جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به تلاش برخی گروه‌های لبنانی برای تقسیم این کشور تاکید کرد که با هر اندیشه‌ و ایده‌ای برای تجزیه و تقسیم لبنان مقابله خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان، سید حسن نصرالله در سخنرانی امروز 25 اردیبهشت خود که به مناسبات فارغ التحصیلی 2هزار و 883 دانشجوی بخش بسیج تربیتی حزب‌الله در جنوب بیروت ایراد کرد، با اشاره به خواست برخی برای تقسیم لبنان تاکید کرد: ما خواستار لبنانی یکپارچه، ملت و دولتی متحد هستیم و با هر اندیشه‌ای برای تقسیم لبنان که به ذهن هر کسی خطور کند، مقاومت می‌کنیم.

وی افزود: برخی گروه‌های سیاسی در لبنان اندیشه تقسیم را در سر می‌پرورانند و برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی می‌کنند ولی باید بگویم که فدرالیسم در لبنان جایی ندارد.

سیدحسن نصرالله تصریح کرد: هرگونه اصلاح اساسی در نظام باید براساس گفت‌‌وگو و توافق جدی ملی باشد زیرا اعمال یک خواست و اراده گاهی پیامدهای خطرناک‌تری از اینکه نظام کنونی با نواقصش باقی بماند به همراه دارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: ما خواهان لبنانی هستیم که کشور متعلق به همه افراد آن باشد و همگان در حقوق و وظایف مساوی باشند.

سید حسن نصرالله گفت: ما از حامیان ملت واحد و دولتی واحد هستیم و باید از این سخن که قائل به ملت‌های لبنانی  است خود را برهانیم.

ما یک ملت هستیم و منافع ما در امنیت، ثبات، آزادی، حق حاکمیت، استقلال، رفاه اجتماعی و اقتصادی و همه امور دیگر زندگی یکی است و فقط در تشخیص آن اختلاف داریم.

دبیرکل حزب الله لبنان در بخشی دیگری از سخنان با تمجید از تلاش دانشجویان این کشور برای فراگیری علم و دانش خطاب به آنان گفت: شما صحنه‌ای روشن و واضح برای کسانی ارائه کرده‌اید که به قدرت نیروهای معارض لبنان برای اداره لبنان تردید دارند.

نصرالله گفت: اندیشه‌های شما که بر قدرتمندترین جباران دنیا غالب شد، قادر است که کشوری بزرگ‌تر از لبنان را نیز اداره کند و مخالفان روی شکست شما در اداره کشور حسابی شکست خورده بازکرده‌اند و می‌گویند اگر معارضان در انتخابات پارلمانی پیروز شدند با آنان همکاری نمی‌کنیم ولی ما می‌گوییم که مایلیم شما با ما مشارکت کنید زیرا ما خواهان مشارکت هستیم.

وی همچنین خطاب به مخالفان گروه‌های معارض لبنان[جریان حاکم] تصریح کرد، کسانی که می‌گویند اگر معارضان در انتخابات پیروز شودند قادر به اداره لبنان نخواهند بود.

من به تمامی این افراد می‌گویم که شراکت در حکومت و اداره کشور حق ماست ولی اگر در صورت پیروزی در انتخابات قصد نداشته باشید ما را شریک کنید، به شما التماس نخواهیم کرد.

نصرالله افزود :کسانی که به در اختیار داشتن یک سوم از وزرای کابینه توسط مخالفان اعتراض دارند باید این سوال را مطرح کنند که در زمان نخست‌وزیری رفیق حریری چرا وی از تشکیل دولت در آخرین روزهای زندگی خود انصراف داد؟بدین ترتیب ایده یک سوم وزرا که اکنون به عنوان یک سوم تعطیل کننده  [یک سوم بعلاوه یک کرسی های دولت] خوانده می‌شود، از ایده‌های رفیق حریری بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: ما در مرحله‌ای جدید قرار داریم و باید مسئولیت‌پذیر باشیم. مسئولیت ساخت کشور، دولتی قدرتمند و عادل هستیم زیرا قدرت بدون عدالت دیکتاتوری است و عدالت بدون قدرت بی‌پشتیبان است.

سیدحسن نصرالله با اعلام اینکه  ما خواهان دولتی هستیم که پارلمانی قدرتمند داشته باشد، افزود: ما دولتی می‌خواهیم که از پارلمان قدرتمند و دستگاه قضایی مستقل و ارتشی توانمند برخوردار باشد. اختلاف‌ها بر سر راهبرد دفاعی و سلاح مقاومت است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: ما هنوز بر این موضوع تاکید می‌کنیم که هیچ منافاتی میان این نیست که لبنان هم دولتی قوی و مقاومتی قدرتمند داشته باشد.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: ما در پی دولتی هستیم که اصلاحات اداری واقعی ایجاد کند و کشور را نیک و موثر اداره کند. ما خواهان قوانین انتخاباتی نوین و ایجاد دولتی هستیم که از پس بحران‌های معیشتی برآید.

وی با اشاره به دستگاه قضای لبنان گفت: دستگاه قضایی باید قدرتمند و مستقل از سیاستمداران و همه پایگاه‌های سیاسی رسمی و غیر رسمی باشد و آنچه اکنون در لبنان هست، دستگاه قضایی نیست بلکه آمیزه‌ای از قضات پاکدامن، فاسد، آزاد، مستقل در تصمیم‌گیری است.

وی افزود: این چه دستگاه قضایی است که مزدوران و جاسوسان را برای یک ماه یا یک سال محکوم به حبس می‌کند ولی پس از آن آزاد می‌شوند و برخی از آنان دوباره روی به جاسوسی می‌آورند و بعد افسران بلندپایه را به زندان می‌اندازند.

آیا این دستگاه پاکدامن و مستقل است؟
نصرالله تاکید کرد: ما خواهان دستگاه قضای واقعی، مستقل و قدرتمندتر هستیم که طبق عدالت قانون را اجرا کند. ما در پی حکومت وحدت ملی هستیم.

حکومت وحدت ملی بهترین گزینه برای لبنان است زیرا حکومتی که جریان‌ها و گروه‌های اساسی ملت لبنان را نادیده بگیرد در لبنان موفق نمی‌شود حالا این حکومت چه از موافقان باشد چه از جریان معارض.

دبیرکل حزب لبنان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اولین سالروز درگیری در لبنان که در پی تصمیم دولت فواد سنیوره مبنی بر غیرقانونی اعلام کردن شبکه مخابراتی حزب الله در گرفت، اظهار داشت: هفتم ماه می 2008 روز مبارکی برای مقاومت در لبنان بود.

وی گفت: ما در اپوزیسیون تصمیم گرفتیم که در این شرایط بر این موضوع اشاره‌ای نداشته باشیم چرا که باعث تحریک شده و اوضاع را به هم می‌ریزد ولی متاسفانه طرف مقابل از تمامی اهرم‌ها برای برانگیختن این موضوع استفاده کرده و گمان کرد سکوت ما در برابر این موضوع بیانگر خجالت و یا ضعف ماست.

سه شنبه 17اردیبهشت سال 1387(هفتم ماه می 2008) بود که دولت لبنان طی دو مصوبه، شبکه مخابراتی حزب الله را غیرقانونی و "وفیق شقیر رئیس دستگاه امنیتی بیروت را از مقام خود برکنار کرد.

در پی این اقدام غیرقانونی دولت لبنان، حزب‌الله این اقدام دولت سنیوره را اعلام جنگ  علیه خود خواند و اعلام کرد که این شبکه در جنگ 33روزه با رژیم صهیونیستی در سال 2006 نقشی کلیدی و اساسی داشته است و از دولت فواد سنیوره خواست تا در تصمیمات خود در این باره تجدید نظر کند. در جریان این درگیری‌ها، دستکم60تا 80 نفر کشته و 205 نفر دیگر زخمی شدند.

سیدحسن نصرالله در ادامه سخنان خود افزود: ما به احترام خون پاک شهدای هفتم ماه می 2008 در برابر این طوفان رسانه‌ای سکوت کردیم و تنها به این سخن اکتفا می‌کنم که کسانی که از هفتم ماه می سخن می‌گویند به یاد بیاورند که پنجم ماه می چه کردند.

آنها اموری را تصویب کردند که علیه مقاومت بود. آیا امروز کسی شک دارد که اسرائیل در لبنان با پیشرفته‌ترین وسایل استراق سمع می‌کند؟ مهم‌ترین سلاح مقاومت و دقیقا مهم‌ترین سلاح در زمان جنگ 2006 شبکه مخابرات ویژه حزب‌ بوده که سیستم بسیار پیشرفته‌ای علیه استراق سمع داشت.

دولت لبنان عصر پنجم ماه می تصمیمی را خارج از چارچوب اتخاذ کرده و سیستم مخابراتی حزب‌الله و افراد دست‌اندرکار آن را به سیستم قضایی واگذار کرد.

همه باید بدانند که روز پنجم ماه می روزی ننگین برای دولت سابق لبنان بود چرا که تصمیم گرفت کاری را انجام دهد که اسرائیل در 33روز جنگ قادر به تحقق آن نشد.

دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر اینکه  ما ظرف روزهای گذشته خبرهای زیادی شنیدیم در این زمینه که بسیاری از افراد مقاومت قبل از روز هفت می به بیروت منتقل شدند این سوال را مطرح کرد که چه کسانی بیروت را پر از افراد امنیتی و نیروهای شبه‌نظامی دقیقا قبل از مصوبه دولت در روز پنجم ماه می کرد؟ طرح و برنامه چه بود؟ آنها می‌خواستند دولت، پنجم می طرح‌ها را تصویب کند و سپس حزب‌الله تظاهراتی را برگزار می‌کرد یا بیانیه‌ای می‌داد و سپس آنها وارد مرحله دوم می‌شدند.

در این مرحله سکوت حزب‌الله باعث می‌شد تا آنها وارد درگیری با ارتش شوند. طرح آنها ظرف مدت گذشته بر ایجاد درگیری میان ارتش و مقاومت متمرکز بود ولی آنها در این طرح همیشه شکست خوردند چرا که ما ارتشی ملی و میهنی داریم.

وی افزود: آنها به خوبی می‌دانستند که چه می‌خواهند بکنند و چه مناطقی را قصد دارند از باقی مناطق جدا کنند.

آنها می‌خواستند بیروت را تبدیل به فضایی سرشار از درگیری کنند و سپس از نیروهای بین‌المللی بخواهند که وارد فعالیت شده و بیروت را از درگیری نظامی مذهبی نجات دهند.

اگر واقعا این تصمیم وجود نداشت چرا دولت عصر پنجم ماه می تا صبح جلسه‌اش را طول داده و با عربستان تلفنی هماهنگ کرد؟ دولت سابق لبنان تصمیم گرفت تا کشور را وارد جنگ مذهبی میان شیعه و سنی کند و آنچه که گروههای مخالف انجام داد این بود که مانعی سریع در برابر جنگ مذهبی و طائفه‌ای در لبنان و بیروت ایجاد کند.

هفتم ماه می خون‌‌ها و جان‌های زیادی حفظ شد که در پنجم ماه می تصمیم به ریختن آنها گرفته شده بود.

دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: من تمام سال گذشته بر این موضوع تاکید داشتم ولی اکنون با توجه به حملات تبلیغاتی روزهای گذشته به صراحت می‌گویم که هفتم ماه می 2008 روز مبارکی برای مقاومت در لبنان بود.

هفتم ماه می روزی بود که لبنان را در برابر راه‌حل قرار داده و از بن‌بستی که آنها کشور را بدان راهنما شده بودند، نجات داده و باعث انتخاب رئیس‌جمهور توافقی و دولت وحدت ملی شد.

لبنانی‌ها ظرف سال گذشته روزهای نسبتا آرامی داشتند و این را مدیون خون شهدایی هستند که هفتم ماه می بر زمین ریخته شد.

سیدحسن نصرالله گفت : سخنان و شعارهایی را شنیدیم با این مضمون که هفتم ماه می را فراموش نمی‌کنیم.

من به شما می‌گویم که ما از شما می‌خواهیم این روز را فراموش نکنید چرا که این خواسته واقعی ماست. هفتم ماه می نباید فراموش شود تا کسی دیگر هرگز مرتکب حماقت پنجم ماه می‌ نشود.

قرار است دبیرکل حزب‌الله لبنان دوشنبه شب به مناسبت شصت و یکمین سالروز اشغال فلسطین و نیز درباره شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و مانور اسرائیل و مسئولیت‌های لبنان در قبال آن سخنرانی کند.

کد خبر 81420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز