چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

گروه شهری: صدور پایان کار مشروط به تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شد

به گزارش همشهری، اعضای شورای شهر در یکصدونودمین جلسه خود براساس مصوبه‌ای، شهرداری تهران را ملزم به صدور پایان کار مشروط به تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، تهویه مطبوع و رعایت کامل مبحث 14 مقررات ملی ساختمان کردند.

تصویب این مصوبه درحالی صورت گرفته است که حمزه شکیب، رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران با استناد به مطالعات مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان در جلسه دیروز شورای شهر اعلام کرد: 63 درصد ساختمان‌ها بدون سیستم گرمایشی و 71 درصد بدون سیستم سرمایشی هستند.

حمزه شکیب ادامه داد: برای بسیاری از واحدهای ساختمانی با متراژ کوچک، حتی کانال کولر تعبیه نشده است، بنابراین با درنظرگرفتن اینکه 75 درصد خانه‌های تهران زیر 300 متر مساحت دارند، تدوین استانداردهای مناسب در این باره ضروری است.

بنا بر این گزارش، همچنین از آنجایی که در ساختمان‌های نوساز نیز به‌دلیل نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی، بعضا این سیستم‌ها خارج از ساختمان تعبیه شده و در نتیجه نمای ساختمان‌ها به‌شدت نازیبا شده است، اعضای شورای شهر تهران دیروز تصویب کردند که ایجاد کانال برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بعد از صدور پایان کار ممنوع است.

در این‌باره متقی، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری که به‌منظور ارائه توضیحاتی به شورای شهر دعوت شده بود، گفت: نه تنها بیشتر ابزار مورد استفاده در ساختمان‌ها مانند دودکش و شیرآلات غیراستاندارد است بلکه از آنجا که صدور پایان کار ساختمان بدون حضور مهندس برق و مکانیک انجام می‌شود، هیچ نظارتی در زمینه برق و مکانیک در ساختمان‌های زیر 3 هزار متر در تهران به چشم نمی‌خورد.

متقی در این باره به گرایش مردم در استفاده از اجناس ارزان قیمت بدون اینکه استانداردها برایشان ملاک باشد، اشاره کرد به‌طوری که ازجمله عواقب آن مرگ خاموش یک هزار نفر در سال 86 بود.

حسن بیادی، نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره خواستار تذکر جدی شهرداری تهران به ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای که بدون رعایت این مقررات ساخته شده‌اند و عموما اختصاص به سازمان‌ها و نهادهای دولتی دارند، شد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم طی سخنانی با تاکید بر اینکه در این الزام قانونی، سلیقه سازنده نقشی نداردوهمه ملزم به رعایت استانداردها در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ساختمان هستند، گفت: در این زمینه مهندس ناظر به وظایف خود درست عمل می‌کند و از هر صد مهندس ناظر ممکن است، یک نفر قوانین را به نفع منافع خود، زیر پا بگذارد و مردم را به کشتن داده و خودش به آمریکا فرار کند.

این اظهارات چمران در پاسخ به نگرانی‌های مطروحه از سوی معصومه آباد بود که نکند این الزام منجر به اعمال سلیقه‌های فردی و استفاده از تجهیزات ارزان‌قیمت و نامرغوب از سوی برخی سازندگان شود.

نایب رئیس شورای شهر با تشکر از شهردار تهران به خاطر رویکرد جدید به مسئله شهرسازی خاطرنشان کرد: روحیه جدیدی در معاونت شهرسازی در حال شکل‌گیری است.
وی افزود: دوستان باید حمایت‌های بیشتری از این معاونت داشته باشند.

وی همچنین به مناسبت افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب خاطر نشان کرد: شهرداری و شورا به‌ویژه کمیسیون فرهنگی اجتماعی برای حفظ هویت نمایشگاه کارهای ارزنده‌ای انجام داده‌اند تا نمایشگاه به استانداردهای اصلی خود نزدیک شود که این زحمات قابل تشکر است.دیروز همچنین یک فوریت طرح توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی در شهر تهران به تصویب رسید.

مرتضی طلایی نیز در زمان بررسی این طرح خاطر نشان کرد: کارآفرینی در شرایط امروز جامعه ما از بیکاری و انواع آسیب‌ها جلوگیری می‌کند، بنابراین اقدامات شهرداری و شورای شهر تهران در این زمینه می‌تواند مکمل اقدامات دولت در موضوع اشتغال باشد. طلایی در این باره خواستار توسعه زیرساخت‌ها و نهادینه کردن کارآفرینی شد.

در جریان بررسی یک فوریت طرح «توسعه، ساماندهی و ارتقای کارآفرینی» در شهر تهران بیادی نیز گفت: وظیفه صدا و سیما و رسالت آن، تولید برنامه برای اشتغال و تولیدات داخلی است، اما متأسفانه پول می‌گیرد تا تبلیغ بیشتری جهت تشویق مردم به خرید کالاهای تجملاتی داشته باشد.

ممنوعیت استفاده از ظروف غیرقابل بازیافت

بنا براین گزارش، شورای اسلامی شهر تهران، طرح الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه‌ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت پلاستیکی در تمامی مراکز وابسته به شهرداری تهران را تصویب کرد.

معصومه آباد در زمان بررسی این طرح، میزان پلاستیک موجود در زباله‌های شهر تهران را طبق اعلام سازمان بازیافت، روزانه 750 تن اعلام کرد و گفت: پلیمرهای شیمیایی اثرات مخربی از جمله سرطان زایی و ایجاد ناراحتی‌های عصبی دارند و تمامی سازمان‌های بهداشت جهانی و وزارت بهداشت این موضوع را تایید کردند.

طبق برخی از بندهای این مصوبه، شهرداری تهران موظف است از سرمایه‌گذاری و تولید پاکت، کیسه و ظروف یکبار مصرف قابل بازیافت غیرپلاستیکی حمایت کند و تسهیلاتی برای توزیع و مصرف آنان فراهم آورد.

همچنین تمامی مراکز وابسته به شهرداری تهران ازجمله بازارهای سازمان میادین میوه و تره بار، فروشگاه‌های شهروند و... موظف هستند برای بسته بندی و حمل‌ونقل کالاهای خریداران به‌تدریج از کیسه‌ها و پاکت‌های قابل بازیافت غیرپلاستیکی در ابعاد مختلف استفاده کرده و ظرف مدت 6 ماه میزان کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را گزارش کنند.

شهرداری تهران همچنین موظف است به‌منظور عرضه مواد غذایی بسته بندی شده در تمامی مراکز خرید وابسته به‌خود، تسهیلات تشویقی و خدمات ویژه‌ای را برای تولیدکنندگانی که از ظروف غیرپلاستیکی برای بسته بندی استفاده می‌کنند، در نظر بگیرند.

کد خبر 80715

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز