نشر نو دو کتاب جدید در حوزه اندیشه و ادبیات به چاپ رسانده است. یکی به بعدالطبیعه می‌پردازد و دیگری رمانی است با عنوان «سکوت» با مقدمه مارتین اسکورسیزی نشر نگاه نیز کتاب «واقع گرایی در ادبیات داستانی معاصر» به ویترین کتابفروشی‌ها فرستاد.‌

کتابفروشی

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: نشر نو دو کتاب جدید در حوزه اندیشه و ادبیات به چاپ رسانده است. یکی به مابعدالطبیعه می‌پردازد و دیگری رمانی است با عنوان «سکوت» با مقدمه مارتین اسکورسیزی نشر نگاه نیز کتاب «واقع گرایی در ادبیات داستانی معاصر» به ویترین کتابفروشی‌ها فرستاد.‌ با هم نگاهی گذرا و کوتاه بر این سه کتاب داریم:

کتاب مابعد الطبیعه و رمانی با مقدمه اسکورسیزی

مقدمه بر مابعدالطبیعه

کتاب مقدمه بر مابعدالطبیعه نوشته هانری برگسون را سید اشکان خطیبی به فارسی برگردانده و به ‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.

هانری برگسون یکی از مهم‌ترین فیلسوفان فرانسوی قرن بیستم و این کتاب مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌های برگسون در طول ۲ دهه است که به بررسی موضوعات مختلف فلسفی ازجمله زمان، حافظه، آزادی و تکامل پرداخته است. این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات و سخنرانی‌هاست که برگسون در طول ۲ دهه آن را نوشته و ارائه داده است. این آثار نمایشی از تفکر عمیق و پویای برگسون در زمینه‌های مختلف فلسفی است و به موضوعاتی چون زمان، حرکت، حافظه، تکامل و آزادی می‌پردازد.

برگسون در این کتاب، به شیوه‌ای جذاب و قابل فهم از زبان فلسفی استفاده می‌کند. او توانسته است مفاهیم پیچیده فلسفی را به زبانی ساده و روان تبدیل کند؛ به‌طوری که خواننده به راحتی می‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند. همچنین برگسون در این اثر به بررسی مفاهیم پایه‌ای فلسفی می‌پردازد. او به‌ویژه به موضوع «زمان» و «حرکت» توجه دارد و آنها را در قالب تئوری‌های خود درباره حافظه و تکامل مورد بررسی قرار می‌دهد. برگسون مفهوم «زمان واقعی» یا «دوره» را معرفی می‌کند که برخلاف زمان کمی و قابل اندازه‌گیری، بر تجربه‌های شخصی و ذهنی تمرکز دارد. «مقدمه بر مابعدالطبیعه» نشان‌دهنده‌ قله تفکر فلسفی برگسون است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار او شناخته می‌شود. این کتاب به‌دلیل نوآوری‌های فکری و فلسفی برگسون و تأثیرات عمیقی که بر فلسفه مدرن گذاشته است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

مقدمه بر مابعدالطبیعه برگسون که در حکم گفتار در روش اوست، نخستین کتاب فلسفی قرن بیستم است که در عنوان آن، چند سالی پیش از مقدمه بر مابعدالطبیعه هایدگر، لفظ مابعدالطبیعه آمده است. به مناسبت انتشار همین نوشته است که بعدتر نزاع معروف بر سر برگسونیسم درمی‌گیرد. نوشته دوم، فلسفه فرانسوی، گزارشی است از سیر ۳۰۰ ساله فلسفه فرانسوی، از دکارت تا خود برگسون، در بیان فیلسوفی فرانسوی که خود پایی در قرن پشت سر و پایی پایدار و رهگشا در سده پیش رو دارد. از پس این ۲ نوشته، پی‌گفتاری از ژیل دلوز با عنوان «بازگشت به برگسون» آمده که بیش از صرف ستایشی دیگر بار از فیلسوفی بزرگ است؛ تأکیدی است موکد بر اهمیت و معنای امروزین بازگشتن به برگسون. در مجموع «مقدمه بر مابعدالطبیعه» اثری است که خوانندگان را با تفکرات برگسون و دیدگاه‌های او درباره مسائل اساسی فلسفی آشنا می‌کند. این کتاب برای هر کسی که علاقه‌مند به فلسفه و به‌ویژه فلسفه مدرن است، خواندنی و آموزنده خواهد بود.

نشر نو، مقدمه بر مابعدالطبیعه را در۱۲۰ صفحه، به ‌بهای۱۱۰ هزار تومان منتشر کرده است.

کتاب مابعد الطبیعه و رمانی با مقدمه اسکورسیزی

سکوت

رمان «سکوت» نوشته شوساکو اندو را حمیدرضا رفعت‌نژاد به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر نو به چاپ ششم رسیده است.

شوساکو اندو، نویسنده ژاپنی در این رمان، مسیحیت را به باتلاق ژاپن می‌کشاند. خبر رسیده که پدر فریرا، مبلغ عالیرتبه مسیحیت در ژاپن، تحت شکنجه‌های حکومت، از دینش برگشته و ایمانش را از دست داده است. ۳ نفر از شاگردان او که نمی‌توانند چنین چیزی را باور کنند، راهی سفر به ژاپن می‌شوند تا فریرا را بیابند و به دنیای مسیحی ثابت کنند که شکست او غیرممکن است. رمان «روایت سفر» یکی از این شاگردان، سباستین رودریگز، در ژاپن است: خداوند سکوت کرده و تنها باران می‌بارد. تمام صحنه‌های رمان نم کشیده و رطوبت همه‌چیز را پوسانیده است؛ حتی ایمان مسیحی را. سباستین همچنان‌که پیش می‌رود خود را در موقعیتی می‌بیند شبیه به موقعیت مسیح در انجیل: حرکتی از جلیله به جلجتا هنگامی که پدر او را تنها گذاشته و سکوت کرده است. او پیش می‌رود بدون اینکه بداند مسیح است، یا پطروس ترسو و یا یهودای خائن. آیا او می‌تواند از رطوبت باتلاق ژاپن «ایمان سالم» به در ببرد؟ آیا پدر فریرا هم همین راه را رفته بود؟ راه مسیح را، آنجا که خداوند سکوت کرده است و باران و رطوبت «سرزمین آفتاب» تمام دستاوردهای کلیسا را در خود فرو می‌بلعد... اندو با استفاده از ۲ راوی (یک مورخ دانای کل و یک اول‌شخص یعنی سباستین رودریگز) به‌شکلی مؤثر و جذاب این سفر را روایت می‌کند. ضرباهنگ رمان مانند ضرباهنگ انجیل، مدام تندتر می‌شود و از میانه‌های داستان، بستن کتاب کار ساده‌ای نیست؛ به‌خصوص که نثر فارسی کتاب روان و بدون دست‌انداز و در خدمت ضرباهنگ تند داستان از کار درآمده است. این تفسیری است نمایشی و تپنده نه‌تنها از ایمان مسیحی، بلکه از چگونگی آغاز یک دین در سرزمینی بیگانه.

نشر نو این رمان ۲۳۰ صفحه‌ای را به‌بهای ۱۷۰ هزار تومان منتشر کرده است.

کتاب مابعد الطبیعه و رمانی با مقدمه اسکورسیزی

واقع‌گرایی در ادبیات داستانی معاصر

کتاب «واقع گرایی در ادبیات داستانی معاصر» نوشته دکتر فدوی الشکری را به تازگی انتشارات نگاه منتشر کرده است.

در بررسی‌های تحلیلی و انتقادی در زمینه ادبیات داستانی به‌ندرت با اصطلاح «رمان واقع گرا» برمی‌خوریم؛ به‌عبارت دیگر، اغلب نظریه‌پردازان رمان فارسی به انواعی مانند رمان تاریخی، اجتماعی، سوررئالیستی، اقلیمی، روستایی... اشاره کرده اند؛ بدون اینکه جایگاه و موقعیت «رمان رئالیستی فارسی» را تعیین کنند. تا حدی که مطالعات ما نشان داده است، پژوهش‌های جدی و دقیق درباره رمان رئالیستی فارسی صورت نگرفته است و ما برای پر کردن خلأ موجود در این زمینه، باوجود دشواری‌های بسیار که برای هر پژوهنده در این حوزه مطرح است، به انتخاب موضوع «رئالیسم در ادبیات داستانی معاصر ایران» و مخصوصا رمان دست زدیم؛ زیرا تاکنون اثری که بتواند به‌طور همزمان ادبیات داستانی ایران، نظریه رمان و مبحث رئالیسم در ادبیات داستانی فارسی را در بر گیرد، همچنین شیوه تحلیل نوین در پرداختن به رمان‌های واقع گرا را ارائه کند، موجودیت خود را به ثبت نرسانده است.

انتشارات نگاه این کتاب ۶۲۳ صفحه‌ای را با قیمت ۵۷۵ هزار تومان راهی بازار کتاب ایران کرده است.

کد خبر 811812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha