پنجشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیرکل جنبش حزب الله لبنان، موافقت مشروط خود را با تشکیل دولت وحدت ملی در این کشور اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سید حسن نصرالله در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار لبنان با مهم توصیف کردن انتخابات پارلماتی آینده این کشور تصریح کرد: در صورتی‌که اقلیت پارلمانی لبنان که حزب الله نیز جزو آن است در جریان انتخابات قانونگذاریِ هفتم ژوئن درلبنان به پیروزی دست یابد، با تشکیل دولت وحدت ملی موافقت خواهد کرد.

سیدحسن نصرالله باردیگر پیروزی جریان حامی مقاومت موسوم به جریان هشتم مارس یا مخالفان را در انتخابات پارلمانی به نفع لبنان و مردم و ضامن تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت نمایندگان همه قشرهای مردم این کشور دانست.

وی با اشاره به اینکه پیروزی اقلیت پارلمانی، راه را برای تشکیل دولت وحدت ملی بازخواهد کرد، افزود: دولت وحدت ملی به همگان اجازه خواهد داد تا همه در دولت مشارکت داشته باشند تا هیچکس نتواند در تصمیم‌گیری‌ها یکجانبه عمل کند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: پیروزی مخالفان (جریان هشتم مارس که طرفدار مقاومت است ) و دستیابی به اکثریت کرسی های پارلمانی هدف حزبی و طایفه‌ای و مذهبی و گروهی نیست بلکه هدف ملی است زیرا دستیابی مخالفان به اکثریت کرسی های مجلس آینده ، عامل تثبیت و حمایت از گزینه های ملی بزرگ و گزینه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بزرگ است.

وی باردیگر خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مصلحت و آینده لبنان و حل مشکلات و امنیت و ثبات و اقتدار لبنان در گرو تفاهم و مشارکت همه لبنانی ها در اداره امور کشورشان است و دستیابی مخالفان به اکثریت کرسی ها راه تشکیل دولت مشارکت ملی واقعی را هموار می کند اما دستیابی موافقان فعلی (جریان چهارده مارس) به اکثریت کرسی ها، راه را به روی تشکیل دولت مشارکت ملی خواهد بست.

سید حسن نصرالله گفت: برنامه مخالفان (جریان هشتم مارس ) مبتنی بر مشارکت است اما برنامه موافقان این است که اکثریت حاکم باشد و اقلیت مخالف باشند.

وی همچنان تاکید کرد که باید فرصتی برای لبنان فراهم شود تا دولت مشارکتی تشکیل شود و پیروزی مخالفان و کسب اکثریت کرسی ها ضامنی برای مشارکت همه لبنانی ها در ادامه امور است، به همین دلیل می گوییم برای جلوگیری از انحصارطلبی و منطق انحصارطلبی و باز کردن راه به روی مشارکت همه در اداره امور کشور، مصلحت لبنان در گرو پیروزی مخالفان و کسب اکثریت کرسی های پارلمانی توسط انها است زیرا انها در عمل به وعده ها و تعهدات خود یعنی تشکیل دولت وحدت و وفاق ملی پس از انتخابات صادق و جدی هستند چه بر اساس اصل دادن یک سوم تضمینی به طرف دیگر یا بر اساس نمایندگی فراکسیونهای پارلمانی در دولت آینده بر اساس تعداد نمایندگانش.

دولت وحدت ملی کنونی در لبنان که حزب الله و متحدانش در آن حق وتو دارند در ژوئیه 2008 تشکیل شد و به درگیریهای بین لبنانی ها پایان داد.

وی خاطرنشان کرد ، ذکر چند نکته را ضروری می دانم نکته اول اینکه انتخابات آینده ، انتخابات بسیار مهمی است و اصل بر این است که مانند انتخاباتی که در هر کشوری برگزار می شود دموکراتیک برگزار شود.

سیدحسن نصرالله اضافه کرد : انتخابات برای تشکیل مجلس جدید برگزار می شود که متعاقب آن دولت جدید شکل می گیرد به همین دلیل این انتخابات اهمیت بسیار بالایی دارد که اهمیت آن بر هیچ یک از لبنانی ها پوشیده نیست.

دبیرکل حزب الله با این یادآوری که مجلس نمایندگان وظیفه تدوین قوانین در همه  زمینه ها ، تصویب بودجه ، انتخاب رئیس جمهور و تعیین نخست وزیر را برعهده دارد ، گفت : مردم لبنان مسئولیت ملی دارند تا در این انتخابات شرکت کنند و نمایندگانشان را برای تشکیل مجلس نمایندگان که جایگاه حساس و سرنوشت ساز در نظام لبنان دارد انتخاب کنند.

سیدحسن نصرالله ادامه داد ، برنامه انتخاباتی ما با توجه به اهمیتش برای تشریح به زمان و فرصت مناسبی نیاز دارد به همین دلیل حاج محمد رعد رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان آن را در یک کنفرانس مطبوعاتی یا یک تجمع عمومی در روزهای آینده اعلام خواهد کرد.

دبیرکل حزب الله گفت : برنامه انتخاباتی شامل عناوین مختلف و دربرگیرنده مقدمه سیاسی مهمی است که طبعا در مقدمه این برنامه به دیدگاه های اساسی حزب الله درباره وضعیت کلی کشور، اصلاح سیاسی ، اداری ، قضایی ، اقتصادی و مالی ، بخش آموزش و پرورش ، نهادهای جامعه مدنی ، رسانه ها ، جوانان ، زنان ، موضوع اخلاقی ، بهبود و توسعه خدمات رسانی در زمینه اجتماعی ، موضوع انرژی و حمایت از منابع و عنوان محیط زیست پرداخته شده است و در این راه از تجربه امام موسی صدر و سخنانش الگوبرداری کرده ایم.

وی افزود : برنامه انتخاباتی خود را با توجه به یادداشت تفاهم میان حزب الله و جریان ملی آزاد ( به رهبری میشل عون ) و مشترکات و تفاهمات با نیروهای مخالف ( جریان هشتم مارس ) که در سالهای گذشته آن را بیان کردند تدوین و آماده کردیم که البته برای ما الزام آور است و برای همپیمانان ما الزام آور نیست هرچند معتقدم وقتی آنها این برنامه را ملاحظه کنند می بینند هیچ تناقضی میان برنامه ما و برنامه آنها وجود ندارد .

دبیرکل حزب الله لبنان باردیگر خاطرنشان کرد : پس از آنکه رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت ( محمد رعد ) برنامه انتخاباتی را بیان کرد در برنامه های مختلف تلویزیونی به تشریح دیدگاهایمان خواهم پرداخت .

سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از سخنانش به برنامه هدفمند در داخل و خارج لبنان برای مخدوش کردن وجهه جنبش مقاومت حزب الله اشاره کرد و گفت : طبعا از سالها پیش تلاشهایی برای مخدوش کردن وجهه حزب الله چه در داخل یا جهان عرب یا جهان آغاز شده است و در این راه برخی کشورها و رسانه هایشان با امکانات فراوان مالی و مراکز مخصوصی در جهت مخدوش کردن وجهه حزب الله فعالیت کرده اند اما خدا را شکر تاکنون تا حد زیادی شکست خورده اند ، حتی در داخل لبنان برخی جریانهای سیاسی و رسانه ای مستقیم حزب الله را متهم می کنند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد ما همانند انتخابات پارلمانی گذشته ، بر اساس تاریخ جهادی و سیاسی و اجتماعی و مبارزاتی و دستاوردهای خود در سطح ملی شرکت می کنیم .

وی در ادامه گفت : موضوع بعدی فضای آشتی ، وضعیت مخالفان ( جریان هشتم مارس که طرفدار مقاومت است) و رهبران آنهاست ، طبعا پس از جنگ جولای 2006 [آشنایی با پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه با اسرائیل] و آغاز تحرکات جنبش ملی مخالف لبنان به این شکل ، در برخی رسانه ها به غلط حزب الله را رهبر مخالفان و به عمد ، دیگر جریانهای سیاسی مخالف را دنباله رو حزب الله خطاب می کردند و اینگونه توهین به آنها می کردند در خالی که چنین تعاریفی نادرست است ، البته اگر در موافقان (جریان چهارده مارس) این گونه است من چیزی نمی دانم و نمی خواهم آنها را متهم به چیزی کنم.

دبیرکل حزب الله در این حال گفت: ما در معرفی نامزدهای دیگر گروه‌های مخالفان (جریان هشتم مارس) بر خلاف آنچه برخی رسانه ها می گویند هیچ دخالتی نمی کنیم همه گروههای مخالف دوست و همپیمان ما هستند و ما به همپیمانان خود احترام می گذاریم و در این چارچوب تاکید می کنم ائتلافات انتخاباتی ما ، شفاف و روشن و علنی خواهد بود ما به فهرست های مخالفان در همه حوزه ها پایبند هستیم و در حوزه هایی که نامزد معرفی نکرده ایم از نامزدهای مخالفان (جریان هشتم مارس طرفدار مقاومت)حمایت خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: نامزدهای حزب الله بر اساس وابستگی عشایری یا خانوادگی و یا شهر و روستا انتخاب نشده اند اینها نامزدهای حزب الله هستند که می دانید حزب الله ،حزب مقاومت و مردمی است ما اسامی نامزدها را که بیانگر اعتماد رهبران حزب الله به آنهاست و بر اساس شایستگی های آنها برای برعهده گرفتن نقش مسؤولانه انتخاب کرده‌ایم.

دبیرکل حزب الله گفت : کرسی پارلمانی پاداش به افراد نیست کرسی پارلمانی یکی از مکانهای مسؤولیت پذیری حزب الله است بنابراین ما به صورت متعادل و منسجم و هماهنگ حرکت می کنیم.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد ، ما به گزینه‌ها و اراده مردم احترام می‌گذاریم و امیدواریم نامزدهای ما اعتماد و رضایت مردم را به دست آورند.

دبیرکل حزب الله در پایان سخنانش ، اسامی نامزدهای حزب الله را برای انتخابات آینده اعلام کرد که محمد رعد رئیس فراکسیون فعلی این جنبش (وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان از جمله این افراد است.

کد خبر 77969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز