سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه اعلام کرد که پنج کشور در شرق و جنوب آفریقا در میانه شیوع بیماری سیاه‌زخم با بیش از ۱۱۰۰ مورد مشکوک و ۲۰ مرگ‌ومیر در سال جاری قرار دارند.

ANTHRAX

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت گفت در مجموع ۱۱۶۶ مورد مشکوک به سیاه‌زخم در کنیا، مالاوی، اوگاندا، زامبیا و زیمبابوه گزارش شده‌اند و ۳۷ مورد از آنها با تست‌های آزمایشگاهی تأیید شده‌اند.

این سازمان گفت که این پنج کشور هر ساله شیوع‌های فصلی دارند، اما زامبیا بدترین وضعیت را از سال ۲۰۱۱ تجربه می‌کند و مالاوی امسال اولین مورد انسانی خود را گزارش کرده است. اوگاندا ۱۳ مرگ را گزارش کرده است.

سیاه‌زخم معمولا دام‌هایی مانند گاو، گوسفند و بز و همچنین علف‌خواران وحشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. انسان‌ها می‌توانند در صورت تماس با حیوانات یا محصولات حیوانی آلوده مبتلا شوند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که سیاه زخم به طور کلی به عنوان یک بیماری مسری بین انسان ها در نظر گرفته نمی شود، اگرچه موارد نادری از انتقال از فرد به فرد وجود داشته است

سیاه‌زخم توسط باکتری‌های ایجادکننده گرده یا اسپور ایجاد می‌شود و گونه‌های «مسلح‌شده» گرده‌ها یا اسپورهای این باکتری در حملات سال ۲۰۰۱ در آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند. در این حملات ۵ نفر در اثر تماس با اسپورهای سیاه‌زخم از طریق نامه‌های پستی جان خود را از دست دادند و ۱۷ نفر دیگر بیمار شدند.

باکتری سیاه‌زخم همچنین به طور طبیعی در خاک وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت در یک ارزیابی جداگانه‌ای از شیوع بیماری در زامبیا که نگران‌کننده‌تر بود، گفت که تا ۲۰ نوامبر ۶۸۴ مورد مشکوک به این بیماری در این کشور جنوب آفریقا گزارش شده است که ۴ مرگ را به همراه داشته است. موارد انسانی سیاه‌زخم در ۹ از ۱۰ استان زامبیا گزارش شده است. در یک مورد ۲۶ نفر مشکوک به ابتلا از طریق خوردن گوشت آلوده اسب آبی شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت گفت که خطر بالایی وجود دارد که شیوع بیماری در زامبیا به کشورهای همسایه گسترش یابد.

به گفته سازمان جهانی بهداشت شیوع بیماری در تمام پنج کشور احتمالا تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله تغییرات شدید آب و هوایی، ناامنی غذایی، درک پایین خطر و تماس با گوشت حیوانات آلوده قرار دارد.

کد خبر 815311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha