چیزی که ما از آموزش بچه‌ها، یعنی قشر کودک و نوجوان می‌دانیم، این است که وزارت آموزش و پرورش و نهایتا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار والدین مسئول اصلی این ماجرا هستند.

مرکز فراموز

به گزارش همشهری آنلاین، اما باید بگوییم که شهرداری تهران ارگانی است که در این سال‌ها علاوه بر مسئولیت‌های دیگری که دارد، تلاش زیادی کرده برای اینکه کودکان و نوجوانان با مهارت‌آموزی، توانمند و اجتماعی رشد کنند.

به همین منظور هم شهرداری تهران چند وقتی است که مراکزی را با عنوان مراکز فرآموز در برخی از مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و با مشارکت مستقیم مدارس منطقه برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوان گروه سنی ۶ تا ۱۲سال در پایتخت راه‌اندازی کرده است. نکته جالب توجه در این مراکز این است که آنها به امان خدا رها نشده‌اند و صرفا شهرداری درپی این موضوع نبوده‌ که مرکزی برای بچه‌های تهران راه‌اندازی کند و بعد هم بگوید که وظیفه‌اش را تمام کرده‌ است.

برای مثال، استفاده از فعالان حوزه روانشناسی و کودک و همچنین حضور استادان حوزه روانشناسی در این مراکز از ویژگی‌های این کار است. از طرفی شهرداری برای این اقدام خود برنامه‌ای هدفمند و پیش‌بینی‌شده داشته است؛ به این صورت که کارگاه‌های آموزشی مختلف در حوزه‌هایی که به آنها اشاره شد برای بچه‌های ۶ تا ۱۲ سال با هدف آموزش و ترویج سبک زندگی سالم، مهارت‌های روانی و حرکتی را در دستور کار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید:

اما اینها بخشی از آن چیزی است که در این مراکز به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. اگر بخواهیم به‌صورت خلاصه به تمام کارکردهای این مراکز برای بچه‌ها اشاره کنیم، باید به آموزش مفاهیم اجتماعی نظیر تعاون، نوع‌دوستی، گذشت، همکاری و ارزش‌های مطلوب زندگی به‌عنوان یک ضرورت برای آینده جامعه از طریق آموزش‌های غیرمستقیم اشاره کنیم.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، فعلا ۹ مراکز فرآموز برای آموزش مهارت‌های زندگی در قالب بازی و نمایش راه‌اندازی شده‌اند و قرار است تا پایان سال تعداد این مراکز به ۱۳ عدد برسد. بچه‌ها در ۲ گروه سنی ۶ تا ۹‌سال و ۹ تا ۱۲‌سال در قالب بازی و هنرهای نمایشی مهارت‌های زندگی را آموزش می‌بینند تا این گروه سنی در مقابل آسیب‌های اجتماعی که آنان را تهدید می‌کند، واکسینه شوند.

کد خبر 810472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha