یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۵
۰ نفر

شورای شهر تهران هر نوع همکاری و مساعدتی را با شهرداری تهران برای اجرای پروژه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده داشته و خواهد داشت.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران در گزارش خود از یکصدونود و سومین جلسه شورای شهر تهران گفت: بیشتر وقت جلسه دیروز اختصاص به گزارش فریدون درویش‌زاده مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از اقدامات وی در حوزه تحت امرش داشت.

به گفته دانشجو، طبق این گزارش تا پایان سال 88 تمامی محلات فرسوده از طرح منظر شهری برخوردار می‌شوند و 60 طرح نوسازی در این‌باره توسط مشاوران تهیه خواهد شد.

در عین حال دانشجو خواستار اقدامات عملی در این زمینه شد و گفت: پیشرفت فیزیکی 14 درصدی ساخت 10 هزار واحد مسکونی که باید امسال تحویل می‌شد از نظر شورای شهر عملکرد خوبی نیست.

وی ادامه داد: بحث نوسازی بافت‌های فرسوده جزء اولویت‌های نخست شهرداری تهران است اما از سال 1380 تنها 400 واحد مسکونی نوسازی شده است. وی افزود: از طرح فروش متری مسکن 7هزار خانواده استقبال کرده‌اند که 50 درصد آنان حدود 7 متر زمین خریداری کرده‌اند و از این بابت نیز100 میلیارد تومان جذب شد.

همچنین از محل فروش اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده نیز400 میلیارد تومان جذب می‌شود و چنانچه شهرداری انتظار بیشتری از دولت دارد می‌تواند آن را مطرح کند. سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: در واقع دیروز شهرداری تهران قصد داشت با مجوز شورا سود اوراق مشارکت را 2 درصد افزایش دهد.

دانشجو ضمن موافقت با اینکه شورا با هر کاری که به نوسازی بافت‌های فرسوده بینجامد موافق است و همواره با ارائه مصوبه و فراهم کردن تسهیلات لازم در راستای تسهیل نوسازی بافت‌های فرسوده هرکاری می‌توانسته کرده، اما عملکرد سازمان نوسازی قابل دفاع نیست.

دانشجو با اشاره به دریافت وام خارجی برای نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: سال گذشته با موافقت شورای شهر، 160 میلیارد تومان به سازمان نو‌سازی‌ رسید اما این بودجه صرف آزاد‌سازی‌ زمین‌ها در اتوبان امام علی‌شد.

درهرحال به گفته دانشجو پیشنهاد اعضای شورا برای رفع مشکلات نوسازی بافت‌های فرسوده این بود که بخشی از مسئولیت‌های سازمان نوسازی به شهرداری‌های مناطق 22گانه سپرده شود تا سازمان نوسازی شهر تهران به جای قرار گرفتن در جایگاه هماهنگ‌کننده، کار را به مناطق شهرداری بسپارد و شهرداری‌های مناطق را در نوسازی بافت‌های فرسوده فعال کند.وی افزود: اعضای شورا معتقدند با این اقدام زمین‌های در اختیار شهرداری‌های مناطق می‌تواند برای ساخت بناهای جدید به کار رود.

دانشجو یادآور شد: در جلسه دیروز همچنین اعضا پیشنهاد کردند که تا وقتی پروژه‌های فعلی شهرداری در حوزه‌های مرتبط با توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده به اتمام نرسیده، پروژه جدیدی آغاز نشود.

وی همچنین بر ضرورت ثبات مدیریت در سازمان نوسازی تاکید کرد تا بدین ترتیب کارها نیمه‌کاره نماند و بر سرعت اقدامات افزوده شود.دانشجو در ادامه گزارش خود به خبرنگاران به دعوت اعضای شورای شهر تهران از مجتبی شفیعی دبیر شورای‌عالی ترافیک اشاره کرد که با هدف ارائه توضیحاتی در مورد تغییرات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک بود.

وی گفت: دبیر شورای‌عالی ترافیک متأسفانه به‌دلیل حضور در جلسه دیگری امکان حضور در شورا را نداشت.بنابراین گزارش با وجود آنکه 2 ماه از تصویب طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران می‌گذرد، اما هنوز هیچ‌یک از مسئولان شورای‌عالی ترافیک در مورد تغییراتی که در این طرح اعمال کردند و اغلب موافق نظرات کارشناسی شورای شهر هم نیست حاضر به توضیح نشدند.

به گفته چمران، رئیس شورای شهر تهران، جای دبیر شورای‌عالی ترافیک کشور همیشه در شورای شهر تهران خالی است. در این‌باره رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز به ایلنا گفت: مسئولان شورای‌عالی ترافیک کشور یک بار برای همیشه تکلیف طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران را روشن کنند.

شکیب افزود: حضور مسئولان شورای‌عالی ترافیک کشور در جلسات شورای شهر الزامی است . علاوه بر مسئولان شورای‌عالی ترافیک، لازم است که علی نیکزاد معاون امور عمرانی وزارت کشور هم در جلسات شورای شهر حاضر باشد.

علیرضا دبیر نیز به ایلنا گفت: پیشنهاد می‌کنم که اگر قرار است توضیحاتی در ارتباط با طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران ارائه شود، در جلسات علنی شورای شهر به این مسئله پرداخته شود.

کد خبر 81601

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز