حکایت چشمه‌های شمال‌غرب پایتخت، را شاید نمونه عینی شعر «سنگ و آب» ملک‌الشعرای بهار در کتاب سال پنجم دانست. چشمه‌هایی که از دل کوه بیرون می‌زنند و سنگ‌های سخت و خارا را می‌شکنند تا آب گوارا در اختیار کوهنوردان و گردشگرانی قرار دهند که از آن مسیر می‌گذرند.

چشمه

همشهری- مریم باقرپور: بخشی از این چشمه‌ها در محدوده کوهسار و کوه‌های بندعیش، کشار و... و. قرار دارند. چشمه‌هایی که در میان دره‌ها و ‌گاه بین ۲کوه بیرون زده و به رودها می‌رسند که سیاحت در حوالی آنها حکایت یک تیر و چند نشان است.

 چشمه مرادآباد

ا توجه به قرار داشتن در محدوده کوهستانی و ارتفاعات تهران، پاتوق گردشگران و کوهنوردان است. آب چشمه به‌گفته گردشگران، بسیار خوش طعم و گواراست. در این مکان گونه‌های مختلف گیاهان و درختان وجود دارد اما ۲درخت چنار با بیش از ۳۰۰سال عمر در اطراف چشمه هست بهترین مکان برای استراحت به‌شمار می‌آید. خانواده‌هایی که با فرزندانشان به این محل مراجعه می‌کنند، باید مراقب باشند چون آب این چشمه داخل استخری جمع می‌شود که تا حدودی عمقش زیاد و نزدیکی به آن خطرناک است.

* موقعیت: مرادآباد، شمال محدوده سیمون بولیوار

* خواص آب: سبک است و طعم گوارا دارد.

* رستوران یا کافه: محدوده بام پونک دارد.

* پارکینگ:دارد.

* راه‌ دسترسی: برای رسیدن به آن باید از میدان و بلوار سیمون بولیوار، به سمت خیابان معین بروید. با گذر چند کیلومتری و عبور از بام‌های پونک، جاده خاکی شروع می‌شود. با دور زدن تپه ماهوری شکل و پیاده‌روی کوتاه، محدوده‌ای جنگلی دیده می‌شود. چشمه میان درختان قرار دارد.

چشمه چارچنگل

چشمه چارچنگل یکی از مناطق قدیمی کن است که روزگاری محل اتراق کاروان‌هایی بوده که قصد عزیمت به امامزاده داود(ع) یا مسافرت به شمال را داشتند. آنها چارپایان خود را در گوشه‌ای می‌بستند و از آب چشمه برای توشه راه برمی‌داشتند. اطراف چشمه به‌دلیل وجود درختان قدیمی و چنارهای بلند خنک است. دلیل انتخاب نام چارچنگول، هم چنارهای بزرگی است در کنار این چشمه به شکل پنجه(یک بدنه و ۵شاخه) وجود دارد. چون در گویش محلی کن به چنگال، چنگل و به چهار، چار می‌گفتند.

* موقعیت: در ارتفاعات کوهسار و کن

* خواص آب: املاح دارد.

* رستوران یا کافه: دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: باید ابتدای ورودی (شمال) کوهسار جنب پمپ بنزین تردد کنید و با طی مسیری کوتاه به این چشمه برسید. البته مسیر دیگر رسیدن به این چشمه از پشت استخر لورکان بالا در محوطه کوهسار وجود دارد.

چشمه آقاوردیج

این چشمه در تمام سال آب دارد و حجم آب آنقدر زیاد است که از ارتفاعات کوه به پایین می‌ریزد و فضای آبشارگونه در مسیر تردد گردشگران ایجاد می‌کند. برخی این چشمه را متعلق به روستای وردیج می‌دانند و نامش را هم آقا وردیج گذاشته‌اند. اما برخی دیگر معتقدند که این چشمه به‌دلیل قرار داشتن در نزدیکی روستای واریش جزو بافت آن به‌شمار می‌آید. برای رسیدن به چشمه در بالای کوه، باید مسیر سنگلاخی را تردد کنید.

* موقعیت: روستای وردیج

* خواص آب: جزو آب‌های معدنی است.

* رستوران یا کافه: دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: کوتاه‌ترین مسیر تردد از بزرگراه شهید همدانی است. پس از خروجی بلوار شهید اردستانی، باید به سمت جاده وردیج و واریش بروید. پس از حدود ۲کیلومتر به کوه‌ها سنگی وردیج می‌رسید. با حرکت در مسیر سمت چپ و گذر از ۹کیلومتر، آبشار وردیج دیده می‌شود. چشمه بالای آبشار قرار دارد.

چشمه‌های غرب پایتخت از میان کوه‌ها سربرآورده|جدا شد یکی چشمه از کوهسار

چشمه‌شاهی

تا چند سال پیش در شمال روستای واریش چشمه‌های زیادی بود که به‌دلیل جانمایی آب‌بندها، این چشمه‌ها این روزها جاری نیستند، یا دیده نمی‌شوند. تنها چشمه‌ای که اکنون همچنان می‌توان از آب گوارایش استفاده کرد، آب چشمه شاهی است. این چشمه در ارتفاعات و بین قله‌های پهنه حصار و چشمه شاهی، در دشتی سرسبز با انواع گیاهان واقع شده و به‌دلیل قرار داشتن به قله‌ها همیشه سرد است. از آب این چشمه به‌دلیل قرار داشتن در ارتفاعات بالای ۲هزار متری، کوهنوردان می‌توانند استفاده کنند و به‌دلیل بکر بودن محیط، آبی زلال و بکر است.

* موقعیت: ارتفاعات روستای واریش

* خواص آب: جزو آب‌های معدنی است.

* رستوران یا کافه: داخل روستای واریش دارد.

* پارکینگ: ندارد.

* راه‌ دسترسی: وارد آزادراه تهران – کرج شوید و در کیلومتر ۱۶ پس از ایران‌خودرو و پیش از پمپ‌بنزین وردآورد، سمت راست وارد بلوار شهید اردستانی شوید و تا رسیدن به تابلوی روستاهای وردیج و واریش ادامه دهید. مسیر جاده آسفالتی اما به نسبت باریک و پیچ در پیچ کوهستانی است که ۱۶ کیلومتر بعد روستای واریش دیده می‌شود. پس از آن باید حدود ۴۵دقیقه پیاده‌روی کنید.

چشمه آب زندگانی

در محدوده‌ای بکر قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از میان رودهای جاری گذشت. این چشمه از دل کوه‌های‌بند عیش سرازیر شده و چون در تمام سال جریان دارد. کوهنوردانی که در مسیر قله بندعیش به سمت امامزاده داود(ع) در حرکتند به‌دلیل وجود درختان و رود جای در این محدوده، در کنار چشمه اتراق و استراحت می‌کنند. البته این چشمه برای ساکنان قدیمی روستای حصارک و به‌ویژه باغداران هم اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل اطرافش را سنگ‌چین و برای برداشت بهتر از آن لوله‌کشی کرده‌اند.

* موقعیت: شمال محله حصارک

* خواص آب: املاح طبیعی دارد و سبک است.

* رستوران یا کافه: نزدیک‌ترین رستوران در محله حصارک وجود دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: باید خود را به انتهای بزرگراه شهید ستاری برسانید. سپس به میدان دانشگاه بروید. از خیابان کشاورز که حدفاصل بزرگراه شهید ستاری و بزرگراه شهید باکری است، وارد محله حصارک شوید. در انتهایی نقطه دره حصارک قرار دارد. از اینجا به بعد باید نیم ساعتی پیاده بروید تا به مقصد برسید.

 چشمه دوچناران

 از نام دره دوچناران گرفته شده است. این دره یکی از۷دره پایتخت که برای کوهنوردان شناخته شده است. چشمه از ۲بخش تشکیل شده است. چشمه اصلی وارد استخرهایی می‌شود که برای آبیاری درختان کاشته شده در محل استفاده می‌شود و چشمه دوم هم پس از خروج از زیر زمین، از میان سنگ‌ها جاری شده و داخل حوضچه‌ای می‌ریزد. بنابراین وجود آب روان و وجود درختان و فضای سبز فضایی متفاوتی را برای گردشگران فراهم می‌کند. رسیدن به این چشمه برای همه چندان آسان نیست. به‌ویژه آنکه باید از میان کوه و دره عبور کنید.

* موقعیت: ارتفاعات شمال غرب تهران و دره دوچناران

* خواص آب: خواص درمانی و املاح مغذی دارد.

* رستوران یا کافه: دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: ابتدا باید از میدان شهران و بهاران به سمت کوهسار بروید. در انتهای کوهسار و پس از پیست موتورسواری، ادامه مسیر را پیاده‌روی کنید. از اینجا کوهنوردی سبک شروع می‌شود و تا پشت کوهسار به سمت قله‌بندعیش باید بروید. چشمه آنجا قرار دارد.

چشمه کوهسار

در محدوده بوستان کوهسار فعلی، در گذشته‌های دور چشمه‌های زیادی جریان داشت که این روزها تنها چشمه کوهسار باقی‌مانده است. آب این چشمه از دل کوه بیرون می‌آید و با توجه به اینکه در مسیر گردشگران قرار گرفته، بیشتر افرادی که خواستار اتراق نیم‌روزه در کنارش هستند و به‌دلیل مسافت کم برای پیاده‌روی از آب چشمه استفاده می‌کنند. برای تسهیل در استفاده از آب هم به‌تازگی اطراف چشمه را سیمان‌کاری و برای هدایت آب لوله‌ نصب کرده‌اند.

* موقعیت: محدوده کوهسار

* خواص آب: سبک و گواراست.

* رستوران یا کافه: دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: باید از فلکه دوم و سوم شهران به سمت شمال و در بلوار شهران حرکت کنید. در تقاطع بلوار شهران و خیابان شش‌دستگاه، وارد این خیابان شوید. پس از ۷۰۰‌متر به سمت راست پیچید. چشمه در ۴۰۰متری محل قرار دارد.

چشمه‌های غرب پایتخت از میان کوه‌ها سربرآورده|جدا شد یکی چشمه از کوهسار

چشمه اَزگی

 یکی از چشمه‌های قدیمی روستای ازگی است که در گذشته مردم روستا برای استفاده از آب گوارای آن مسیر طولانی را پیاده می‌رفتند. اما این روزها در مسیر گردشگران قرار گرفته و بسیاری از مردم هنگام عبور از جاده با توجه به شناختی از آب گوارای آن دارند، به نوبت ظرف‌های خود را پر می‌کنند. البته برای جلوگیری از هدر رفت آن در سال ۱۳۴۰توسط مرحوم رضا حصارکی حفاری صورت گرفت و ۲نفر دیگر از روستاییان یعنی حسن علیجانی و مرحوم حاج علی اسلامی با نصب شیر آب و تانک سعی کردند این نعمت الهی را برای همه نگه‌دارند.

* موقعیت: جنوب روستای ازگی

* خواص آب: جزو گروه آب معدنی محسوب می‌شود.

* رستوران یا کافه: دارد

* پارکینگ: دارد

* راه‌ دسترسی: باید در مسیر بزرگراه شهید همت غرب به شرق حرکت کنید. بعد از پمپ‌بنزین غدیر و نرسیده به آزادراه شهدای البرز به سمت راست پیچید. با گذر از حدود ۱۰کیلومتر در مسیر شمال، قبل از دوراهی روستای ازگی، چشمه قرار دارد.

 چشمه پل کشار

در تمام سال آب دارد و بسیاری از گردشگرانی که برای تفریح به روستاهای کشار و سولقان می‌روند، نرسیده به آبشار و قبل رودخانه توقف می‌کنند تا از آب شرب این چشمه بردارند. اطراف این چشمه روزهای آخر هفته مملو از جمعیت است و آب آن به رودخانه کشار سرازیر می‌شود. این چشمه به‌دلیل قرار داشتن در نزدیکی پلی که در گذشته وجود داشته و با توجه به تعداد زیاد چشمه‌های مسیر جاده سولقان به پل آبشار معروف شده، گرچه برای بسیاری از رهگذران گمنام است.

* موقعیت: محدوده روستاهای کشار و سولقان

* خواص آب: املاح مغذی دارد.

* رستوران یا کافه: دارد.

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی: می‌توان از بزرگراه شهید همت شرق یا از جاده سنگان استفاده کنید. اما تردد در مسیر بزرگراه شهید همت شرق و بزرگراه تهران شمال آسان‌تر است. پس از حضور در محدوده، نرسیده به آبشار کشار و قبل رودخانه چشمه دیده می‌شود.

چشمه‌های غرب پایتخت از میان کوه‌ها سربرآورده|جدا شد یکی چشمه از کوهسار

چشمه‌سار

چشمه‌سار، در محدوده منطقه‌ای به‌نام سنبلا و باغی به‌نام گل عسل و به‌گفته روستاییان سنبلا قرار دارد. به‌دلیل نیاز به پیاده‌روی و عبور از میان کوه‌ها، بیشترین استفاده‌کنندگان از آب این چشمه کوهنوردانی هستند که با عبور از محدوده‌های چم چم، سنگ آب و دو دره خودشان را به سنبلا می‌رسانند. در کنار چشمه آبی گوارا می‌نوشند و می‌توانند در باغ عسل استراحت کنند. در واقع چشمه علاوه بر رفع تشنگی گردشگران، منبع تأمین آب باغ هم به‌شمار می‌آید. اطراف چشمه هم باغ‌های میوه وجود دارد.

* موقعیت: محدوده کوه سنبلا

* خواص آب: گوار و سبک است.

* رستوران یا کافه: ندارد(در مسیر دارد)

* پارکینگ: دارد.

* راه‌ دسترسی:از فلکه اول میدان شهران به طرف جاده امامزاده داود(ع) حرکت کنید و بعد از سولقان در محلی به‌نام پل چینی‌ها خودرو خود را نگه‌دارید و بقیه مسیر را باید پیاده‌ بروید. البته‌ تردد از مسیر بزرگراه شهید همت شرق، بزرگراه تهران شمال هم امکان‌پذیر است اما سنگلاخی و دشوارتر است.

کد خبر 792641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha