نخست وزیر ایرلند تصریح کرد که اتحادیه اروپا به دلیل ناتوانی در اتخاذ موضع قوی و متحد درباره تحولات غزه، اعتبار خود را از دست داده است.

لئو وارادکار نخست وزیر ایرلند

به گزارش همشهری آنلاین، لئو وارادکار روز پنجشنبه در آستانه برگزاری نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خبرنگاران در بروکسل گفت که ایرلند برای تقویت بیانیه پایانی اجلاس، در حمایت از فلسطین تلاش خواهد کرد.

وی با بیان اینکه موضع کشورهای اروپایی طی دو ماه گذشته نسبت به تحولات غزه تغییر و به موضع دیرینه ایرلند در حمایت از فلسطین گرایش پیدا کرده است، افزود: من به سران اروپایی تاکید خواهم کرد که اتحادیه اعتبار خود را به دلیل ناتوانی ما برای اتخاذ موضع قوی و متحد درباره مساله فلسطین و اسرائیل از دست داده است. ما همچنین اعتبار خود را به دلیل آنچه معیارهای دوگانه به نظر می‌رسد و ادعای بی‌ربطی هم نیست، از دست داده‌ایم.

نخست وزیر ایرلند در بخش دیگری از اظهارات خود، به گرایش جوانان اروپایی و آمریکایی به آرمان فلسطین اشاره و این مساله را یک تحول مهم سیاسی و اجتماعی در بلوک غرب توصیف کرد.

وارداکار گفت: رهبران اروپایی باید نسبت به این مساله هشیار باشند و به همین دلیل است که به نظرم ما به ادبیات قوی‌تری در بیانیه پایانی اجلاس نیاز داریم که علاوه بر محکومیت تروریسم، خواستار آتش‌بس بشردوستانه (در غزه) و اجرای عدالت برای فلسطینیان در سایه راه‌حل دو دولتی شود.

آخرین نشست سران اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ میلادی امروز در بروکسل آغاز به کار کرده است. جنگ غزه یکی از اصلی‌ترین موضوعات این اجلاس عنوان شده است.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا چند روز پیش در نامه‌ای به رهبران اروپایی نوشت: تحولات خاورمیانه یکی از موضوعات مهم در دستور کار اجلاس ما خواهد بود. ما باید خواهان آزادی همه اسرا و رسیدگی جدی به وضعیت نگران کننده انسانی در غزه باشیم.

وی با تکرار ادعای حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود افزود: ما باید در دفاع از قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی صریح باشیم برای امنیت و ثبات در منطقه و چشم‌انداز صلح پایدار بر اساس راه‌حل دو دولتی تلاش کنیم.

این درحالیست که رژیم صهیونیستی با حمایت همه‌جانبه کشورهای غربی، کشتار گسترده‌ای را در نوار غزه و کرانه باختری علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین به راه‌ انداخته است. بر اساس آمارها، تاکنون افزون بر ۱۸ هزار فلسطینی طی دو ماه گذشته به شهادت رسیده و بیش از ۵۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه، درصدد توقف موقت درگیری‌ها برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به داخل این باریکه است.با این حال تداوم حملات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین، به نگرانی‌ها در غرب درباره گسترش دامنه جنگ و تشدید درگیری‌ها دامن زده است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش طی سخنانی در پارلمان اروپا به کنایه گفت، راه‌های اخلاقی‌تری برای تامین امنیت اسرائیل به جای کشتار فلسطینیان وجود دارد.

کد خبر 815965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    باغ وحش اروپا اعتباری نداشت که از دست بدهد.