از روزی که شوکت الملوک جهانبانی گواهینامه رانندگی گرفت و وارد جمع مردانه راننده‌ها شد، بیش از ٨ دهه می‌گذرد. در تاریخ شواهدی در مورد شیوه رانندگی این نوه سیاستمدار فتحعلی شاه قاجار مطلبی ثبت نشده است.

رانندگی

همشهری آنلاین؛رابعه تیموری: تا بدانیم این بانوی قجری که چندین دوره نمایندگی مجلس شورا و یک دوره سناتوری مجلس سنا را در کارنامه زندگیش ثبت کرده، دست و فرمانش چطور بوده و با اتومبیل ساخت فرنگش و به‌عنوان اولین راننده زن ایرانی چطور کوچه و خیابان‌های طهران دهه ٢٠ را بالا و پایین می‌رفته است، اما واقعیت این است که گذشت ٨٣ سال از آغاز به میدان آمدن زنان راننده باعث نشده عموم جامعه مهارت رانندگی این رانندگان کم‌خطا را بپذیرند و با وجود تعدیل اندکی که نسبت به نگرش منفی نسبت به رانندگی زنان در سال‌های اخیر پیش‌آمده، هنوز هم تعداد قابل توجهی از افراد جامعه، اعم از زن و مرد، راننده‌های مذکر را به‌صورت فطری تواناتر و ماهرتر از رانندگان زن می‌دانند. درحالی‌که کارشناسان، زنان را صاحب فرهنگ رانندگی خاص و متفاوت از فرهنگ رانندگی آقایان می‌دانند و این تفاوت‌ها را به مهارت بیشتر آقایان تعبیر نمی‌کنند.


قانونمند و کم‌تخلف

سرهنگ رابعه جوانبخت تفاوت‌های فیزیولوژیکی را منشا تفاوت در رانندگی خانم‌ها و آقایان عنوان می‌کند. رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ رانندگی را یک فرایند و فن اکتسابی می‌داند که همه افراد فارغ از جنسیتشان می‌توانند به این مهارت دست یابند. او توضیح می‌دهد: ««تفاوت رانندگی خانم‌ها و آقایان فقط به دلیل تفاوت‌های خاص فیزیولوژیکی است. یکی از این تفاوت‌ها رانندگی پرسرعت و پرپیچ و خم آقایان است. در نتیجه تغییر مسیر ناگهانی آقایان بیشتر است. خانم‌ها رانندگی آهسته‌تر و آرام‌تری دارند. در نتیجه در زمان رانندگی آنها کمتر شاهد تغییر مسیر ناگهانی هستیم.»

یک تفاوت اصلی رانندگی زنان و مردان | خانمها محتاط ترند یا آقایان؟


سرهنگ جوانبخت پایین بودن آمار تخلفات پرریسک را از ویژگی‌های مثبت رانندگی خانم‌ها ذکر می‌کند و می‌گوید: «آقایان خطرپذیری و ریسک‌پذیری بیشتری دارند و بیشتر به سمت تخلفات حادثه‌آفرین می‌روند. درحالی‌که خانم‌ها کمتر از آقایان دچار این تخلفات می‌شوند.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ محتاط بودن را از ویژگی‌های رفتاری زنان راننده برمی شمارد و می‌افزاید: «خانم‌ها رانندگانی محتاط‌تر هستند، در هنگام رانندگی پایبندتر به قواعد و اصول رانندگی هستند. آقایان در ابتدای اخذ گواهینامه قواعد را رعایت می‌کنند، اما رفته‌رفته کمتر اصول رانندگی را رعایت می‌کنند.» او درباره تخلفات رانندگی شایع خانم‌ها می‌گوید: «بیش‌تر تخلفات خانم‌ها پیرامون عدم مهارت است. خانم‌ها در جانمایی و تشخیص فاصله بین خودروها مشکل دارند و فاصله‌ها را کوتاه دیده و فاصله خود را با خودروی جلویی بیشتر ارزیابی می‌کنند. خانم‌ها کمتر به سمت تخلفات پرحاشیه می‌روند.»

کد خبر 810089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha