مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهره برداری رسمی توسعه شمالی خط یک متروی تهران از ایستگاه‌های میرداماد، دکتر شریعتی و قلهک صبح روز دوشنبه 28 اردیبهشت با حضور شهردار تهران صورت گرفت.

به گزارش سما، شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه هر رئیس دولتی طبیعتا یکی از دغدغه‌های اصلی‌ا‌ش اداراه شهر تهران خواهد بود گفت : شهرداری تهران این قابلیت را دارد که اگر دولت حمایت‌های مالی لازم را انجام دهد به گونه‌ای عمل کند که دیگر پایتخت دغدغه‌ای برای دولت نباشد.

دکتر محمدباقر قالیباف صبح روز دوشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از سه ایستگاه جدید خط یک متروی تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این که مهمترین درخواست شما از دولت آینده در حوزه حمل و نقل چه چیزی است و آیا رایزنی با کاندیداها دراین مورد صورت گرفته یا نه گفت : رایزنی با کاندیداها در این زمینه نداشتیم اما شهر تهران تنها متعلق به شهرداری و شهروندان تهرانی نیست بلکه نماد مرکزی و فراملی کشور محسوب شده و بدون شک ایرانی کوچک است که هر رئیس دولتی  به طور حتم یکی از دغدغه‌هایش اداره این کلانشهر خواهد بود.

وی با بیان اینکه شهر تهران حدود 14 تا 15میلیون جمعیت ساکن و در حال تردد دارد گفت: در صورتی که دولت اعتبارات لازم و سهم تعیین شده خود را به طور کامل و به موقع پرداخت کند می‌توانیم دغدغه اداره پایتخت را از دوش دولت برداریم.

شهردار تهران همچنین با بیان اینکه گویا دولت سهم 320 میلیارد تومانی خود از اعتبارات سال جاری مترو را که به تصویب مجلس رسیده به 230 میلیارد تومان کاهش داده است بیان داشت: در صورتیکه اعتبارات تعیین شده دولت بر خلاف مصوبه مجلس کاهش یابد به طور حتم در توسعه مترو با مشکلات و تاخیراتی مواجه می‌شویم اما در این میان انتظار می‌رود دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری کنند تا مصوبه مجلس اجرایی شود.

وی با اعلام اینکه سال گذشته نیز30 درصد از اعتبارات مترو تخصیص نیافت اظهار داشت: عدم تخصیص اعتبارات به طور حتم مشکلات زیادی را به وجود می آورد و امیدواریم امسال اعبارات مترو بر اساس مصوبه مجلس به طور کامل و به موقع پرداخت شود.

قالیباف همچنین در مورد تحریم‌های اقتصادی ایران و تاثیر آن در روند توسعه مترو گفت: در حوزه فاینانس تحریم‌ها تاثیرگذار هستند و مشکلاتی را در این زمینه به وجود می‌آورند اما توان مالی که در داخل کشور وجود دارد می‌تواند مشکلات ناشی از عدم تخصیص فاینانس را به حداقل برساند.

شهردار پایتخت با بیان اینکه شهرداری به این قابیلت رسیده که ساخت مترو را در کشور کاملا بومی کند خاطرنشان کرد: اگر توجه لازم به توسعه مترو از سوی دولت صورت گیرد و کمک‌های مالی مورد نیاز به مترو از بودجه ملی محقق شود با بودجه دولت و همکاری مجلس می‌توانیم با سرعت شاهد تکمیل شبکه متروی تهران باشیم اما متاسفانه با وجود آنکه کشور در چند سال اخیر برخورداری بالایی در حوزه درآمد به خصوص حوزه ارزی داشته آنطور که باید و شاید از توانایی‌ها و امکانات برای توسعه مترو استفاده نشده و اعتبارات کافی به این بخش اختصاص نیافته است.

وی ادامه داد: با توجه به برخورداری بالای کشور در حوزه درآمد و ارز، این سزاوار نبود که هیچ امکان ارزی برای شهرداری تهران تامین نشود.

قالیباف با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاشیم خطوط متروی تهران را به 217 کیلومتر برسانیم گفت: باید توسعه خطوط مترو طی 5 تا 7 سال محقق شود که برای این مهم به کمک دولت نیازمندیم.

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در پاسخ به اینکه چرا ایستگاه‌های افتتاح شده فاقد پله برقی هستند خاطرنشان کرد : از آنجا که تعداد پله برقی‌های مورد نیاز سه ایستگاه جدید خط 1 مترو تهران زیاد بود هنوز پله‌های برقی نصب نشده است اما حداکثر تا 40 روز آینده تمام پله برقی‌های مورد نیاز این استگاه‌ها نصب خواهد شد.

وی همچنین در مورد مترو تهران و مقایسه آن با مترو سایر کشورها گفت: به حق مترو تهران هم از لحاظ زیبایی و هم تمیزی و ایمنی یکی از بهترین متروها در جهان است.

دکتر قالیباف در پایان در مورد همکاری کشور چین در ساخت و توسعه مترو تهران گفت: در بدو آغاز به کار کشور چین کمک‌های زیادی را برای راه اندازی مترو تهران داشت، البته نقش مهندسین ایرانی را نیز نباید در بومی سازی این صنعت نادیده گرفت.

اظهارات مدیرعامل متروی تهران درباره ویژگی ایستگاه‌های افتتاح شده

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: پس از بهره برداری از خط یک متروی تهران به طول حدود 30 کیلومتر حدفاصل ایستگاه حرم مطهر امام خمینی (ره) تا بزرگراه شهید حقانی در سال‌های 1380 و 81 عملیات اجرایی توسعه شمالی این خط به طول 2/8 کیلومتر با 7 ایستگاه از سال 1384 از ایستگاه شهیدحقانی آغاز شد.

محسن هاشمی اظهار داشت: این مسیر پس از عبور از خیابان میرداماد به سمت شرق و از میدان مادر در امتداد خیابان شریعتی به سمت شمال ادامه پیدا کرده و در محدوده میدان تجریش خاتمه می‌یابد.

وی افزود: تونل‌های این مسیر به طول 7 کیلومتر به صورت زیرزمینی با روش ایرانی _ اتریشی احداث شده است که از شمال ایستگاه شهید حقانی در انتهای خط یک آغاز و تا ایستگاه قلهک در خیابان شریعتی ادامه می‌یابد.

مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه فاز اول این توسعه شامل 3 ایستگاه میرداماد، قلهک و شریعتی به طول حدود 4 کیلومتر روز دوشنبه افتتاح شد، گفت: امیدواریم در شهریور ماه ایستگاه قیطریه نیز به بهره برداری برسد.

هاشمی با بیان اینکه تعداد سفرهای روزانه مترو امروز از مرز یک میلیون و 700 هزار نفر گذشته است خاطرنشان کرد : طبق برنامه ریزی انجام شده امیدواریم دو هفته آینده ایستگاه انقلاب به بهره برداری برسد. همچنین ایستگاه جشنواره در شرق تهران نیز در پاییز افتتاح خواهد شد.

وی ضمن اظهار امیدواری از اینکه امسال نیز شاهد توسعه  15 کیلومتر دیگراز خطوط مترو باشیم ادامه داد : با افتتاح این ایستگاه‌ها جمع خطوط مترو به 112 کیلومتر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه تصریح کرد: طبق مصوبه مجلس، امسال نیز 320 میلیارد تومان برای توسعه مترو در نظر گرفته شده که با وجود گذشت دوماه از آغاز سال، دولت هنوز این اعتبار را پرداخت نکرده است که امیدواریم هرچه زودتر انجام شود.

کد خبر 81662

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز