چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود عباس در مراسم استقبال از رهبر کاتولیک‌های جهان در بیت لحم بر ضرورت تحقق صلح عادلانه و فراگیر بر اساس معیار تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسراییل تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم استقبال از پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن خوشامدگویی به پاپ تاکید کرد: شما از مشکلات و درد و رنج مردم فلسطین طی 61 سال اشغالگری و خواسته‌های آنها جهت تحقق عدالت و صلح بر اساس عدالت مطلع هستید.

وی هم‌چنین عنوان داشت: شما هم اکنون در خاک مقدسی حضور دارید که به جای ساخت پل‌های ارتباطی در آن دیوار حایلی ساخته می‌شود که موجب انزوای ساکنان آن شده است.

وی با اشاره به اقدامات رژیم اشغالگر علیه مسلمانان و مسیحیان در سرزمین‌های اشغالی و وادار نمودن آنها به مهاجرت از خاک سرزمین‌شان عنوان داشت: اماکن مقدس ما اکنون به جای این که مکانی برای عبادت مومنان باشند، به مراکز گردشگری تبدیل شد‌ه‌اند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خطاب به پاپ تاکید کرد: شما از اوضاع بیت‌المقدس اطلاع کامل دارید و می‌دانید که با توجه به ساخت دیوار حایل مسلمانان و مسیحیان کرانه باختری برای زیارت کلیسای القیامه و مسجد الاقصی نمی‌توانند وارد بیت‌المقدس شوند. همانطور که می‌دانید شهروندان بیت‌المقدس با قلع و قمع حقوق و مصادره اراضی شان روبه‌رو هستند.

وی با تاکید بر هویت عربی بیت‌المقدس اظهار داشت: بیت‌المقدس عربی برای فلسطینیان ارزشمند و پایتخت ابدی فلسطین است.

محمود عباس تاکید کرد: ما خواهان تحقق صلح هستیم و در عین حال بر ضرورت احترام به حقوق بشر تاکید داریم.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت‌های جامعه بین‌المللی از راهکار تشکیل دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل ما نیز از تشکیل کشور فلسطین که بتواند در امنیت و ثبات در کنار اسراییل زندگی کند، حمایت می‌کنیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خاطرنشان کرد: ما خواهان راهکاری عادلانه برای تحقق صلح هستیم که در آن تضمینی برای حق بازگشت آوارگان فلسطینی بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد وجود داشته باشد.

وی هم‌چنین تاکید کرد: کشورهای عربی و علاوه بر آن‌ها 57 کشور عربی و اسلامی نیز بر این مساله که بیت‌المقدس باید پایتخت کشور فلسطین باشد تاکید دارند و ما هم‌چنان برای تحقق حقوق مان پافشاری می‌کنیم؛ به رغم تمامی قربانیانی که در این راه اعطا کرده و مشکلاتی که در حمله اخیر اسرائیل به غزه متحمل شده‌ایم.

محمود عباس بار دیگر با خوشامدگویی به پاپ تاکید کرد:‌ آمال، اهداف و رویاهای ساکنان اماکن مقدس این است که روزی فرا برسد در این سرزمین نه مانع امنیتی وجود داشته باشد نه دیوار حایل نه اسیر و نه آواره، بلکه همه ساکنان این منطقه نیز مانند مردم دیگر مناطق جهان از زندگی مرفه برخوردار باشند و شاهد رشد و شکوفایی این سرزمین پاک باشند.

بر اساس گزارش شبکه خبری الجزیره، وی عنوان داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا مشکلات ملت فلسطین پایان یابد و صلح و دوستی محقق شود.

پاپ نیز طی سخنانی در این مراسم وجود روزنه‌های امید برای تحقق ثبات بین فلسطین و اسراییل را خواستار شد.

وی تاکید کرد: چنانچه صلح در این سرزمین محقق شود فرصت بهتری برای تمامی ساکنان این منطقه ایجاد خواهد شد و به نفع دو ملت خواهد بود.

پاپ گفت: ‌فلسطینیان خواستار ممانعت از ویرانی و تحقق امنیت هستند و ما نیز در این سرزمین حضور یافتیم تا برای تحقق صلح و حمایت از فلسطینیان تلاش کنیم. ما امیدواریم که سرانجام صلح در این سرزمین محقق شود.

پاپ بندیکت شانزدهم نیز از فلسطینی‌ها خواست تا با "هر گونه تحریک برای متوسل شدن به اقدامات خشونت بار و تروریسم" مقابله کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان تاکید کرد: من از تمام جوانان در سراسر اراضی فلسطینی امروز این خواهش را دارم که اجازه ندهید تلفات و تخریب‌هایی که شاهد آن بوده‌اید باعث ایجاد نفرت در قلب‌هایتان شود.

وی افزود: در عوض بگذارید آنچه که تجربه کرده‌اید عزم شما را برای ایجاد صلح بیشتر کند.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ از جامعه جهانی نیز خواست تا برای ایجاد راه‌حلی برای درگیری چند دهه‌ای خاورمیانه از نفوذ خود استفاده کند.

پاپ پس از ورود به کرانه باختری گفت: من از تمام طرفین این درگیری‌ طولانی می‌خواهم تا هرگونه اختلاف و شکاف را که هنوز در راه آشتی وجود دارد، کنار گذارند و با سخاوتمندی و شفقت بدون هر گونه تبعیض با یکدیگر مذاکره کنند. همزیستی عادلانه و صلح آمیز بین مردم خاورمیانه تنها می‌تواند از طریق وجود یک فضای همکاری و احترام متقابل که در آن حقوق و کرامت تمام افراد به رسمیت شناخته شود، وجود داشته باشد. به ویژه از جامعه جهانی می‌خواهم تا از نفوذ خود استفاده کند و راه‌حل این درگیری را مشخص کند.

پاپ هم‌چنین از ایجاد یک کشور فلسطینی به طور علنی حمایت کرد و خطاب به محمود عباس، گفت: آقای رئیس جمهور! واتیکان از حق ملت شما برای داشتن یک کشور مستقل فلسطینی در سرزمین اجدادی شما که در صلح و امنیت با همسایگانش و در چارچوب مرزهای به رسمیت شناخته شده بین‌المللی به سر برد، حمایت می‌کند.

وی هم‌چنین با اعلام این که از رنج پناهندگان فلسطینی خبر دارد با آنها ابراز همبستگی کرد و گفت:‌ من نیز در غم خانواده‌هایی که بی‌خانمان شده‌اند شریکم. امروز از اردوگاه آوارگان فلسطینی "عایده" دیدن خواهم کرد تا همبستگی خود را با مردمی که چیزهای بسیار زیادی را از دست داده‌اند، اعلام کنم.

رهبر کاتولیک‌های جهان هم‌چنین با فلسطینیانی که عزیزان خود را از در جنگ اخیر غزه از دست داده‌اند، ابراز همدردی کرد و خواستار کمک بین‌المللی در بازسازی این منطقه شد.

وی ابراز امیدورای کرد که بهبود شرایط امنیتی باعث ایجاد آزادی بیشتر رفت و آمد برای فلسطینیان شود

کد خبر 81296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز