کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، هوای آلوده را بیشتر تنفس می‌کنند و بیشتر در معرض آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا هستند.

سرب و کودکان

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: با شروع فصل سرما، آلودگی هوا به معضلات شهرنشینی در ایران اضافه می‌شود و گروه‌های بسیاری را درگیر خود می‌کند. یکی از این گروه‌ها کودکان هستند که آلودگی هوا می‌تواند آنها را در معرض انواع آسیب‌ها و بیماری‌ها قرار دهد.

کودکان با توجه به قد کوتاه‌شان و عدم تکمیل ساختار ریه، بیش از بزرگسالان در معرض آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا هستند و طبق آمارهای معتبر جهانی، از هر ۱۰ مرگ کودکان، یک مورد مرگ مربوط به آلودگی هوا است.

اما رفت و آمد کودکان در ساعات آلوده روز در برخی موارد اجتناب‌ناپذیر است. بسیاری از آنها هر روز به مهدکودک و مدرسه می‌روند، گاهی بیمار می‌شوند و نیاز است تا مطب پزشک بروند، دندانپزشکی می‌روند، برای تزریق واکسن به مراکز درمانی برده می‌شوند و ترددهای دیگری که حذف آنها ممکن نیست.

دکتر سید احمد طباطبایی، فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان ۷ راهکار برای بیرون بردن کودکان از خانه پیشنهاد داده است و البته روی این نکته هم تاکید کرده که هوای داخل خانه هم کاملا پاک و تمیز نیست، ولی در مقایسه با هوای آلوده بیرون قابل تحمل‌تر است. دکتر طباطبایی معتقد است کارهای غیرضروری مثل خرید کردن را در روزهای آلوده می‌توان لغو کرد یا می‌توان کودک را همراه خود نبرد.

چگونه در هوای آلوده از کودک خود مراقبت کنیم؟

این فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان می‌گوید: یک سر ماجرای آلودگی هوا به خصوص هوای پایتخت به عملکرد و تصمیمات و برنامه‌ریزی‌های مسئولان برمی‌گردد که توسعه حمل و نقل عمومی، یکی از این تصمیمات و برنامه‌های مهم است که ضرورت دارد اجرا شود. وگرنه هوای پایتخت با همین روال ادامه پیدا خواهد کرد. یک سر ماجرا هم به خود ما و خودمراقبتی‌های ما برمی‌گردد.

دکتر طباطبایی با اشاره به این که کودکان به دلیل داشتن قد کوتاه، هوای آلوده را بیشتر تنفس می‌کنند و بنابراین مراقبت از کودکان در هوای آلوده را به هیچ وجه نباید پشت گوش بیندازیم، می‌گوید: البته گاهی والدین مجبورند کودک خود را به مطب پزشک و مراکز درمانی ببرند. خیلی از بچه‌ها هم در سن آموزش هستند و چاره‌ای جز رفت و آمد ندارند. اما در خیلی از موارد می‌توان تماس با هوای آلوده را به حداقل رساند.

این پزشک به راهکارهای ایمنی کودکان در هوای آلوده اشاره می‌کند و می‌گوید:

* فعالیت بدنی و بازی کودکان در مدرسه بهتر است در ساعت‌های ابتدایی صبح که آلودگی هوا بیشتر است، حذف شود یا کاهش پیدا کند.

* بهتر است فعالیت‌های بدنی و بازی کودکان در ساعت‌های دیرتر روز انجام شود یا در محیط بسته انجام گیرد که میزان آسیب کمتر است.

* تاکید بر عدم فعالیت بدنی کودکان در ساعات ابتدایی روز به این دلیل است که اینورژن یا پدیده وارونگی دما در ساعت‌های ابتدایی روز قوی‌تر است. تعریف اینورژن این است که اگر شرایط به گونه‌ای باشد که هوای مجاور سطح زمین سردتر از سطوح بالایی باشد، آلودگی‌هایی که به صورت ذراتِ استنشاقی در هوا وجود دارند، نمی‌توانند متصاعد شوند و به سمت بالا بروند و در سطح زمین باقی می‌مانند.

* برای بردن کودک به مطب پزشک و دندانپزشک و تزریق واکسن و ... تا جایی که ممکن است، می‌توان در ساعت‌های بعدازظهر اقدام کرد.

* هرچقدر مسافت خانه تا مدرسه طولانی‌تر باشد، کودک بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرد. پس بهتر است والدین، مدرسه کودک را جایی نزدیک خانه انتخاب کنند که کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد.

* بستن شیشه‌ها و پنجره‌های خودرو نقشی در کاهش آلودگی هوا ندارد. بنابراین کودکانی که با سرویس مدرسه تردد می‌کنند هم در معرض خطرات ناشی از آلودگی هوا هستند.

* ترددهای بیجا در ساعات آلوده روز را حذف کنند. مثلا خرید را بگذارند برای ساعت‌های گرم‌تر روز که پدیده وارونگی هوا کمتر است. یا کودک را همراه خود نبرند.

* کودک را با کالسکه بیرون نبرید.

۴ اشتباه خانواده‌ها در داخل منزل

این فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان به این موضوع مهم هم اشاره می‌کند که تنها آلودگی هوای خارج از منزل آسیب‌رسان نیست. ما آلودگی‌های داخل منزل را هم داریم که باید درباره آنها هم آگاهی داشته باشیم. نمی‌شود گفت داخل خانه آلوده نیست و بچه‌ها و بزرگسالان اصلا در معرض خطر نیستند. چون فضای خانه هم به فضای بیرون وابسته است، اما ماندن در خانه بهتر از حضور در فضای باز شهر است. دکتر طباطبایی درباره ۴ اشتباه رایج خانواده‌ها در داخل منزل که منجر به آلودگی فضای خانه می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید:

* وسایل گرمایشی در خیلی از خانه‌ها بخاری است که معمولا هم خوب نمی‌سوزد و باعث تولید دود در خانه می‌شود و هوا را آلوده می‌کند و خیلی از خانواده‌ها این موضوع را نمی‌دانند یا به آن اهمیت نمی‌دهند.

* خیلی از خانواده‌ها در خانه از عود و اسفند و عنبرنسا استفاده می‌کنند که مصرف آنها می‌تواند باعث آلودگی محیط خانه شود.

* استفاده از دستگاه بخور و اصطلاحا بخور کردن تاثیری در دور ماندن از آلودگی هوا ندارد.

* استفاده از دستگاه تصفیه هوا در منزل نقشی در ایمن ماندن از عوارض آلودگی هوا ندارد. چون نمی‌تواند هوای خانه را تصفیه و پاک کند.

کد خبر 810319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha