وزش باد شدید در استان‌های شمالی کشور منجر به آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان و مازندران شد. ظهر دوشنبه (۶ آبان ماه) اعلام شد که ۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان گیلان دچار حریق شده است. در حالی که عصر دوشنبه اعلام شد که ۱۵۰ هکتار از اراضی دچار حریق شده است.

حريق

به گزارش همشهری آنلاین، حریق در عرصه‌های جنگلی شهرستان‌های رشت، سیاهکل، آستارا، رضوانشهر، شاندرمن ماسال، فومن، رودبار، تالش، شفت، املش و لاهیجان اتفاق افتاد. مدیرکل مدیریت بحران استان گیلان در این باره به روزنامه همشهری گفت: «وزش باد شدید و کم‌سابقه‌ای را در گیلان شاهد بودیم که همین اتفاق سبب آتش‌سوزی در جنگل شد. وزش باد ویرانگر بود به طوری که نیروهای امدادی امکان نزدیک شدن به نقاط آتش‌سوزی را نداشتند. تلاش نیروهای امدادی این بود که حریق به سمت خانه‌های مسکونی و مردم نشود، زیرا گسترش آتش‌سوزی به حدی بود که امکان داشت به روستاها برسد.»

محمدرضا حق‌بین عنوان کرد: «حدود ۵۲ نقطه از گیلان دچار حریق شد که دوستان منابع طبیعی، محیط زیست و با کمک‌های مردمی تقریبا اطفاء شده است. آتش‌سوزی جنگل در ۶ شهرستان نیز مهار شد، اما هنوز به اطفاء کامل نرسیده است.»

او تاکید کرد: «فقط آتش‌سوزی بین شهر ماسال و فومن اطفاء حریق نشده و همچنان تلاش نیروهای دستگاه‌های مختلف استان برای اطفاء حریق در این منطقه ادامه دارد.» حق‌بین یادآور شد: «۶ خانه ییلاقی در شهرستان تالش که فصلی از این خانه‌ها استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه داخل جنگل بودند، گرفتار آتش‌سوزی شدند.»

مدیرکل مدیریت بحران گیلان گفت: «تاکنون حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی دچار حریق شده است. خوشبختانه اکثر آتش‌سوزی در مراتع اتفاق افتاده و به دلیل اینکه درختان رطوبت بالا را داشتند، کمتر دچار آتش‌سوزی شدند. البته در ماسال و فومن درختان جنگل دچار آتش‌سوزی شدند.»

او اضافه کرد: «امشب (دوشنبه ۶ آبان) پیش‌بینی بارندگی شده و ما امیدوار هستیم که اطفاء کامل حریق صورت بگیرد.»

آتش سوزی درختان شکسته در مازندران

وزش باد شدید جنگل‌های تنکابن و نوشهر در استان مازندران  را به آتش کشید. مدیرکل مدیریت بحران مازندران به همشهری گفت: «متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی گفته می‌شود که ۴۰ هکتار از اراضی استان مازندران دچار آتش‌سوزی شده در حالی که چنین اخباری کذب است و به طور کلی ۴ هکتار از اراضی که شامل درختان شکسته بود، آتش گرفته است. البته ما همیشه اعلام کردیم که درختان شکسته در جنگل معضل جدی در استان است و باید فکری برای آن شود.»

حسینعلی محمدی ادامه داد: «در حال حاضر اطفاء حریق از طریق بالگرد و همچنین ۲۳ اکیپ عملیاتی و امدادی زمینی صورت می‌گیرد. البته به واسطه سرعت وزش باد آتش سوزی مهار شده، اما اطفاء کامل حریق هنور صورت نگرفته است. امیدوار هستیم امشب اطفاء حریق در جنگل‌های تنکابن به طور کامل صورت بگیرد.»

او گفت: «با اینکه به طور مستمر به مردم و مسافران توصیه می‌شود که در جنگل آتش روشن نکنید و اگر این کار را انجام می‌دهید، در نهایت قبل ترک محل آتش را خاموش کنید، اما متاسفانه توصیه‌ها یک وقت‌هایی به جایی نمی‌رسد. طوری که ما همچنان درگیر اطفاء حریق هستیم.» او عنوان کرد: «شواهد و قرائن حاکی از این است که عامل انسانی سبب آتش‌سوزی شده است. برای همین، ما پیگیری‌های لازم را با دستور دادستانی پس از اطفاء حریق انجام می‌دهیم تا عامل یا عاملان اصلی را شناسایی شوند.»

مدیرکل مدیریت بحران مازندران درباره وضعیت نوشهر نیز اضافه کرد: «در شهرستان نوشهر آتش سوزی داشتیم که درختان راش بود و به دلیل سطحی بودن حریق، به طور کامل اطفاء شده است.»

احتمال آتش‌سوزی در اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل روز دوشنبه اعلام کرد احتمال رخداد آتش‌سوزی در جنگل‌های اردبیل با توجه به کاهش رطوبت هوا و خزان برگ‌های درختان جنگلی در فصل پاییز وجود دارد. محمود قلی‌زاده در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به کاهش رطوبت هوا و خزان برگهای درختان جنگلی در فصل پاییز و وزش بادهای شدید در منطقه احتمال آتش سوزی در جنگل‌های استان بیشتر شده لذا از کشاورزان، دامداران، گردشگران و تمام کسانی که در محیط‌های طبیعی و باز برای فعالیت یا تفریح حاضر می‌شوند درخواست داریم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند.»

کد خبر 811151
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha