یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: کتاب اطلس شیعه با استفاده از آخرین فناوری های نوین در طراحی نقشه های توصیفی و تحلیلی به ثمر نشسته است.

به گزارش شبکه خبری دفاع ؛سردار سرتیپ مصطفی محمد نجار روز شنبه در مراسم رونمایی از اطلس شیعه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که با حضور  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد گفت: به فرمان رهبر معظم انقلاب، اتکاء به تجربه و توانمندی علمی و فنی و با بهره گیری از آخرین تکنولوژی نوین در طراحی و نقشه های توصیفی و تولید اطلاعات مکان و مرجع و تصاویر ماهواره‌ای، ماموریت سامان و انتشار اطلس های گوناگون سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی با هدف رشد و توسعه پایدار کشور در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته شده است.

وی اولین اقدام این وزارتخانه را تدوین اطلس تاریخ اسلام عنوان کرد و ادامه داد: این مرجع که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده و به دنبال آن و با توجه به استقبال مراکز فرهنگی ، دانشگاهی و حوزه های علمیه نسبت به کتاب مذکور، وزارت دفاع موفق شد تا اثر دیگری به منظور معرفی شناخت هرچه بهتر گستره جغرافیایی شیعه و ارایه حقایق تاریخی به جوامع اسلامی و انسان های آزاده و حق طلب با تاکید بر ارایه آثار کارتوگرافی و توپوگرافی موضوعات و مستندات تاریخی در قالب اطلس شیعه سازماندهی کند.

وزیر دفاع با اشاره به اینکه تجزیه و تحلیل اطلاعات ، ضرورتی است که امروزه در قالب سامانه های جغرافیایی مورد توجه قرار می گیرد، تصریح کرد: از نگاه محققان و علاقمندان عرصه دین و فرهنگ ، نقشه و اطلس های جغرافیایی و تاریخی از جمله آثاری هستند که بیشترین مورد استفاده برای اندیشمندان و سیاستمداران را دارند و به یکی از ابزارهای مهم در انتقال آگاهی و شناخت تبدیل شده اند.

وی تدوین و انتشار کتاب اطلس شیعه را به فرمان مبارک مقام معظم رهبری رخدادی ماندگار توصیف کرد و اظهار داشت: تحقیق ، مطالعه و جمع آوری اطلاعات ، بازآفرینی نقشه های جغرافیایی تاریخی ارزشمند و تدوین و تحلیل و ارزیابی کارشناسانه با تلفیق تصاویر ماهواره ای جنگ های صدر اسلام 5 سال طول کشیده است.

نجار ادامه داد: با برنامه ریزی دقیقی که از سال 82 آغاز شد و در تولید این اثر از تصاویر پیشرفته ماهواره ای برای نشان دادن وضعیت جغرافیایی عربستان همچنین استفاده شده است و بر روی این تصاویر مسیر حرکت پیامبر اسلام (ص) در زمان هجرت و جنگ های مختلف بطور گرافیکی طراحی و ارایه شده است.

نجار اطلس تاریخ شیعه را با توجه به عنوان آن دارای دو مفهوم دانست و گفت : یکی اطلس حاوی نقشه های موضوعی و دیگری روند تحولات تاریخی گسترش جغرافیایی شیعه در جهان است.

وی گفت: روزی سلحشوران عاشق، مومن و متعهد ما با یک دست قلم و با دست دیگر سلاح آتشین را در دست گرفتند و در مقابله با دشمن متجاوز با نثار خون خود، این نظام مقدس را آبیاری نموده و ثبات آن را تضمین کردند تا امروز در ایرانی سرافراز و توسعه یافته ، صاحبان قلمان متعهد و مومن با بصیرت و علم خود را با سلاح قلم و ابزار ارتباطی خود که دلیل و منطق دارد، وجه همت را فراروی خود سازند تا این حرکت را به سرمنزل مقصود برسانند و با دست یابی به رضایت حق و خشنودی صاحب الامر (عج) زمینه ظهور آن حضرت را فراهم سازند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این اثر نفیس در بسط و گسترش تفکر و اندیشه تشیع علوی و معرفی اسلام ناب محمدی (ص) و ترسیم حقیقی تاریخ شیعه و شیعیان و زدودن غبارهای تحریف موثر باشد.

این اطلس به تدبیر مقام معظم رهبری و به سفارش سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و سرپرستی حجت الاسلام رسول جعفریان گردآوری شده است.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده همزمان با رونمایی اطلس شیعه در نمایشگاه‌ بین المللی کتاب  این اثر مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفت که این کتاب مرجع به عنوان یک اثر نفیس، بیشتر جنبه نمایشگاهی و کتابخانه‌ای دارد و قیمت و کیفیت چاپ کتاب این موضوع را تأیید می‌کند.

در این اثر که به همت حجت‌الاسلام رسول جعفریان و تیم پژوهشی وی آماده شده، در سه بخش ارائه مواد تاریخی و توضیحی درباره سیر تطور شیعه، ارائه نقشه‌های جغرافیایی و ارائه جداول تنظیم و در شمارگان 500 نسخه از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به بازار نشر عرضه شده است.

به گفته جعفریان، در هر مرحله، پس از تهیه مطالب و نقشه‌های اولیه مربوطه به آن، نقشه‌‌ها در اختیار سازمان جغرافیایی قرار می‌گرفت و گاه یک نقشه، چند بار اصلاح و مرور می‌‌شد.

اطلس شیعه در فصل نخست با عنوان "آغاز تشیع " از تعریف شیعه شروع می‌کند و تا بیان فرقه‌های شیعه ادامه می‌یابد. فصل دوم آن با نام "امامان شیعه "، شامل زندگی حضرات معصومین (ع) است که این بخش با ارائه مطلب و نقشه درباره زندگی هر امام همراه است.

براساس این گزارش، فصل سوم با نام "تشیع در شهرهای ایران " برای هر شهر از شهرهای اصلی شیعه مذهب، نقشه و متن ارائه کرده و گاه به خاندان‌های مهم شیعه هر ناحیه نیز پرداخته شده است.

فصل چهارم، "دولت‌های شیعه در ایران " را شامل می‌شود که نخستین آنها دولت علویان طبرستان و پایان آن عصر امام خمینی (ره) است. دولت‌های چون آل بویه، اسماعیلیه، ایلخانان، سربداران، مرعشیان، صفویان، قاجار تا انقلاب اسلامی در این فصل مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

فصل پنجم، "تشیع در عراق " است که در آن از شهرهای کوفه، واسط و بغداد سخن گفته شده و با گذر از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی شیعه در این دیار، به زمان حال رسیده و از بغداد عصر جدید و دولت شیعی کنونی عراق نیز سخن گفته شده است.

عنوان فصل ششم، "تشیع در جزیره‌‌العرب " است که درباره شیعیان مدینه و ساکنان مناطق شرقی عربستان در آن سخن گفته شده است. پس از آن، از بحرین و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر، امارات، کویت و عمان نیز سخن به میان آمده و بخش قابل توجهی نیز به یمن و زیدیه اختصاص داده شده است.

فصل هفتم، "تشیع در شامات" است که از ورود تشیع به شام به ویژه حلب سخن گفته شده و سپس از شهرهای سوریه از جمله دمشق و نیز از علویان و در پایان از شیعیان لبنان تا زمان حاضر سخن گفته شده است.

فصل هشتم، "تشیع در آفریقا" نام دارد که بخش عمده آن به علویان ادریسی و دولت فاطمی اختصاص دارد و پس از آن به رسوخ و نفوذ تشیع در کشورهای آفریقایی که عمدتا در یکصد سال اخیر به ویژه پس از پیروزی انقلاب بوده بحث شده است.

فصل نهم، "تشیع در شبه قاره و افغانستان" که ضمن آن به تفصیل از دولت‌های شیعی در حیدرآباد و مناطق دیگر هند و نیز نواب‌های شیعی حاکم بر برخی از نواحی و همین طور شیعیان کشمیر و سپس پاکستان بحث شده است. برای هر بحث و متن تاریخی، چند نقشه تاریخی ارائه شده است. در پایان این بخش، از نفوذ تشیع در کشورهای مالزی، اندونزی و تایلند نیز سخن گفته شده است.

فصل دهم، "تشیع در قفقاز و ترکیه" را در برمی‌گیرد که از شیعیان آذربایجان و همین طور استانبول و دیگر شهرهای ترکیه سخن گفته شده و بحثی نیز درباره علویان صورت گرفته است.

فصل یازدهم، "تشیع در اروپا" نام دارد که بیشتر مربوط به قرن اخیر است. در این فصل از شیعیان بریتانیا، آلمان، ایتالیا و بلژیک به اجمال بحث شده است.

اما فصل پایانی کتاب، مربوط به تشیع در آمریکا و کاناداست که از برخی مؤسسات و تشکل‌های شیعی به اجمال سخن به میان آمده است.

رسول جعفریان و گروهی از شاگردان او، گردآوری این اطلس فاخر را از سال 82 آغاز کرده و مردادماه 87 آن را برای انتشار آماده کرده‌اند، اما مراحل چاپ، جلدسازی و صحافی 743 صفحه در تنها 500 نسخه تا نیمه اردیبهشت 88 به طول انجامید.

جانشین سرپرست غرفه سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مراجعات مردم برای خرید اطلس شیعه به خبرنگار گروه آئین و اندیشه فارس گفت: پس از رونمایی از کتاب، عرضه این اطلس در غرفه آغاز شده و با 10 درصد تخفیف از بهای پشت جلد کتاب، یعنی 710 هزار ریال به علاقه‌مندان عرضه می‌شود که به دلیل محدودیت در تعداد، اولویت با کتابخانه‌ها و مراکز علمی ـ پژوهشی است.

مصطفی رستمی افزود: با این حال، تا وقتی "اطلس شیعه " در غرفه سازمان موجود باشد، آن را در اختیار دوست‌داران کتاب خواهیم گذاشت.

سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، پیش از این اطلس تاریخ اسلام (کتاب سال جمهوری اسلامی ایران)، اطلس بزرگ جهان، اطلس کشورهای آفریقا، اطلس کشورهای آسیا و اقیانوسیه، اطلس کشورهای آسیای مرکزی و ماوراء قفقاز، اطلس کشورهای اروپایی، اطلس کشورهای آمریکا، اطلس کشورهای خاورمیانه، اطلس استان‌های ایران، اطلس ستارگان و سیارات، اطلس آسمان شب، مجموعه آثار معماری (دوران اسلامی) و مجموعه آثار معماری (قبل از اسلام) را منتشر کرده بود که انتشار "اطلس شیعه " با کیفیتی متمایز و متفاوت از آثار قبلی به بازار نشر عرضه شده است.

گزارش آینده روشن به نقل از کتابخانه تخصصی اسلام و ایران نیز در این خصوص حاکی است، اطلس شیعه یک اثر تألیفی – پژوهشی است که هدف اصلی آن ارائه تصویری جغرافیایی – تاریخی از شیعه در طول تاریخ اسلام از آغاز تا به امروز است.

در این کتاب تلاش شده است تا تاریخ شیعه در قالب نقشه های جغرافیایی ارائه شده و حدود پیشرفت تشیع درهر مقطع تاریخی و در هر نقطه جغرافیایی نشان داده شود.

کتاب اطلس شیعه تلاش کرده است تا در هر قسمت، در سه جهت هدف خویش را محقق سازد:

الف: ارائه مواد تاریخی و توضیحی در باره سیر تطور شیعه.

دوم: ارائه نقش های جغرافیایی

سوم: ارائه جداول

این کتاب از تعریف و تاریخ شیعه در قرن اول آغاز شده و پس از آن دوره به دوره همراه با تقسیم بندی حوزه های جغرافیایی جهان اسلام، تاریخ شیعه را مورد بحث قرار داده است.

این کتاب در قطع رحلی بزرگ در حجم 744 صفحه به چاپ رسیده است.

در این کتاب، تشیع به معنای وسیع آن مورد توجه بوده و اخبار اسماعیلیه، زیدیه و علویان نیز درج شده است.

با این حال، جریان اصیل تشیع، جریان تشیع معتدل است که همان مذهب امامیه است و همیشه و به رغم آن که در طول تاریخ مورد هجوم بوده است، تلاش کرده تا با سایرمسلمانان همزیستی داشته باشد.

روشن است که این کتاب به دلیل گستردگی موضوعات مطرح شده، نمی تواند یک اثر بی عیب و نقصی باشد. به همین دلیل در تیراژ محدود انتشار یافته است تا پس از جمع آوری انتقادها و ایرادها بتواند در شکل بهتری ارائه شود.

کد خبر 81012

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز