اعضای شورای شهر در رابطه مشکلات معلولان در جلسه امروز به طرح نکات مختلفی پرداختند. نجفی در این رابطه گفت: سالانه بین  ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر به دلیل تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند.

تردد معلولان

به گزارش همشهری آنلاین، گزارش رئیس سازمان بهزیستی کشور در جلسه امروز –یکشنبه-شورای شهر قرائت شد و اعضای شورا نیز به طرح مسائلی در رابطه با جامعه معلولان و آسیب‌های اجتماعی پرداختند.

  • مهدی اقراریان رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر: باید انتخاب شهردار تهران به عنوان دستیار رئیس جمهور در ساماندهی آسیب‌های اجتماعی را به مثابه یک فرصت در نظر گرفت. درخواست ما این است که شهردار تهران گزارشی از اقدامات را در شورا پس از انتصاب در این مسئولیت ارائه دهد.سالانه تعداد بسیار زیادی به جامعه معلولین اضافه می‌شود. بخش عمده‌ای از دلایل این معلولیت، حوادث ترافیکی است و شهرداری تهران می‌تواند با اصلاحات ترافیکی، از افزایش تعداد معلولین جلوگیری کند.
  • زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا: افراد دارای معلولیت‌های پنهان که در ارائه خدمات نادیده گرفته می‌شوند، معلولان ذهنی هستند. پرسش ما این است که آیا فرآیندهای قانونی برای ارائه خدمات تخصصی به این افراد در نظر گرفته شده است؟ اقداماتی در اداره کل سلامت شهرداری تهران در حال انجام است، با این وجود نیازمند تعامل بین شهرداری و سازمان بهزیستی هستیم تا از موازی کاری جلوگیری شود. جلساتی در مدت اخیر برگزار شده و شاخص‌هایی برای ارائه خدمت به معلولین ذهنی وجود ندارد و به نظر می‌رسد تعیین این شاخص‌ها در اقدامات هم افزا، با تعامل بین دو نهاد به نتیجه برسد. سیکل دستگیری و رهاسازی معتادان معیوب است. مدل‌سازی فراگیر با تکیه بر تمام ابعاد توانمندسازی باید در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد و امکان ارجاع مددجویان به مراکزی به جز مراکز ماده ۱۶، باعث اثرگذاری بیشتر امور می‌شود.
  • علوی رئیس کمیته اجتماعی شورا: در بحث توانمندسازی زنان سرپرست خانوار باید مرز بین خدمات‌رسانی به این خانواده‌ها مشخص شود تا یک فرد دو خدمت از دو بخش مجزا دریافت نکند و باید اقدامات در این حوزه مدیریت شود. در بحث آسیب فرار از منزل در کنار مداخلات به موقع سازمان بهزیستی و شهرداری، همراهی و همکاری سامانه ۱۲۳ و ۱۳۷ می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.
  • سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا: در ماده ۲ قانون حمایت از معلولان وظایفی برای نهادها و مجتمع‌های مسکونی در نظر گرفته شده است. در صدور پایان کار، طراحی ساختمان‌ها برای معلولان بررسی می‌شود؛ هرچند سازه‌های اجاره‌ای در ساختمان‌ها، هنگام صدور پایان کار نصب و پس از صدور آن جمع آوری می‌شود.پرسش ما بر این است در نهادهای حاکمیتی چه اقدامات حمایتی از معلولان صورت گرفته است؟ شهرداری تهران اماکن ورزشی متعددی را با تجهیزات تخصصی برای معلولان در نظر گرفته اما آیا در دیگر نهادها نیز چنین امکانی فراهم شده است؟ ۳۰ درصد از منابع انسانی نهادها باید از معلولان باشند، پرسش ما این است که تا چه اندازه از معلولان در ادارات مشغول به کار شده اند؟
  • جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای شهر: ما ستاد مناسب‌سازی در شهرداری داریم و این ستاد نیازمند ارتقاء است تا هماهنگی‌های بین بخشی برای مناسب‌سازی و دسترس پذیر کردن شهر محقق شود اما قدرت و حد نظارت ضعیف به نظر می‌رسد. بودجه متمرکز برای مناسب‌سازی باید در بودجه شهرداری تهران در نظر گرفته شود؛ این بودجه در سازمان‌های مختلف توزیع شده و آن را به مناسب‌سازی تخصیص می‌دهند اما از کمیسیون برنامه و بودجه درخواست داریم بودجه متمرکز را در دستور کار قرار دهد.شاید هزینه مناسب‌سازی در برخی پروژه‌ها بالا باشد باید به طور جدی از ادامه کار پروژه‌هایی که مناسب‌سازی را در دستور کار قرار نداده اند، به طور جدی خودداری شود و این پروژه ها با تعجیل به بهره برداری نرسد.
  • سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا: در بحث درمان روحی و جسمی و تخصیص کمک هزینه پرستاری برای معلولین در قانون حمایت از معلولان،متأسفانه اقدام چندانی در این زمینه انجام نشده و از مجلس نیز درخواست داریم که بودجه خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شود. سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر به دلیل تصادفات جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند، نقش شرکت‌های خودروساز در این خصوص بسیار مورد اهمیت است؛ وزارت راه‌وشهرسازی نیز باید در اصلاح جاده‌های خارج از شهر دقت کافی را داشته باشد. شهرداری می‌تواند در سایر بخش‌ها نیز همکاری‌هایی را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و سلامت محور، با سازمان بهزیستی داشته باشد تا راهکارهایی برای رفع مشکلات معلولان ارائه شود.
  • حبیب کاشانی خزانه دار شورا: یکی از کارهای سازمان خدمات رسانی است اما وظیفه دیگر شناسایی معلولان توانمند و استعدادیابی آنهاست؛ باید در راستای مسئولیت‌های اجتماعی کمک شود که هر هفته ۲ ساعت برنامه برای ایجاد انگیزه در افراد دارای معلولیت در تلویزیون پخش شود و بنده نیز در این خصوص حمایت و همکاری لازم را خواهم داشت.
  • سید احمد علوی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر: هریک از وزارت خانه‌ها وظایفی را در قبال معلولان و سالمندان دارند که ۲۰ تا ۲۵ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند و جامعه باید برای تردد این افراد شرایط مناسبی داشته باشد؛ لذا وزارت خانه‌ها نیز در کنار مدیریت شهری به وظایف خود عمل کنند.پیش بینی ۶۰ میلیارد تومان برای مناسب سازی در سال اول دوره ششم مدیریت شهری انجام شد و این رقم امروز به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی هفت میلیارد تومان بود. این کمک هزینه امسال به ۷۰ میلیارد تومان افزایش یافته که در متمم بودجه، احتمالاً به یکصد میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. شهرداری تهران پرداخت این هزینه را بر عهده گرفته و امیدواریم دیگر نهادها نیز مسئولیت خود را انجام دهند.
کد خبر 812646
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha