تهران روز دوشنبه درحالی میزبان رئیس‌جمهور کوبا، آن‌هم پس‌از حدود ۲۲ سال بود که کارشناسان معتقدند این سفر را می‌توان نقطه‌عطفی در روابط دو کشور دانست؛ مناسباتی که با توجه به رویکردهای مشترک تهران – هاوانا، زمینه‌ساز نقش‌آفرینی ویژه ایران در حیات خلوت آمریکا شده‌است.

ایران و کوبا

همشهری‌آنلاین - گروه سیاسی: این درحالی‌است که دو کشور پرونده‌های سیاسی – اقتصادی متنوعی با هدف گسترش روزافزون همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف روی‌میز دارند و از اراده کافی باهدف توسعه همه‌جانبه مناسبات نیز برخوردارند. دراین میان اما با آغاز به‌کار دولت‌سیزدهم و در اولویت قرار گرفتن رویکرد «دیپلماسی همسایگی»، فصل جدیدی در مناسبات تهران – هاوانا گشوده شده‌است. دراین چارچوب هم بود که کوبا، یکی از سه مقصد سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور به آمریکای‌لاتین بود که با امضای ۶ سند همراه بود.

رویکردهای مشترک تهران - هاوانا

رئیس‌ کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین، با اشاره به اهمیت سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران اظهارکرد: سفرهای دیپلماتیک اخیر میان مقام‌های ایرانی و کوبایی و همچنین تعامل‌ها بین مجالس دو کشور، از شکل‌گیری عزم ویژه‌ای درمیان مسئولان دوطرف باهدف گسترش بیش‌از پیش همکاری‌های دوجانبه حکایت دارد.

عباس مقتدایی با اشاره به دور جدید مناسبات تهران – هاوانا افزود: آغاز دولت‌سیزدهم و در دستورکار قرار گرفتن «دیپلماسی همسایگی» از یک‌سو و رویکردهای مجلس یازدهم در حوزه سیاست‌خارجی و «دیپلماسی اقتصادی» ازسوی دیگر زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های ایران با کشورهای حوزه آمریکای‌لاتین و به‌ویژه کوبا شده‌است.

وی با تاکید بر پیشینه دو کشور در مقاومت علیه زورگویی‌های آمریکا و دولت‌های غربی، تصریح کرد: رویکردهای مشترک ایران و بسیاری از کشورهای حوزه دریای کارائیب، که به نوعی حیات خلوت آمریکا نیز به‌حساب می‌آید و واشنگتن همواره به‌دنبال نفوذ و توسعه نقش‌آفرینی خود دراین منطقه بوده، زمینه‌ساز افزایش رزافزون همکاری‌های جمهوری‌اسلامی با این کشورها در حوزه‌های متنوع شده‌است.

ایران در حیات‌خلوت آمریکا چه می‌کند؟

رایزنی‌های دیپلماتیک در سطوح مختلف

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس ادامه‌داد: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از دولت‌ها و مردم حوزه آمریکای‌لاتین مخالف سلطه آمریکا براین منطقه هستند، گسترش روابط با ایران از اهمیت‌ خاصی برخوردار است.

مقتدایی افزود: با توجه به همه این موارد و البته پیشینه رقابت‌های شرق و غرب در آمریکای‌لاتین، توسعه روابط با کوبا، به‌عنوان کشوری با جایگاه ویژه دراین منطقه و همچنین دارای رویکردها و سوابق سیاسی ضدامپریالیستی، از اهمیت قابل‌توجهی برای جمهوری‌اسلامی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه برای ایران مهم است با کوبا مناسبات حداکثری داشته باشد، ادامه داد: اکنون در همه سطوح درحال رایزنی‌های راهبردی با هاوانا هستیم. با توجه به چنین رویکردی هم بود که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس در مذاکرات رئیس‌جمهور کوبا و هیات همراه با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس حضور داشت.

مقتدایی عنوان کرد: دیدار رئیس‌جمهور کوبا با رئیس قوه مقننه نشانگر اهمیت ویژه شکل‌دهی به دور تازه‌ تعامل‌های دوجانبه برای مقام‌های دو کشور است.

همگرایی در سازمان‌های بین‌المللی

رئیس‌ کمیته دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به وجوه دیگر اهمیت توسعه مناسبات دوجانبه تهران – هاوانا اظهارکرد: با توجه به اینکه ایران و کوبا درحال نقش‌آفرینی موثری در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی هستند و رویکردهای آنها نیز هم‌راستا با یکدیگر است، توسعه همکاری‌ها میان دوطرف از اهمیت روزافزونی برخوردار است.

مقتدایی رویکردهای مشترک دوطرف در عرصه‌های بین‌المللی حد بالاتری از روابط فی‌مابین را ایجاب می‌کند، ادامه‌داد: با توجه به اینکه کوبا از کشورهای مهم جنبش عدم‌تعهد نیز به‌حساب می‌آید، این سفر می‌تواند در پیگیری اهداف ترسیم شده ازسوی تهران و هاوانا نقش مهمی ایفا کند.

وی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران در راستای تامین منافع دوطرف و همچنین تامین منافع ملی ایران است، گفت: باید با پیگیری توافق‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف و اجرایی‌سازی آنها، بیشترین بهره را از این سفر بریم.

بهره‌مندی از ظرفیت‌های دوجانبه

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به اینکه کوبا در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی، از توانمندی‌های قابل‌توجهی برخوردار است، اظهارکرد: تبادل دریایی و بهره‌گیری از خطوط ارتباطی اقیانوسی میان ایران و کشورهای حوزه دریای کارائیب، ازجمله کوبا، می‌تواند منافع ملی دو کشور را تامین کند؛ ظرفیت‌هایی که درباره ونزوئلا نیز مطرح است.

مقتدایی با تاکید بر اینکه تهران و هاوانا می‌توانند در زمینه تعامل‌های اقتصادی – تجاری، صنعتی، تاسیسات و زیرساخت‌ها و همچنین گردشگری همکاری‌های گسترده‌تری داشته باشند، عنوان کرد: این دو کشور در زمینه مراودات پولی – بانکی و همچنین دلارزدایی از مبادلات دوجانبه نیز به یکدیگر کمک کنند؛ رویکردی که در زمینه مقابله با تحریم‌های غربی – آمریکایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی اضافه‌کرد: کوبا محصولات صادراتی مهمی در حوزه‌های کشاورزی و غذایی، مانند شکر یا در بخش شیلات دارد که می‌تواند بخشی از نیازهای ما را تامین کند. مرکبات و قهوه از دیگر محصولاتی است که می‌تواند از کوبا وارد بازارهای ایران شود. ازسوی دیگر این کشور بازار مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی مانند ماشین‌الات و تجهیزات زیرساختی و همچنین فراورده‌های شیمیایی باشد. در بخش انرژی، ازجمله در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی نیز کوبا بازار بکری برای ایران به‌حساب می‌آید.

کد خبر 813129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha