فوق تخصص گوارش کودکان گفت: از هر ۴ مراجعه‌کننده به پزشک فوق تخصص گوارش کودکان یک نفر مبتلا به بیماری یبوست مزمن است.

دل درد کودکان - یبوست کودکان

به گزارش همشهری آنلاین، امیرحسین حسینی فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به اینکه یبوست از بیماری‌های بسیار شایع در تمام سنین به‌ویژه در کودکان است، اظهار کرد: این بیماری آنچنان زندگی کودکان و خانواده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نیاز به مراجعات مکرر و درمان‌های طولانی مدت دارد.

وی افزود: از هر ۴ مراجعه کننده به پزشک فوق تخصص گوارش کودکان یک نفر مبتلا به بیماری یبوست مزمن است.

دلایل و علائم یبوست در کودکان

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه خانواده‌ها باید با علامت‌ها ونشانه‌های این بیماری و نکات مهم در درمان آشنا شوند، تاکید کرد: بیشتر کودکانی که مبتلا به یبوست مزمن هستند دچار بیماری زمینه‌ای نبوده و یبوست در آنها به عنوان مشکلی ثانویه مثل اختلالات تغذیه‌ای، ترس از دفع یا تغییرات محیطی تحمیل شده است.

به گفته حسینی، اصلی‌ترین نشانه‌های یبوست دفع سخت یا دفع مدفوع قطور یا فواصل طولانی بین دفع در کودک است.

وی در ادامه دردهای مزمن شکمی، بی‌اشتهایی ایجاد توده‌های شکمی و حتی بی‌اختیاری دفع مدفوع را از دیگر نشانه‌های ثانویه به یبوست دانست و افزود: متأسفانه گاهی بعضی از اعضای خانواده دچار یبوست می‌شوند و با تصور به اینکه این الگوی دفع در افراد دیگر خانواده هم وجود دارد آن را طبیعی تلقی کرده و به دنبال بررسی و درمان نیستند.

چگونه یبوست کودکان را درمان کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: درباره درمان کودکان با یبوست مزمن باید به چند نکته اشاره کرد که اولین موضوع طول مدت درمان است به این معنی که حداقل برای درمان یبوست سه ماه و گاهی درمان‌های طولانی‌تر لازم است.

این متخصص گوارش کودکان با اشاره اثر مصرف داروهای ملین در تنبلی روده، اضافه کرد: رژیم غذایی و آموزش دفع نقش مؤثری در موفقیت درمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به یبوست باید به صورت دوره‌ای توسط پزشک متخصص بررسی شده و در صورت شکست درمان بررسی‌های لازم تکمیلی انجام شود.

کد خبر 810946
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha