

وردیج و واریش ۲ روستا در غرب تهران هستند که به‌دلیل کوهستانی بودن چند سالی است مورد توجه آفرودسواران قرار گرفته‌اند. مسیر آفرودی درست بعد از روستای وردیج و از مسیر خاکی سمت چپ شروع می‌شود و در بستری خاکی- سنگلاخی به دامنه‌های واریش و لیچه و در نهایت به روستای کندر می‌رسد. این مسیر صعب‌العبور و در برخی نقاط ممکن است شاهد ریزش کوه باشید. همچنین در مسیر دره‌هایی با عمق ۲۰ تا ۵۰ متر آفرودسواران را غافلگیر می‌کند. پس اگر مبتدی هستید یا بدون همراه کاربلد و راهنما قصد آفرودسواری دارید اصلا این مسیر را امتحان نکنید و دور این مقصد را خط بکشید.

آفرودسواری در تهران؟!

نام مقصد: بوستان جنگلی کوهسار

نشانی: بزرگراه شهید آبشناسان، بلوار شهران شمالی

راه دسترسی: از بزرگراه شهید آبشناسان به بلوار کوهسار بروید، پس از رسیدن به ابتدای جاده سولقان، پارک جنگلی را می‌بینید. پارک کوهسار جاده آسفالت ماشین‌رو دارد که از طریق آن می‌توانید به مناطق بالایی بوستان دسترسی پیدا کنید.

جنس و نوع مسیر: خاکی، پاکوب، سنگلاخ کوهستانی

درجه سختی مسیر: در برخی بخش‌های مسیر ۴ از ۵ و در برخی قسمت‌ها ۵ از ۵

زمان مناسب آفرودسواری: ۴ فصل

کوهپیمایی با ماشین

ارتفاعات شمال شهران یا همان پارک کوهستانی کوهسار ازجمله مسیرهای مورد علاقه آفرودسواران در تهران است. آفرودسواری در ارتفاعات شهران از پارک کوهستانی کوهسار شروع می‌شود و به ارتفاعات ۲ هزار و ۳۰۰ متری در کوه بندعیش می‌رسد. مسیر پستی و بلندی بسیاری دارد و در برخی از نقاط اینجا رانندگی در شیب‌های ۴۰ تا ۷۰ درجه را تجربه می‌کنید، از این‌رو علاوه بر تجربه و کاربلدی حتما نیاز به ماشین ۲ دیفرانسیل و پرقدرت دارید. برای آفرودسواری در این مسیر باید با نگهبانی بوستان کوهستانی هماهنگ باشید.

نام مقصد: ارتفاعات سوهانک

نشانی: بزرگراه ارتش، امتداد جاده لشکرک، ضلع شمالی جاده، محله سوهانک راه دسترسی: می‌توانید از سمت میدان نوبنیاد و بزرگراه شهید بابایی، وارد بزرگراه ارتش شوید و سپس به‌ سوی جاده لشکرک و سمت شمال تردد کنید تا به دو راهی خاکی بوستان سوهانک برسید.
جنس و نوع مسیر: خاکی، تپه ماهور

درجه سختی مسیر: ۵ از ۵

زمان مناسب آفرودسواری: ۴ فصل

ورود مبتدی‌ها ممنوع!

پستی بلندی‌ها و تپه‌های بوستان جنگلی سوهانک تهران، بهترین گزینه برای علاقه‌مندان به آفرود و یک تجربه هیجان انگیز و دلهره‌آور به‌ویژه برای تفریح است. مسیر آفرودبازها جاده جهانبخش است که در انتها به چند فرعی ازجمله هدایتی، کمپ سگ‌ها، شنگ زار و دره افغان تقسیم می‌شود. مسیر شنگ‌زار از همه شلوغ‌تر است و آخر هفته‌ها پاتوق آفرودبازانی می‌شود که برای نمایش قدرت ماشین‌هایشان دور هم جمع می‌شوند. مسیرهای آفرودی سوهانک از نظر هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی برای تردد آفرودسواران استاندارد نیست و ممکن است افراد غیرحرفه ای را به دردسر بیندازد، پس بهتر است تنها به این مقصد نروید.

آفرودسواری در تهران؟!

نام مقصد: دریاچه تار و هویر

نشانی: جاده دماوند- فیروزکوه، سمت چپ، خروجی جاده هویر

راه دسترسی: در جاده دماوند-فیروزکوه برانید و وقتی به ۲۵کیلومتری شهر فیروزکوه رسیدید، از روستای دلیچای به سمت روستای یهَر بروید. این مسیر را که ادامه دهید، به‌ترتیب به روستاهای مومِج، دهنار و هویر خواهید رسید. در روستای هویر، مسیر ۱۰کیلومتری خاکی به سمت دریاچه را ادامه دهید تا به دریاچه هویر و سپس به دریاچه تار برسید.

جنس و نوع مسیر: سنگلاخ و کوهستانی

درجه سختی مسیر: ۵ از ۵

زمان مناسب آفرودسواری: از اول بهار تا اواخر پاییز

رانندگی در حریم دریاچه

به زعم خیلی از آفرودبازها شاید یکی از زیباترین مسیرهای آفرود در استان تهران است که از میان کوه‌ها می‌گذرد و به دریاچه‌های دو قلوی تار و هویر تا ارتفاع ۳ هزار متر از سطح دریا می‌رسد. دور تا دور دریاچه‌های تار و هویر را کوه‌ در برگرفته است. کوههایی با شکل و ارتفاع متفاوت از ۵۰ تا ۵۰۰ متر دریاچه‌ها را محاصره کرده‌اند. مسیر آفرودی دریاچه گرچه صعب‌العبور و خطرناک است و مناسب تردد مبتدی‌ها نیست اما برای حرفه‌ای‌ها بسیار دلچسب است چون با ماشین از پایین کوه تا کنار دریاچه می‌رانند و از چشم‌انداز زیبای اطراف مسیر و طبیعت بکر منطقه بهره‌مند می‌شوند.

نام مقصد: دشت لار

نشانی: ۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران، دامنه قله دماوند

راه دسترسی: از مسیر شرق بزرگراه شهید بابایی وارد جاده هراز شوید و رودهن، بومهن و گردنه امامزاده هاشم را پشت‌سر بگذارید. بعد از اینکه قد و قامت کوه دماوند را دیدید، حدود ۱۰دقیقه رانندگی کنید تا به پلور برسید. در ورودی پلور سمت چپ خود مسیر فرعی که مجسمه طلایی با دست خود نشان می‌دهد را در پیش بگیرید تا به محدوده لار برسید.

جنس و نوع مسیر: پاکوب خاکی، دشت

زمان مناسب آفرودسواری: نیمه خرداد تا اواخر پاییز

درجه سختی مسیر: ۳ از ۵

محدودیت فصلی آفرودسواران

دشت لار با وجود جاده‌ها و تپه‌های خاکی و شیب‌دار از مناطق کم خطر و نسبتا مناسب برای علاقه‌مندان به آفرودسواری است. با وجودی که بهترین زمان آفرودسواری در این منطقه فصل بهار و تابستان است اما از آنجا که این دشت جزو مناطق حفاظت شده است، محیط‌بانی تا نیمه خردادماه به‌دلیل تخم‌گذاری پرندگان، زاد و ولد حیوانات و رویش پوشش گیاهی تازه اجازه ورود خودرو و موتور را به این محدوده نمی‌دهد. در فصل زمستان هم به‌دلیل پوشش برف، مسیرهای آفرودی قابل دسترسی نیست. فراموش نکنید اگر در هر فصلی به این دشت می‌روید، در صورتی که قصد شب‌مانی دارید، قبل از برپایی کمپ و چادر با محیط‌بانی هماهنگ شوید.

نام مقصد: کوی فراز

نشانی: شمال محله سعادت‌آباد و دامنه رشته کوه البرز

راه دسترسی: از آنجایی که ۴ بزرگراه شهید همت، هاشمی رفسنجانی، شهید چمران و یادگار امام، محله سعادت‌آباد را محصور کرده‌اند، از هرکدام از این بزرگراه‌ها که تردد کنید، به این محدوده می‌رسید.

جنس و نوع مسیر: سنگ‌های آذرین- کوهستانی

درجه سختی مسیر: بخش‌هایی از مسیر ۳ از ۵ و بخش‌هایی ۵ از ۵

زمان مناسب آفرودسواری: ۴ فصل

مسیر صعب‌العبور

محدوده شمال سعادت آباد که به‌دلیل وجود معدن در بالا دست، به جاده معدن معروف شده، در سال‌های اخیر به پاتوق آفرودسواران تبدیل شده است. تردد خودروها در ابتدای مسیر تقریبا آسان است اما کمی بالاتر به‌دلیل سنگلاخی بودن و شیب زیاد صخره‌ها حرکت سخت‌تر می‌شود تا در نهایت جاده آنقدر باریک می‌شود که خطر سقوط، حتی آفرودسواران با تجربه را هم تهدید می‌کند. همچنین در بخش‌هایی از مسیر به‌دلیل شیب زیاد، خطر چپ شدن ماشین وجود دارد. پس آفرودسواری در این مسیر به مبتدی‌ها پیشنهاد نمی‌شود. فقط برای تماشای سایر آفرود سواران می‌توانید به این مقصد بروید.

کد خبر 817231
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha