یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

اگر دیوار‌نویس‌ها و تابلو‌نویس‌های اسپری به دست، بد خط و بی‌هنر نبودند، معلوم نبود مسافران جاده‌های بین شهری به جای مقصد مورد نظر، سر از کجا در می‌آوردند.

دیوار‌نویس‌ها،گاه مسیر‌های غلط را نیز روی این تابلو‌ها می‌نویسند تا شاید به وسیله گمراه شدن مردم کمی تفریح کنند.این افراد که تابلو‌‌های شهر را با بوم نقاشی و  دفتر مشق اشتباه گرفته‌اند، عادت دارند انواع و اقسام شکلک‌ها و جملات بی‌معنی را روی تابلو‌های راهنمای مسیر رسم کنند.

البته محتویات تابلو‌های راهنمای مسیر به این دست‌خط‌های میخی ختم نمی‌شود و گاهی اوقات بخشی از آنها مملو از تبلیغات شرکت‌ها و فروشندگان گوناگون می‌شود. از سوی دیگر، میزان بالای پرس و جوی راننده‌ها هنگام سفر‌های بین شهری به خوبی نشان از ناکافی بودن تابلو‌های راهنمای مسیر است؛

به طوری که حتی در برخی مناطق دارای آثار تاریخی و فرهنگی تنها راه پیدا کردن این آثار، پرس و جو از اهالی بومی منطقه است و هیچ‌ تابلویی در این زمینه یافت نمی‌شود.

برچسب‌های جدید اتوبوسی

این اواخر برچسب‌های جدیدی روی اتوبوس‌ها دیده می‌شود که نشان از خطر فراموش شدن برخی هنجار‌های ارزشمند  جامعه دارد.

برای نمونه برچسب روی شیشه اتوبوسی که در تصویر مشاهده می‌کنید به خوبی نشان می‌دهد که فرهنگ احترام به افراد مسن و بلند شدن بر‌ای جا دادن به آنها کمرنگ شده است و برای یادآوری آن گاهی باید به این نوع برچسب‌ها متوسل شد.

گاهی حتی با ورود افراد جانباز و معلول که صندلی‌های ردیف جلو به آنها اختصاص دارد برای نشستن در اتوبوس‌ باید منتظر تذکر دیگران به مسافران ردیف نخست بمانند.

به نظر برخی شهروندان، احترام به سالمندان و افراد جانباز و معلول موردی است که باید به وسیله والدین به فرزندان آموزش داده شود زیرا در غیر این‌صورت مضرات نبود این فرهنگ خود را خارج از اتوبوس نیز نشان می‌دهد.

پاتوق‌های پنجره‌ای

در حالی که رستوران، پارک و کافی شاپ، بهترین مکان‌ها برای تبدیل شدن به یک پاتوق دوستانه هستند و حضور در آنها موجب تجاوز به حقوق دیگران نمی‌شود، برخی از افراد علاقه عجیبی به پاتوق کردن در کوچه‌ها دارند. این افراد بدون هیچ دلیل منطقی زیر پنجره یکی از ساختمان‌های کوچه را به عنوان پاتوق انتخاب کرده و وقت و بی‌وقت به پاتوقشان سر می‌زنند.

این در حالی است که این پاتوق‌های پنجره‌ای بر خلاف رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها ساعت کار نداشته و علاقه‌مندان به این پاتوق‌ها در هر ساعتی از شبانه روز به آن مراجعه می‌کنند. این موضوع موجب سلب آسایش از ساکنان ساختمان و محل شده و در بسیاری از موارد اعتراض‌ها به نتیجه نرسیده و کار به مشاجره و حتی درگیری می‌رسد.

این درحالی است که توجه به حقوق دیگران جزء اصول اولیه فرهنگ شهروندی به شمار می‌آید و این افراد باید توجه داشته باشند که ساکنان محله و ساختمان نباید به‌طور اجباری خاطرات و داستان‌های آنها را که با صدای بلند تعریف می‌کنند، بشنوند.

اگزوز‌هایی که سوراخ می‌شوند

آلودگی صوتی به خصوص در شهر‌های بزرگ یکی از عوامل ایجاد استرس و افسردگی برای شهروندان به‌شمار می آید. شهروندان شهر‌های بزرگ تقریبا در تمام طول روز و حتی شب درگیر صدا‌هایی هستند که از تجهیزات ساخت دست بشر به گوش می‌رسد و کمتر پیش می‌آید که صدا‌های طبیعی مانند صدای پرندگان یا جریان آب گوش شهروندان را نوازش دهد.

خودرو‌ها و دیگر وسایل نقلیه از جمله منابع آلودگی صوتی هستند که گاهی با برخی دستکاری‌ها، آلودگی صوتی‌شان چند برابر می‌شود.

متاسفانه برخی افراد با دستکاری کردن اگزوز خودرو و سوراخ کردن آن موجب می‌شوند که صدای بسیار گوشخراشی از خودرو به گوش برسد و با این صدا بیش از پیش گوش شهروندان را تحریک می‌کنند.

خوب است ماموران راهنمایی و رانندگی با صاحبان خودرو‌ها و موتورسیکلت هایی که صدا‌های ناهنجار تولید می‌کنند، به شدت برخورد کنند.

کد خبر 81042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز