جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

تقریبا در مطب همه پزشکان 2 نوع بیمار وجود دارد؛ بیمارانی که از مدت‌ها قبل وقت ویزیت گرفته‌اند و سر ساعت مشخصی با پزشک ملاقات می‌کنند

و بیماران بین مریض که  مورد اورژانسی‌تری برایشان پیش آمده و نمی‌توانستند از قبل وقت بگیرند که به این بیماران به اصطلاح بیماران بین مریض می‌گویند.

وقت بین مریض به این معنی است که بیماران در فاصله بین ویزیت بیماران وقتی، یا فرصت ناشی از حضور نیافتن یک بیمار در مطب با پزشک ملاقات می‌کنند. اما گاهی تعداد بیماران بین مریض از بیمارانی که از قبل وقت گرفته‌اند هم بیشتر شده و این امر موجب ضایع شدن حقوق بیماران وقتی می‌شود.

به‌عنوان مثال، گاهی بیمارانی که از مدت‌ها قبل وقت گرفته‌اند نه تنها سر ساعت تعیین شده با پزشک ملاقات نمی‌کنند، بلکه با تاخیر یک یا حتی 2‌ساعته ویزیت می‌شوند. بهتر است اولویت ویزیت با بیمارانی باشد که وقت گرفته‌اند. البته تردیدی وجود ندارد که بیماران وقتی در موارد اورژانسی، همکاری لازم را با بیماران بین مریض و بدحال خواهند داشت.

سفر سبز

در شرایطی که آلودگی هوا روز به روز بیشتر می‌شود و هر بخشی از جامعه شعار‌های مختلفی برای مقابله با آلودگی هوا دارد، اجرای طرح‌هایی از قبیل دوچرخه‌سواری همگانی یک الگوی مثال‌زدنی برای آن دسته از افرادی است که برای مقابله با آلودگی هوا تنها به شعار‌های غیر‌عملی اکتفا می‌کنند.

بسیاری از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر از در نظر گرفتن دوچرخه برای رفت و آمد مردم از برخی مترو‌ها  به پارکینگ نزدیک آن قدردانی کرده‌اند.

به گفته شهروندان، هرچند هنوز فرهنگ استفاده از این دوچرخه‌ها بین همه شهروندان جا نیفتاده است اما مسافران مترو می‌توانند با استفاده از این دوچرخه‌ها در قبال ارائه مدرک شناسایی، خود را به پارکینگ برسانند.

به این ترتیب، استفاده تلفیقی از مترو و دوچرخه یک سفر درون شهری سبز را برای شهروندان طراحی می‌کند تا در جریان آن هم به محیط زیست کمک کرده باشند و هم با رکاب زدن، سلامت بدن‌‌شان را تضمین کنند.

هشدار‌های عملی

هشدار دادن به مردم در مورد رعایت نکات ایمنی به خصوص در هنگام رانندگی یکی از اقداماتی است که اداره راهنمایی و رانندگی آن را در برنامه کاری خود قرار داده است. معمولا  این هشدار‌ها از طریق پخش تیزر‌های تلویزیونی یا نصب بیلبورد‌ها در سطح شهر به مخاطب منتقل می‌شود.

با وجود اینکه این روش در جلب توجه مخاطبان مؤثر است اما یک روش دیگر نیز وجود دارد و آن هشدار های عملی است. در این روش که معمولا در جاده‌های خارج از شهر انجام می‌شود، اسکلت یک خودروی تصادفی که به شدت آسیب دیده است در معرض دید رانندگان قرار می‌گیرد.

با توجه به اینکه این خودروی آسیب دیده نتیجه بی‌توجهی به مقررات یا بی‌احتیاطی است، می‌تواند تا حدود زیادی روی رانندگان تاثیر بگذارد. از این نمونه می‌توان در تیزر‌های تلویزیونی یا در کنار بیلبورد‌های خیابانی هم استفاده کرد تا تاثیر عمیق‌تری بر رانندگان گذاشته و آنها را به دقت بیشتر در رانندگی و رعایت قوانین تشویق کند.  

پارک پر هزینه

با توجه به نزدیک شدن به اواخر اردیبهشت، رفته رفته شکوفه‌های بهاری جای خود را به میوه‌های خوشمزه روی درختان می‌دهند و با  وزش باد، مقدار زیادی شکوفه و شیره درختان روی زمین می‌ریزد.

از سوی دیگر، با توجه به گرم‌تر‌شدن هوا و تابش آفتاب، رانندگان ترجیح می‌دهند خودرویشان را در سایه پارک کنند و در حاشیه خیابان‌ها و کوچه‌ها، سایه درختان بهترین مکان برای پارک خودرو است. با این حال باید توجه داشت که این سایه برای خودرو‌ها چندان هم کم‌ هزینه نیست و ریختن شیره درختان روی خودرو می‌تواند به رنگ آن آسیب بزند.

بهتر است برای پیشگیری از این مشکل هنگام پارک خودرو از پوشش پارچه‌ای یا پلاستیکی مخصوص استفاده یا اینکه آثار آلودگی را در اولین فرصت از روی بدنه خودرو پاک کرد.

کد خبر 81403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز