شهرداری تهران عزم خود را برای حل موضوعات محله خلازیر از جمله انتقال ضایعات فروشان ، جزم کرده است

ضایعات فروشان

به گزارش همشهری آنلاین، خلازیر، نامی که این روزها با واژه ساخت‌وسازهای غیرمجاز، تخریب و حوادث تلخ و ناگوار گره‌خورده است. محله‌ای در غرب منطقه ۱۹ که به دلیل وجود زمین‌های خالی به بهشت سوداگران ساخت‌وساز تبدیل شده اما علاوه بر ساخت و سازهای غیرمجاز، این محله کلونی موضوعات دیگری چون تجمع ضایعات فروشان، کارگاه مبل سازی، فروش لوازم دست دوم و .... است. شهرداری تهران پس از ورود به موضوع ساخت و سازهای غیر مجاز و برخورد قاطع با متخلفان، اکنون قصد دارد سایر کلونی های شکل گرفته در این محله را هم ساماندهی کند. آن طور که سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به همشهری می گوید: «شهردار تهران به شدت پیگیر حل موضوعات خلازیر است و این کار در اولویت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دارد.»

انتقال ضایعات با پیوست مطالعات

پس از برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در خلازیر شمالی، ساماندهی خلازیر میانی و جنوبی که در قرق ضایعات فروشان است، در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. این دو لکه به معضل بزرگ منطقه ۱۹ و حتی تهران تبدیل شده است که علاوه بر مسائل زیست‌محیطی به کلونی معضلات اجتماعی تبدیل شده است؛ بنابراین در راستای تأکید شهردار تهران مبنی بر تغییر چهره محلات و مناطق و شهر، انتقال ضایعات فروشان از از خلازیر به شورآباد و حسن‌آباد گزینه ای است که مطرح شده و به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران این موضوع نیازمند بررسی و مطالعات بیشتر است. چرا که با این کار قرار است گره ای از مشکلات تهران باز و معضلی حل شود و اگر انتقال این صنف سبب پراکندگی آنها شود، قطعا کار درست و منطقی نیست.

پاکسازی محله، مطالبه شهروندان

فعالیت صنف ضایعات فروشان در بافت مسکونی، خلازیر مشکلاتی را به ساکنان تحمیل کرده است. به طوری که گفته می شود حجم زباله ها چنان زیاد است (روزانه ۲ هزار تن) که به جای جارو از لودر برای جمع آوری آنها استفاده می شود. همچنین سوزاندن زباله های دپو شده هم گلایه اهالی را در پی دارد. از این رو مردم خواستار جمع آوری و انتقال آنها و پاکسازی محله هستند. شهرداری تهران در انتقال ضایعات فروشان مصر است و پیش بینی شده با تحقق این هدف (انتقال ضایعات فروشان) خلازیر میانی با وسعت ۴۵ هکتار به بافت مسکونی و خلازیر جنوبی (پایین) با وسعت ۴۰ هکتار به بافت تجاری تبدیل ‌شود.

خلازیر آبستن موضوعات متنوع

محله خلازیر در جنوب تهران به دلیل موقوفی بودن بخش زیادی از اراضی از یک سو و زیاده خواهی افراد از سوی دیگر و البته کم‌کاری مدیران شهری ادوار گذشته، سبب شده به آبستن موضوعات متنوع تبدیل شود و کلونی‌های نادرست زیادی در آن تشکیل شده است. سعید بیگی با بیان این مطلب می‌گوید: «جلساتی با موضوع ساماندهی ضایعات فروشان خلازیر برگزار و مصوب شد تا مطالعاتی در این مقوله صورت گیرد و مشاور هم انتخاب شده تا نیازمندی‌های این کار را بررسی و در نهایت نتایج را گزارش دهد. در این مطالعات قرار است اثرات انتقال این صنف بر شهر بررسی شود. به‌هرحال مدیریت شهری تصمیم دارد این کار به بهترین شکل و با بهترین شرایط و با رویکرد درست و اصولی انجام شود تا اثر منفی متوجه شهر و شهروندان نشود.»

ساماندهی شیطان بازار

بازار فروش اجناس دست‌دوم که روزهای جمعه در خلازیر و خیابان سهیل دایر می‌شد و صدها خریدار و فروشنده از نقاط مختلف حتی استان‌های دور و نزدیک برای عرضه و فروش می‌آمدند و عبور و مرور در محله را قفل می‌کردند. شهرداری تهران با راه‌اندازی بازار در زمینی به وسعت ۲۳ هزار مترمربع گام بزرگی در راستای ساماندهی این اصناف برداشت. آن طور که سعید بیگی عنوان می‌کند: «در این بازار ۵۱۰ غرفه در فاز اول ایجاد و بهره‌برداری شد و در فاز دوم هم تعداد غرفه‌ها به عدد هزار می‌رسد.»

قطب اتحادیه مواد غذایی

تبدیل خلازیر به قطب اتحادیه مواد غذایی یا بازار مبل، دو گزینه هستند که شهرداری تهران با اولویت پیگیری می‌کند. به گفته مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران جلساتی با رؤسای صنوف مواد غذایی و مبل‌فروشان داشته‌ایم و این هفته هم جلسه‌ای با مسئولان اتاق اصناف ایران خواهیم داشت تا این موضوعات بررسی و تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

کد خبر 810960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha