مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

گروه شهری: آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه تهران شرکت کرد.

وی که پیش از حضور در این نمایشگاه از تونل دردست ساخت توحید بازدید کرده بود طی سخنانی گفت: مدیر لایق کسی است که به همه‌ بخش‌ها در قلمرو مسئولیتش توجه مناسب داشته باشد و الحمدالله در شهرداری تهران از این نعمت برخورداریم.

این اظهارنظر از سوی هاشمی تحت‌تأثیر تفاوت زیاد میان 2بازدید وی از تونل توحید ونمایشگاه گل وگیاه که یکی در اوج سختی و زیر زمین و دیگری در نهایت لطافت و ظرافت بود صورت گرفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به 250 میلیارد تومان حجم عملیات ریالی تونل توحید گفت: احداث این تونل از همان اوایل انقلاب مد‌نظر مسئولان نظام بود تا بتوانیم به این وسیله گرهی از ترافیک تهران که عمر مردم را ضایع می‌کند، باز کنیم.

وی از احداث تونل توحید به‌عنوان کاری شجاعانه نام برد وافزود: پروژه تونل توحید یک نمونه تاریخی است که می‌تواند در دنیا به‌عنوان نمونه خوبی از سازندگی مطرح شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه گفت: اینجا هم دنیای دیگری را می‌بینیم. گل و گیاه فضای دیگری دارد.

اگر ما در شهر تهران ساختمان و تونل و راه نداشته باشیم پس به ساختن پارک هم احتیاجی نخواهیم داشت اگر هم در چنین شهری پارک نسازیم تهران دیگر شهر نیست و مجموعه‌ خشن خطرناکی خواهد بود، پس باید متوازن حرکت کنیم.

از نظر این مقام عالی نظام، بشریت نیاز به فضاهای روحبخش و آرام بخش دارد به‌طوری که خداوند در15 – 10 آیه قرآنی کسانی را که مانع استفاده بندگانش از نعمت‌های خدا دادی شوند نکوهش کرده و فرموده است که زمین را مانند مرکب راهواری در اختیار بندگانش قرارداده تا از مواهب زمین به نحو مناسب و یکسان استفاده کنند و حقی از کسی ضایع نشود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنین از ضعف صنعت گل و گیاه در کشور به‌عنوان یک اشکال دلخراش نام برد که سال‌هاست حل آن لاینحل مانده است، این درحالی است که در همین صنعت گل و گیاه و تولید و پرورش گیاهان دارویی هم خیرات فراوانی است، مثلا اینکه با توجه به بیکاری ‌25 درصدی کشور می‌تواند اشتغال خوبی هم ایجاد کند.

یکی از این مشکلات لاینحل مانده در این صنعت به گفته هاشمی رفسنجانی شیوه توزیع و حمل‌ونقل است که به درستی انجام نمی‌شود و گاهی باعث می‌شود قیمت گل از تولید تا مصرف به 10 برابر قیمت اولیه به فروش برسد که همین امر باعث می‌شود این محصول از سبد اقلام خرید خانوارها حذف شده وبه دست‌اندرکاران این صنعت نیز آسیب برسد.

توسعه فضای سبز اسراف نیست

محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز طی سخنانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه گل و گیاه با اشاره به اینکه از مسئول و غیرمسئول زخم زبان می‌شنویم که چرا تهران را در این حجم گلکاری می‌کنید و این اسراف است اما چون این سخنان منطقی نیست به آنها توجه نکرده و استفاده از گل را مصداق اسراف ندانسته و در عین حال برای شهر ضروری می‌دانیم،گفت: ما معتقدیم در ترافیک سنگین تهران و اتوبان‌های پر سر و صدا، در هجوم آلودگی‌های صوتی ، بصری و آلودگی هوا در کنار فشارهای اقتصادی که روح و روان مردم این شهر را تحت فشار قرار داده اگر محیط را زیبا و چشم نواز کنیم به وظیفه خود عمل کردیم.

به همین منظور سعی کردیم بوستان‌ها، فضای سبز، امکانات، آبنمای موزیکال، تجهیزات ورزشی و غیره را در جنوب و شمال شهر تهران به‌طور برابر ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم که گل و گیاه در کنار آثار مثبت روحی در محیط شهری فرصت‌ها و قوت‌های جدی در کشور و در حوزه اقتصاد و صنعت ایجاد می‌کند.

وی توجه به دسترسی و نزدیک بودن به بازارهای هدف را در زمینه گل و گیاه ضروری دانست و بیان داشت: باید با نگاه اقتصادی به این موضوع توجه داشت، یکی از فرصت‌ها این است که هزینه تولید گل در کشور ما به‌مراتب کمتر از دیگر کشورهاست، اما تهدیدها نیز در این زمینه مانع از رشد ما شده است.

شهردار تهران مشکلات موجود در زمینه بسته بندی، حمل‌ونقل، بی‌انضباطی در بعضی حوزه‌ها مانند حوزه حمل‌ونقل هوایی و غیره را از مواردی برشمرد که صدمات جدی به این صنعت وارد می‌کند.

رتبه 17 درتولیدو رتبه 107 درصادرات

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز در این مراسم گفت: هفتمین نمایشگاه گل و گیاه در17 هزار متر مربع فضای بسته و 20‌هزار متر مربع فضای بازو با حضور 200 تولیدکننده داخلی و 41 شرکت خارجی، در مقایسه با سال گذشته 35 درصد رشد داشته است.

علی محمد مختاری افزود: در زمینه تولید گل‌ وگیاه رتبه 17 دنیا و از نظر تنوع گونه‌های گیاهی در رده‌های اول هستیم اما در زمینه صادرات در رتبه 107 قرارداریم.

کد خبر 81148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز