سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه در مورد متوقف کردن یک کاروان امدادرسانی پزشکی در نوار غزه بوسیله نیروهای رژیم صهیونیستی که به مرگ یک بیمار انجامید، اعتراض کرد.

Ambulance

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در یک پست در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که یک کاروان با سرپرستی این سازمان برای انتقال ملزومات و تخلیه بیماران از آخرین بیمارستان نیمه‌فعال در شمال نوار غزه از هر دو جهت بوسیله نیروهای رژیم صهیونیستی متوقف شده بود.

یکی از ۱۹ بیمار در وضعیت بحرانی که این گروه قصد نجات آنها را داشتند، به دلیل این توقف در مسیر جان خود را از دست داد. یکی از کارکنان صلیب سرخ در این کاروان نیز از همراهانش جدا شده و برهنه شده، کتک خورده و مورد آزار قرار گرفته و پس از چند ساعت پابرهنه و بدون کفش و با دست‌هایی که همچنان از پشت بسته بودند، رها شده بود.

تدروس گفت: «ما به شدت نگران بازرسی‌ها و بازداشت‌های طولانی‌مدت کارکنان بهداشتی هستیم که زندگی بیماران حساس را به خطر می‌اندازد.»

این کاروان روز شنبه بیماران در وضعیت بحرانی را تخلیه و ملزومات برای درمان جراحی و آسیب‌دیدگی را برای پوشش نیازهای ۱۵۰۰ نفر در بیمارستان آسیب‌دیده از جنگ الاهلی به آن منتقل کرد.

هنگام بازگشت این کاروان از شمال غزه در یک ایست بازرسی ارتش رژیم صهیونیستی به برخی از بیماران و کارکنان صلیب سرخ دستور داده شد که آمبولانس‌ها را ترک کنند. بیماران در وضعیت بحرانی توسط سربازان مسلح بازرسی شدند.

به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، چند نفر از کارکنان بهداشتی این کاروان برای چندین ساعت بازداشت و بازجویی شدند و یکی از این بیماران به دلیل توقف در این مسیر جان خود را از دست داد.

ریچارد پیپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در غزه که خودش در کاروان حضور داشت، گفت امدادگران مجبور شده‌اند یکی از کارمندان جمعیت هلال‌احمر فلسطین همراهشان را به جای بگذارند.

گزارش شده است که کارمند بازداشت‌شده بعداً مورد آزار و اذیت، ضرب و شتم و تهدید قرار گرفته است و او را لخت کرده‌اند و به او چشم‌بند زده شده است. این کارمند پس از رها شدن در حالی که دست‌هایش همچنان از پشت بسته بودند، مجبور شد بدون لباس یا کفش به سمت جنوب غزه به راه بیفتند.

پیپرکورن گفت: «ماجرای او واقعاً وحشتناک است و تحقیر و بدرفتاری‌های غیرانسانی که او متحمل شده است، تکان‌دهنده است.»

کارکنان بهداشتی قبلا نیز در مأموریت‌های پیشین به تأسیسات بهداشتی غزه بازداشت شده‌اند. ۶ نفر در طول یک مأموریت به رهبری سازمان جهانی بهداشت در ۲۲ نوامبر (اول آذر) برای انتقال بیماران از بیمارستان الشفا در شهر غزه بازداشت شدند که ۴ نفر از آنها همچنان بازداشت هستند.

کد خبر 815672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha