مجموع نظرات: ۱۷
شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۳
۱ نفر

مرحوم محمدعلی نوید از کارآفرینان مطرح نیم قرن گذشته تهران است. کارآفرینی که توانمندسازی نسل جوان و توسعه و رونق صنعت کشور برایش مهم‌ترین دغدغه بود و تا پایان عمر پربرکتش همواره در این مسیر بود. قصه زندگی این کارآفرین را بخوانید.

نوید

همشهری آنلاین- بهاره خسروی : مرحوم محمدعلی نوید از کارآفرینان مطرح نیم قرن گذشته است که تأسیس شرکت ایران‌تراک، نمایندگی انحصاری کامیون‌های داف، شرکت گروه صنعتی سپاهان، تولید لوله و پروفیل، شرکت تهران‌تراک برای واردات خودرو سواری داف، شرکت ایران الکتروالکتریک (تولید کلید و پریز)، شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، واحد شیشه دارویی مفیدـنفیس‌شیشه، شرکت نخ نفیس نساجی جامعه و... را در کارنامه کارآفرینی‌اش دارد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

موتور داف هلندی با آبگوشت روشن شد!

او در سال ۱۳۰۴ در سه‌راه امین‌حضور به دنیا آمد. پدر محمدعلی معمار و برادرش هم در صنف آینه‌کاری مشغول بود. بالطبع او هم باید راه پدر و برادر را دنبال می‌کرد. اما پدر تمایل چندانی نداشت که محمدعلی معمار شود. با تشویق پدر این جوان جویای کار بعد از ترک مدرسه در کلاس ششم ابتدایی در کارگاه فنی مربوط به نصب و تعمیر موتور یکی از اقوامشان بدون دستمزد شروع به کار کرد.

علاقه به کارهای فنی باعث شد تا محمدعلی از نبوغ و استعداد درونی‌اش برای درآمدزایی کمک بگیرد و نخستین اقدامش تهیه آبگوشتی بود که با استفاده از حرارت خروجی یکی از موتورهای کارگاه پخت! عطر و طعم خوشمزه غذا نظر کارگران کارگاه را به خودش جلب کرد و باعث شد برای روزهای بعد سفارش غذا دهند و چنین بود که با درآمد همین کار یک دوچرخه خرید، چیزی که جزء رؤیاهایش بود.

این کارآفرین خلاق تقریباً از اواسطه دهه بیست و خروج متفقین از تهران سفرهایش را به شهرستان‌ها و کشورهای همسایه شروع کرد. او لوازام و تجهیزات دست‌دوم انبارشده را می‌خرید و بعد از تعمیر، آنها را می‌فروخت. علاوه بر آن، کار خرید و فروش لوازم یدکی را هم انجام می‌داد. کارگاه اولیه مرحوم نوید در خیابان باغشاه بود و در همسایگی‌اش هم کارگاه زغال‌فروشی بود که در آن فردی با عنوان محمدعلی بابایی مشغول کار بود. این همسایگی سرآغاز دوستی آنها و شروع فعالیت‌های کارآفرینی در حوزه ماشین‌های سنگین شد.

مرحوم نوید بعد از مدتی دوستی با این همسایه شرکت تضامنی نوید و شرکا را راه انداخت و بعدها نامش را به شرکت ایران‌تراک تغییر داد. این شرکت نمایندگی انحصاری کامیون داف هلندی بود و موتورهای داف برای کاربردهای مختلف وارد می‌کرد.

بعدها در کارگاه همین شرکت برای رقابت با برندهای ماک و بنز در بازار ایران گیربکس‌های کامیون‌های داف را متناسب با جاده‌های ایران تغییر ‌دادند و علاوه بر آن، تعمیرگاه و فروشگاه و سیستم سفارش قطعات یدکی هم به فعالیت این کارگاه اضافه شد. البته او در سال ۱۳۵۶ این شرکت را واگذار کرد.

راه‌اندازی شرکت تهران‌تراک برای واردات خودرو سواری داف و ساخت بخش‌هایی از کمپرسی و تریلر در خیابان قزوین تهران از دیگر فعالیت‌های کارآفرینی مرحوم محمدعلی نوید در حوزه صنعت ماشین‌سازی بود. محمدعلی نوید در شهریور ۱۳۹۱، در ۸۷ سالگی، درگذشت.

کد خبر 812254

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • هوشیاراردلان IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    20 0
    خدارحمت کند چنین افراد با مرام وپاک دست را
  • عباس IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    15 0
    روحت شاد بزرگ مرد
  • حسین IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    3 0
    بهشت جایگاهت.
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
    11 0
    روحش شاد یادش گرامی فقط حیف که نسل چند دهه گذشته دیگه تکرار نمیشه