از ابتدای آذرماه تاکنون ۶۱آتش‌سوزی در ۴۲۹هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور رخ داده است که گسترده‌ترین آن، هفته اول آذرماه در ۲۳شهرستان استان‌های مازندران و گیلان به وقوع پیوست و ۱۷۵هکتار از طبیعت شمال کشور را خاکستر کرد.

تصاویر هوایی آتش سوزی جنگل‌های مریوان

همشهری آنلاین - مجید جباری: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، امسال سال سختی برای طبیعت ایران است. از ابتدای آذرماه تاکنون ۶۱آتش‌سوزی در ۴۲۹هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور رخ داده است که گسترده‌ترین آن، هفته اول آذرماه در ۲۳شهرستان استان‌های مازندران و گیلان به وقوع پیوست و ۱۷۵هکتار از طبیعت شمال کشور را خاکستر کرد. با اینکه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به نسبت سال سیاه طبیعت ایران (۱۳۹۹) روند کاهشی گرفته بود، اما حمیدرضا قنبری، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان منابع طبیعی ایران با بررسی آمار آتش‌سوزی‌های ۴‌ماه نخست سال۱۴۰۲، امسال را سال سخت طبیعت ایران خوانده بود. براساس آمارهای رسمی، حریق‌ عرصه‌های طبیعی ایران، امسال در مقایسه با سال قبل ۴۱۲درصد افزایش پیدا کرد؛ آتشی که به‌گفته عباسعلی نوبخت، ‌رئیس سازمان منابع طبیعی کشور ۹۵درصد عامل انسانی دارد. آخرین داده‌های آماری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نیز مشخص کرده است که سالانه بیش از ۲۱هزار هکتار جنگل‌ و مرتع ایران در آتش می‌سوزد.

بیشترین ساعات حریق در طبیعت ایران

مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی درباره آتش سوزی مراتع و جنگل‌های کشور می‌گوید:«حریق در عرصه‌های منابع طبیعی را می‌توان به شکل‌های سطحی، تنه‌ای، تاجی و زیرزمینی مشاهده کرد که در کشور ما اکثر آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های طبیعی به شکل سطحی اتفاق می‌افتد. علت‌های مختلفی در بروز و توسعه حریق در منابع طبیعی وجود دارد. حضور دامداران، جنگل‌نشینان و روستاهای داخل جنگل، بی‌احتیاطی رهگذران، شکارچیان و چوپانان، افزایش جمعیت گردشگران طبیعت و حوادث ناشی از آن و همچنین افراد سودجو و فرصت‌طلب که عرصه‌های طبیعی را به‌خاطر افزایش اراضی زراعی خود به آتش می‌کشند، ازجمله مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در طبیعت کشور به‌حساب می‌آید.»

سودجویان عرصه‌های طبیعی را برای افزایش اراضی آتش می‌زنند | بیشترین آتش‌سوزی‌ جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟ + اینفوگرافیک
سیدناصرالدین عمادی، مشاور رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور

سیدناصرالدین عمادی در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌افزاید:«گسترش اراضی احیاشده با گونه‌های سوزنی‌برگ که مناطق حساس به حریق را افزایش می‌دهد، وجود درختان پوسیده، شکسته و افتاده در جنگل که احتمال وقوع حریق را افزایش می‌دهد، ضعف در اجرای موارد فنی نظیر عملیات بهداشتی و پرورشی توسط بخش‌های مربوطه و مجریان طرح‌ها به‌ویژه در سطح جنگل‌کاری‌ها، بروز پدیده خشکسالی‌های پی در پی طی سالیان اخیر و کمبود نیرو و امکانات و غیره... از دیگر عوامل حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است.»

او درباره ساعت آتش سوزی در طبیعت ایران می‌گوید:«با بررسی آمارهای موجود، بیشترین ساعات حریق در شبانه‌روز بین ۱۲ظهر تا ۱۸ است و در شمال کشور ماه‌های آذر، دی و بهمن و در خارج از شمال ماه‌های خرداد، تیر و مرداد حادترین ماه‌های حریق و ایام تعطیل و روزهای آخر هفته بحرانی‌ترین روزهای وقوع حریق در هفته هستند.»

سودجویان عرصه‌های طبیعی را برای افزایش اراضی آتش می‌زنند | بیشترین آتش‌سوزی‌ جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟ + اینفوگرافیک

کد خبر 815136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha