دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کسی فکر نمی‌کند که شارژ کردن آی‌پاد به وسیله برق منزل باعث مرگ یک خرس قطبی شود

 ولی آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی می‌کند که ابزارهای الکترونیک همراه به زودی به یکی از بزرگترین خطرات طبیعت تبدیل می‌شوند.

آسوشیتد پرس از پاریس گزارش می‌دهد که آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش هفته گذشته خود پیش‌بینی کرده‌است که ابزار الکترونیک همراه یا اصطلاحاً گجت‌ها (Gadget) تا سال 2030 مصرف انرژی خود را به 1700 تراوات بر ساعت می‌رسانند که این مقدار مساوی آهنگ کنونی مصرف برق مجموع خانوار‌های ژاپنی و آمریکایی است.

بر اساس این تخمین برای تأمین برق تمام تلویزیون‌ها، آی‌پاد‌ها و کامپیوتر‌ها تا سال 2030 نیاز به حدود 200 نیروگاه هسته‌ای است. به این ترتیب هزینه تولید برق جهانی به 200 میلیارد دلار در سال می‌رسد.

پائل وید؛ از تحلیلگران آژانس انرژی می‌گوید: "دستگاه‌های الکترونیکی بیشترین رشد مصرف برق را دارند و کمترین برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها نیز برای همین بخش انجام می‌شود."

آژانس انرژی در گزارش خود می‌نویسد که برق لازم برای روشن کردن گجت‌های الکترونیکی هم‌اکنون حدود 15 درصد مصرف برق خانگی را تشکیل می‌دهد. با رشد این ابزار و حضور بیشتر آن‌ها در بازار‌ها، سهم آن‌ها از مصرف انرژی نیز بیشتر می‌شود. هزینه تولید برق وسایل الکترونیکی منازل در سال گذشته 80 میلیارد بوده‌است.

پیش‌بینی می‌شود که بیشترین رشد مصرف برق برای این ابزار در کشور‌های در حال توسعه باشد.

در ادامه این گزارش آمده‌است که "این امر (افزایش مصرف برق گجت‌ها) تلاش‌ برای افزایش ایمنی انرژی و کاهش گسیل‌ گاز‌های گلخانه‌ای را با خطر روبرو می‌سازد."

فن‌آوری‌های به کار‌رفته در گجت‌های نیز در حال تکامل است و این امر می‌تواند به افزایش مصرف انرژی آن‌ها از 30 تا 50 درصد کمک کند. این افزایش مصرف به معنی تولید 500 میلیون تن گاز کربن دی‌اکسید است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که اگر تصمیمی برای کنتزل این مصارف صورت نگیرد، این میزان تا 1 میلیارد تن در سال 2030 افزایش می‌یابد.

آژانس انرژی می‌گوید که دستگاه‌های تلویزیون یکی از پرمصرف‌ترین ابزار الکترونیکی هستند. به زودی تعداد تلویزیون‌ها در جهان به 2 میلیارد می‌رسد و هر خانوار به طور میانگین 1.3 تلویزیون خواهد داشت. در کنار بالا رفتن تعداد تلویزیون‌ها، ابعاد و مدت زمان روشن ماندن آن‌ها نیز روبه رو افزایش است. گزارش آژانس پیش‌بینی می‌کند که مصرف انرژی تلویزیون‌ها و صفحات نمایش از سال 1990 تا 2030 حدود پنج درصد افزایش خواهد یافت.

آژانس انرژی بر لزوم اعمال قوانین و سیاست‌های مناسب برای کنترل مصرف انرژی تاکید می‌کند و استفاده از برچسب‌های مصرف انرژی کالا را به عنوان یکی از راه‌های موثر این امر معرفی می‌کند.

کد خبر 81559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز