در ۸ ماهه امسال، در حالی صادرات ایران به کشورهای همسایه با رشد ۹ درصدی مواجه بوده که در همین دوره، مجموع صادرات کشور به‌واسطه افت قیمت‌های جهانی با کاهش حدود یک درصدی مواجه شده است.

گمرک-تجارت

به گزارش همشهری، توسعه مناسبات تجاری با همسایگان، اسم رمز خنثی‌سازی تحریم‌ها در ۵ سال گذشته بوده و به‌تدریج این راهبرد به وزن قابل‌توجهی در تجارت خارجی کشور رسیده است.

در ۸ ماهه امسال، تجارت ایران و همسایگان به ۶۳ میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و ازنظر وزن ۱۷ درصد و ازنظر ارزش ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این تجارت در ۸ ماهه سال گذشته ۵۳ میلیون تن به ارزش ۳۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود.

بررسی تجارت با همسایگان به تفکیک واردات و صادرات حاکی از این است که سهم صادرات کالاهای ایرانی در ۸ ماهه امسال ۴۸ میلیون تن کالا به ارزش ۱۸ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده و در مقابل حدود ۱۵ میلیون تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ۱۵ کشور همسایه وارد ایران شده است.

بر اساس آمارهای گمرک ایران، صادرات ایران به همسایگان در ۸ ماهه امسال ۲۱ درصد ازنظر وزن و ۹ درصد ازنظر ارزش رشد کرده درحالی‌که در حوزه واردات از این کشور، رشد وزنی ۷ درصد و رشد ارزشی ۱۴ درصد بوده است.

چه کشورهایی بیشتر کالای ایرانی خریدند؟

مقایسه تجارت با همسایگان در ۸ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، پاکستان، روسیه و عراق بیشترین درصد افزایش خرید کالای ایرانی را به نام خود ثبت کرده‌اند. بر اساس آمارها، در این بازه زمانی فروش کالای ایرانی به پاکستان ۵۲ درصد، به روسیه ۳۲ درصد و به عراق ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

در این دوره، ارزش واردات پاکستان از ایران به ۱.۳ میلیارد دلار رسیده و صادرات به روسیه نیز معادل ۶۱۶ میلیون دلار بوده است. در این میان، عراق ۶ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی ایران را به نام خود ثبت کرده است.

در حوزه واردات ایران نیز تغییرات به نفع ارمنستان، عراق و قطر ثبت شده است. واردات ایران از ارمنستان ۳۴ میلیون دلار بیشتر شده است و واردات از عراق ۳۴۳ میلیون دلار و از قطر با ۷۵ میلیون دلار رشد کرده است.

افزایش واردات از کشورهای همسایه، به‌واسطه اینکه به متعادل‌سازی روابط تجاری کمک می‌کند بسیار حائز اهمیت است و پایداری تجارت دوجانبه و بازار صادراتی کشور را نیز تضمین می‌کند.

کشورهای همسایه چقدر کالا از ایران خریدند؟ | آخرین جزئیات تجارت با همسایگان

کد خبر 815790
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha