سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه جهان اعلام کرد سال گذشته میلادی از نظر بلایای طبیعی یکی از سخت‌ترین سال‌ها بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی مونیخ آر ای در این باره اعلام کرد تاثیر فجایع این سال هم از نظر تاثیرات جانی و هم تاثیر اقتصادی بیشتر از سال 2007 بوده است.

این شرکت عنون کرده است گرمایش جهانی تاثیر زیادی بر مخرب بودن بلایای طبیعی مانند سیل و توفان‌های اقیانوسی داشته است. این شرکت در همین راستا خواسته است که دولت‌ها بر میزان گازهای گلخانه‌ای نظارت بیشتری داشته باشند تا از میزان بلایای طبیعی غیرقابل‌کنترل بیشتر کاسته شود.

شرکت مونیخ آر ای در بیانیه سالانه خود اعلام کرده گرچه در سال گذشته رویدادهای زیان‌بار کمتری به وقوع پیوسته است اما تاثیر این فجایع بیشتر بوده است. در این سال حدود 220 هزار نفر در فجایعی همچون توفان‌، سیل و زمین‌لرزه‌ جان خود را از دست دادند که بیتشرین میزان از سال 2004 به بعد به شمار می‌رود؛ سالی که در آن سونامی بزرگ جنوب شرقی آسیا باعث کشده شدن ده‌ها هزار نفر شد.

در همین حال خسارت‌های جهانی در این سال حدود 200 میلیارد دلار بوده، که حدود 45 میلیارد دلار خسارت بیمه‌نشده بخشی از آن بوده است و این میزان کلا 50 درصد بیشتر از سال 2007 است. این میزان خسارت سال 2008 را پس از سال‌های 1998 و 2005 به سومین سال پرخسارت تبدیل کرده است. در سال‌های 1995 و 2005 به ترتیب زمین‌لرزه کوبه در ژاپن و توفان کاترینا در آمریکا خسارت‌های بی‌شماری به جا گذاشه بودند.

در میان قاره‌ها آسیا قاره‌ای بوده که بیشترین میزان خسارت بلایای طبیعی متوجه آن بوده است. توفان نارگیس در میانمار نزدیک 130 هزار نفر را کشت و منطقه دلتای ایراوادی را با خاک یکسان کرد [میانمار در بحران توفان]. این در حالی بود که زمین‌لرزه استان سیچوان در چین هم حدود 70 هزار قربانی گرفت و ملیون‌های بی‌خانمان به جا گذاشت [زلزله 7.8 ریشتری چین را لرزاند]. مونیخ آر‌ ای اعلام کرده است که خسارت 85 میلیارد دلاری زلزله سیچوان، این زلزله را پس از کوبه به دومین زلزله پرهزینه تبدیل کرده است.

در حالی که توفان نارگیس و زلزله سیچوان بیشترین‌ تلفان جانی را به همراه داشتند، بیشتر خسارت‌های مالی ناشی از آن‌ها هم بیمه نشده بود.

گران‌ترین تک‌رویداد سال گذشته اما توفان اقیانوسی آیک بود که 30 میلیارد دلار خسارت به بار آورد. آیک یکی از یکی از 5 توفان گرمسیری سال در آمریکای شمالی بود. در این سال همچنین 16 توفان گرمسیری در امریکا شمالی اتفاق افتاد و تقریبا 1700 گردباد آمریکا را درنوردید که مجموعا میلیاردها دلار خسارت به جا گذاشتند. معادل چنین خسارتی را جبهه‌های کم‌فشار هوا در اروپا به بار آوردند.

مونیخ آر ‌ای به گزارش‌های سازمان جهانی هواشناسی استناد کرده و اعلام کرده است 2008 گرم‌ترین سال تاریخ از زمانی بوده است که میزان گرمای زمین اندازه‌گیری می‌شده است. این به این معناست که گرم‌ترین ده سال جهان در 12 سال گذشته ثبت شده‌اند.

رئیس مرکز ریسک‌های هواشناسی مونیخ آر ای در این باره گفته است: خیلی محتمل به نظر می‌رسد که افزایش گرم‌شدن اتمسفر به خاطر گاز‌های گل‌خانه‌ای است که توسط فعالیت‌های بشری تولد می‌شود. نتیجه هم روشن است: وقتی که دما افزایش می‌یابد بخار بیشتری تولید می‌شود و اتمسفر قابلیت بیشتری برای جذب بخار آب دارد و در نتیجه میزان انرژی بیشتر خواهد بود. ماشین طبیعت بر سرعت خود می‌افزاید، رویدادهای هواشناسی سهمگین‌تری خلق می‌کند و در نهایت خسارت بیشتری به بار می‌آود.

شرکت مونیخ‌ آر ای اعلام کرده است که رهبران جهان باید قوانین موثری برای کاهش خروجی دی‌اکسید کربن وضع کنند تا جلوی اثرات گرمایش جهانی را بگیرند و آینده‌ای را تضمین کنند که نسل بعد مجبور نباشد در آن با بلایای طبیعی غیرقابل کنترلی زندگی کند.

در گزارش شرکت آمده است: اگر ما خیلی معطل کنیم، هزینه بیشتری متوجه نسل‌های بعدی خواهد شد.

کد خبر 71884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز