آمارهای رسمی از وضعیت عرضه گوشت کشور حاکی از این است که در آبان ماه، سهم گوشت مرغ از بازار افزایش پیدا کرده و در مقابل عرضه گوشت قرمز افت کرده است.

گوشت مرغ

به گزارش همشهری، در آبان امسال حدود ۲۳۰ هزار تن گوشت از کشتارگاه‌های رسمی کشور به بازار عرضه شده که از این میزان، ۸۳.۸ درصد گوشت مرغ و طیور و ۱۶.۲ درصد گوشت قرمز بوده است. سهم عمده بازار گوشت کشور در حالی به گوشت مرغ اختصاص پیدا کرده که طبق آمارهای رسمی، در آبان سال قبل سهم گوشت مرغ از این بازار ۷۴ درصد و سهم گوشت قرمز ۲۶ درصد بوده است.

افزایش ۲۷ درصد عرضه گوشت مرغ

وزن گوشت عرضه‌شده انواع طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان امسال به ۱۹۱ هزار و ۹۳۹ تن رسیده که بخش عمده آن گوشت مرغ بوده است. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، ۹۷.۷ درصد از گوشت طیور در آبان ماه گوشت مرغ بوده، ۱.۱ درصد از آن به گوشت بوقلمون اختصاص داشته و ۱.۲ درصد نیز مربوط به گوشت سایر طیور بوده است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان ۱۴۰۲ با آبان سال قبل از جهش ۲۷ درصدی عرضه گوشت مرغ و طیور حکایت دارد. طبق آمارها، در این ماه، گوشت مرغ ۲۷ درصد، گوشت بوقلمون ۶۳ درصد و گوشت بلدرچین ۴۰ درصد افزایش داشته اما عرضه گوشت شترمرغ ۵۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

البته عرضه گوشت طیور در آبان ماه باوجود افزایش قابل‌توجه نسبت به سال قبل، در مقایسه با مهرماه حدود ۶ درصد کاهش پیدا کرده که به گفته فعالان این حوزه، بیش از هر چیز ناشی از تغییرات دوره جوجه ریزی و ... است.

کاهش ۳۰ درصدی عرضه گوشت قرمز

برخلاف گوشت مرغ که به‌تدریج جای پای بیشتری در آشپزخانه و برنامه غذایی ایرانیان باز می‌کند، سهم گوشت قرمز به‌خصوص به‌واسطه افزایش قیمت، در حال کاهش است. طبق اعلام مرکز آمار ایران، عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان امسال ۳۷ هزار و ۱۴۷ تن رسیده که این میزان ۳۰ درصد کمتر از آبان سال قبل است.

گرچه در بحث گوشت قرمز، کشتار غیررسمی به‌خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک نیز انجام می‌شود؛ اما حتی با احتساب این بخش نیز باز سهم عمده گوشت مصرفی کشور به گوشت مرغ اختصاص دارد.

واکاوی اطلاعات مربوط به عرضه گوشت قرمز از کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان می‌دهد در آبان امسال، ۵۲.۳ درصد از کل گوشت قرمز عرضه شده در کشور مربوط به گوشت گاو و گوساله بوده و ۳۷.۱ درصد آن نیز به گوشت گوسفند و بره اختصاص داشته است.

در این میان، گوشت بز و بزغاله ۷.۸ درصدی و گوشت سایر انواع دام اعم از شتر و گاومیش ۲.۸ درصد از وزن گوشت عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

کاهش عرضه گوشت گوسفند و بره

بررسی جزئیات عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور نشان می‌دهد در آبان امسال و درحالی‌که عرضه گوشت قرمز ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است، این کاهش برای گوشت گوسفند و بره ۴۱ درصد بوده و عرضه گوشت سایر دام‌ها کمتر از ۳۰ درصد افت کرده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران مقدار تولید گوشت در آبان ۱۴۰۲ نسبت به آبان سال قبل، برای گوسفند و بره ۴۱ درصد، برای بز و بزغاله ۲۳ درصد، برای گاو و گوساله ۲۳ درصد و برای گاومیش و بچه گاومیش ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده؛ اما برای شتر و بچه شتر ۴۵ درصد افزایش داشته است.

افزایش سهم مرغ در سفره ایرانی | ماهانه چند تن گوشت مرغ و قرمز در ایران عرضه می شود؟

کد خبر 815792
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha