شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: جشن خودکفایی سیمان اگر چه در 24 فروردین امسال تلاشی را به تصویر کشید

 که دولت‌های گذشته زمینه‌ساز برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری آن بودند، اما این جشن در دوره کنونی به دلیل کاهش روند اجرای طرح‌های عمرانی دولت و رکود ساخت‌وساز، برای فعالان عرصه سیمان خوشایند نبود.

چه؛ وقتی می‌توانیم از برگزاری جشنی که در آن خبر افزایش تولید سیمان کشور را سر می‌دهیم خرسند باشیم که متناسب با این ظرفیت، تقاضا ایجاد کنیم.

مدیرعامل توسعه و سرمایه غدیر می‌گوید: در این مجموعه شاهد افزایش تولید یک میلیون تنی در سال بودیم؛ اما این جهش تولید در حالی است که توان تولید سیمان کشور بسیار بیشتر از تقاضا است.علی بد، در گفت‌وگو با همشهری توضیح می‌دهد: این کاهش تقاضا برای تولید‌کنندگان صنعت سیمان ایجاد مشکل می‌کند.

وی با اشاره به این که رکود بخش ساختمان و همچنین کاهش مصرف طرح‌های عمرانی دولت، اصلی‌ترین عوامل کاهش تقاضای سیمان است، خاطرنشان می‌کند: کاهش 10 درصدی تقاضای سیمان طرح‌های عمرانی نسبت به فروردین‌ماه سال گذشته خود موید این امر است.

تاثیر کندی روند طرح‌های عمرانی دولت در حالی به‌عنوان یکی از عوامل مهم مازاد تولید و زیان‌دهی تولیدکنندگان سیمان مطرح می‌شود که داوودی- معاون اول رئیس‌جمهور- در جشن خودکفایی سیمان با اشاره به آغاز اجرای 100هزار طرح عمرانی در دولت نهم اعلام کرد: 53 هزار طرح پایان‌یافته و 47 هزار طرح نیز در دست اجراست.

مدیرعامل توسعه و سرمایه غدیر، رکود موجود در طرح‌های عمرانی را ناشی از کاهش قیمت نفت و مشکلات اعتباری این طرح‌ها ذکر کرده و معتقد است که این کاهش تقاضای سیمان در داخل باید با ایجاد بازارهای صادراتی جدید جبران شود.

وی تاکید می‌کند که باید به دنبال ایجاد ترمینال‌های صادراتی به منظور پوشش خسارات ناشی از رکود داخل بود.عضو هیات مدیره سیمان غدیر نیز به ما می‌گوید: هم‌اکنون بازار داخل کشش تولید و ظرفیت فعلی سیمان را ندارد.

علی ادهمی تصریح می‌کند: این کاهش تقاضا که از زمستان سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد باعث مازاد تولید کارخانه‌های سیمان کشور و زیان‌دهی این بخش‌ها شده است.

وی با اعلام این که هم‌اکنون فعالان بخش سیمان در حال زیان‌دهی هستند، ادامه می‌دهد: 6 سال گذشته هم تولید سیمان از مصرف سبقت گرفت؛ اما در آن مقطع تولید‌کنندگان به دلیل وجود بازارهای صادراتی لطمه‌ای ندیدند.

عضو هیات مدیره سیمان غدیر، در مورد ایجاد بازارهای صادراتی در شرایط موجود می‌گوید: نهایی شدن قراردادها برای ورود به بازارهای خارجی بسیار زمان‌بر است.وی ادامه می‌دهد: ما منکر ظرفیت تولید بالای سیمان در کشور نیستیم؛ اما به‌عنوان یکی از قطب‌های تولیدی این محصول در منطقه بازاری برای عرضه نداریم.

اگر چه در روز جشن خودکفایی با اعلام افزایش ظرفیت سیمان مطرح شد: «نیاز کشور در مقطع فعلی جشن خودکفایی سیمان را معنا می‌بخشد؛

اما اعلام نشد که این نیاز در چه بخش‌هایی از کشور است به شکلی که فعالان سیمان با حجم مازاد  سیمان تولیدی در کارخانه‌های خود روبرو هستند و سیلوهای موجود کفاف این ظرفیت را نمی‌کند.در شرایط فعلی  عرضه در بازار سیمان کشور بیشتر از تقاضا بوده است.

کد خبر 81484

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز