دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان، در سفری بی‌سابقه وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

 این سفر به‌شدت مورد انتقاد گروه‌های فلسطینی قرار گرفته است. پاپ 5 روز در سرزمین‌های اشغالی خواهد بود. وی پیش از سرزمین‌های اشغالی، از اردن دیدن کرده بود. جنجال‌های اسرائیل علیه پاپ در ماه‌های اخیر، موضوع صلح اعراب و اسرائیل و روی کار آمدن دولت افراطی در اسرائیل همه و همه باعث شده تا سفر پاپ به منطقه بیش از آنچه تصور می‌شود، مهم باشد. پاپ در این سفر به غزه نخواهد رفت و طبیعتا با مسیحیان این منطقه هم دیداری نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاپ در فرودگاه بن گوریون، طی مراسمی که به مناسبت استقبال از وی برگزار شده بود، گفت: امیدهای تعداد بی‌شماری از مردان، زنان و کودکان برای آینده‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر به نتیجه مذاکرات صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها بستگی دارد.

پاپ افزود: از تمامی این مسئولان درخواست می‌کنم که در جست‌وجو ی راه حلی عادلانه برای مشکلات معوقه، هر راه عملی را مورد بررسی قراردهند تا مردم این منطقه بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند.

وی از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست تا به یک توافق صلح دست یابند.

براساس گزارش شبکه خبری الجزیره، ناظران معتقدند رژیم صهیونیستی که دارای 150 هزار مسیحی است، توجه زیادی به سفر پاپ در جهت بهبود وجهه‌اش بعد از جنگ نوار غزه خواهد کرد.

ناظران همچنین گفته‌اند از اهداف سفر پاپ به سرزمین‌های اشغالی بررسی توقف مهاجرت مسیحیان از خاورمیانه است. سفر پاپ به سرزمین‌های اشغالی، هزینه‌های امنیتی فراوانی را بر صهیونیست‌ها تحمیل کرده است.

واکنش شدید جهاد اسلامی

جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز همزمان با ورود پاپ به سرزمین‌های اشغالی، با صدور بیانیه‌ای، دیدار پاپ بندیکت شانزدهم از سرزمین‌های اشغالی را فروتنی در برابر اشغالگری و نادیده گرفتن صحنه‌های هولوکاست واقعی ارتش اسرائیل در نوار غزه دانست.

جهاد اسلامی فلسطین در این بیانیه با اشاره به توهین اخیر رهبر کاتولیک‌های جهان به پیامبر اکرم و اسلام که حتی با عذرخواهی از مسلمانان نیز همراه نشد، نوشت: پاپ بندیکت شانزدهم در دیداری که اهداف و عنوان آن کاملا مشخص است، وارد سرزمین‌های اشغالی شد.

در این بیانیه، اظهارات اخیر پاپ در اردن را که در آن بار دیگر نسبت به تحریک مسلمانان اقدام کرده بود، تقبیح شده و تاکید کرد که در این اظهارات، وی احساسات مسلمانان را نادیده گرفت و از آشتی تاریخی مسیحیان و یهودیان سخن به میان آورد.

براساس این بیانیه، وی از حج مسیحیان در مکان مقدس یاد کرد و این موضوع را نادیده گرفت که این مکان مقدس کشوری اشغال شده است و وجود صهیونیست‌ها در آنجا حضور باطلی است که جنگ‌های زیادی را بر پا کرده و هزاران قربانی بر جای گذاشته است.

جهاد اسلامی در این بیانیه وجود اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، پاکسازی نژادی و رویارویی با مقدسات اسلامی و مسیحی با هدف یهودی‌سازی‌ این منطقه را تهدیدی علیه مکان‌های مقدس در سرزمین‌های اشغالی دانست.

این بیانیه در ادامه اشاره کرد که گویا چشمان پاپ تلاش‌های صهیونیست‌ها برای سرقت اماکن مقدس مسیحیان و تجاوز به آنها را ندیده است یا گوش‌هایش صدای بولدوزرهایی که خانه‌های مسلمانان و مسیحیان را در قدس ویران می‌کند، نشنیده است؛ همان‌هایی که در برابر غول یهودی‌سازی و شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

این جنبش بار دیگر از پاپ خواست تا به‌علت توهینی که به اسلام و پیامبر اسلام کرده است، از مسلمانان عذرخواهی کند.

همچنین در بیانیه این جنبش از پاپ خواسته شده تا در برابر ظلم محاصره‌ای که در راستای سیاست‌های تجاوزطلبانه اشغالگر نژادپرست علیه ملت فلسطین به وقوع می‌پیوندد، موضعی موافق با رویکرد‌های آزادگان جهان اتخاذ کند.

در پایان این بیانیه آمده است: فروتنی در برابر یهود و نفاق صهیونیست‌ها حالتی از بی‌اعتمادی در پی خواهد داشت و هرگز در تحکیم مناسبات میان اسلام و کلیسای غربی نمی‌تواند تاثیر داشته باشد.

تردیدهای یهودیان

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک‌های جهان در حالی وارد اسرائیل شده است که یهودیان با دیده تردید به او می‌نگرند و این سفر را به دقت زیر نظر دارند.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیه امروز، پاپ به‌خاطر برخی اشاره‌هایش به مسئله هولوکاست بسیاری را در دنیای یهودیت نگران کرده است.

ارتباط او با دوره جنگ جهانی دوم، آلمانی بودنش و عضویتش در واحدی در ارتش آلمان مسائلی است که یهودیان به راحتی فراموش نمی‌کنند. پاپ همچنین کشیشی را که منکر هولوکاست بوده، عفو کرده است.

البته پاپ بعدا گفت که از دیدگاه‌های این کشیش اطلاع نداشته است.پاپ یک بار نیز با دفاع از پاپ دوازدهم - کشیش دوران جنگ جهانی دوم - خشم یهودیان را برانگیخت.
یهودیان معتقدند پاپ دوازدهم با اعلام بی‌طرفی درواقع برای حمایت از یهودیان در جنگ اقدامی نکرد.

به گزارش این شبکه تلویزیونی، پاپ در سفر به اسرائیل، قصد دارد از موزه هولوکاست دیدار کند اما در نظر برخی، این اقدام تازه اول راه برای پاپ است تا زخم‌های کهنه را التیام بخشد

کد خبر 81145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز