دیگر بر کسی پوشیده نیست که در کنار تحصیل و آموزش‌های آکادمیک، کودکان به مهارت‌آموزی با هدف افزایش دستاوردهای مادی و معنوی در زندگی خود، نیاز دارند. مهارت‌های مختلفی که هر یک می‌تواند زیربنای کسب موفقیت در عرصه‌های گوناگون افراد محسوب شوند.

هوش مالی

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: مانند آموزش مهارت‌های اقتصادی که به استقلال و سودآوری‌های مالی می‌انجامد. برای رسیدن به نتایج مطلوب و قطعی بهتر است آموزش اینگونه مهارت‌های موثر را از سنین پایه شروع کنید. «شیرین توانا»، روانشناس کودک در این باره می‌گوید: «همه افراد در بازه‌های زمانی مختلف ناگزیر به اخذ تصمیماتی مالی و اقتصادی هستند. تصمیم‌ها و انتخاب‌هایی که اگر با پشتوانه مهارت و دانش همرا باشد، سود و ثروت یکی از خروجی‌های آن خواهد شد. با این توضیح، ضروری‌ست که برای آموزش مهارت استقلال مالی به فرزندانتان چند نکته و تکنیک کلیدی را در نظر بگیرید.»

توانا می‌افزاید: «نتایج تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری نشان داده است که کودکانی که با مفهوم پول، پس‌انداز و شیوه‌های کسب درآمد آشنا می‌شوند در آینده احتمال موفقیت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری‌های کلان مالی آنها نسبت به سایر افراد بیشتر است. این نه به آن معناست که دنیای کودکانه فرزندانمان را قرار است با جزییات و چالش‌های جدی مالی و اقتصادی خراب کنیم بلکه بدان معناست که هوش مالی کودکان آماده و تقویت کنیم. در گام نخست بهتر است پول را در قالب بازی و داستان به فرزندان معرفی کنیم و ارزش آن را گوشزد کنیم. البته در این قسمت به عنوان والد وظیفه داریم که طبق یک برنامه زمانی مشخص مانند هفتگی و ماهانه به آنها پول جیبی پرداخت کنیم. در گام بعدی از آنها بخواهیم برای ایجاد توازن بین دخل و خرج، ایده و برنامه مالی پیشنهاد دهند و کمیت پس‌اندازهای خود را هر بار ارتقا بخشند تا به اصل پول‌سازی، سرمایه‌اندوزی و بودجه‌بندی برسند. در این زمینه، کارکرد قلک و افتتاح حساب بانکی را فراموش نکنید. به کودک خود یاد دهید که برای هزینه‌ها و خریدهای خود، برنامه و اولویت‌بندی در نظر بگیرد. در واقع با این شیوه، هدفمندانه به خرید مایحتاج خود خواهد پرداخت.»

بیشتر بخوانید: چطور به کودکان در مورد پول و مدیریت مالی آموزش دهیم؟

کد خبر 814655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha